راهکار‌هایی مناسب برای تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، یکی از موضوع‌های مهمی است که در این مطلب، یک روانشناس در خصوص راهکار‌های مناسبی به منظور تقویت آن توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، خودآگاهی (خودشناسی) را تقویت کنید چرا که از عوامل مهمی که به ما کمک می‌کند زندگی خوب و موفقی داشته باشیم این است که نه تنها خود را بشناسیم، بلکه احساس خوبی درمورد خود داشته و از فردی که هستیم شاد و راضی باشیم.
شناخت استعداد‌ها و قابلیت‌های خویش می‌توانند در کسب اعتماد به نفس مفید واقع شوند و انسان را از دام ناامیدی رها کنند. بدین منظور، استعداد‌ها و توانمندی‌های مختلف علمی، ورزشی، هنری، کلامی و... خویش را یادداشت کنید و هر روز آن را برای خود بخوانید.
خود را باور کنید!
فاطمه کوهپایه زاده روانشناس, در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان,  در رابطه با راهکارهایی به منظور تقویت اعتماد به نفس افراد اظهار کرد: همان طور که خودبزرگ بینی از آفت‌های شناخت خود است، خود کم بینی و خود کوچک بینی نیز انسان را از شناخت گنجینه‌های درونی اش باز می‌دارد که با اندکی تفکر و جست و جو در گذشته خود می توانید متوجه شوید که کار‌های موفقیت آمیز بسیاری داشته اید و در حال حاضر نیز فرد مفیدی هستید.
وی با اشاره به تاثیرات منفی خود کم بینی در زندگی افراد بیان کرد: خودکم بینی تاثیرات منفی در زندگی افراد می گذارد؛ به طوری که به جای این که شما را در مسیر رشد و کمال و میل به پیشرفت قرار دهد، بیشتر باعث کسالت و احساس خستگی و ناامیدی شما می‌شود. بنابراین، باید با ارزیابی‌ صحیح و مطابق با واقع، هرچه بیشتر و بهتر, نقاط قوت و موفقیت‌های گذشته خود را مورد توجه قرار دهید و به خود  یادآوری کنید و افکار منفی، چون " در هیچ کاری موفق نبودم، فرد مفیدی نیستم و... " را از ذهن خود دور کنید.
خود را مثبت ارزیابی کنید!
این روانشناس گفت: با خود مهربان باشید و شخصیتتان را با دید مثبت ارزیابی کنید و در شایستگی خود تردید نکنید و خود را با صفات خوب تفسیر کنید و در انجام کار‌ها توانا بدانید.
خود را با دیگران مقایسه نکنید!
کوهپایه زاده تصریح کرد: تمامی انسان ها, موجوداتی کاملا مستقل از دیگران هستند که شرایط زندگی، استعداد و تفکرات ویژه خود را دارند. بنابراین، خود را با دیگران مقایسه نکنید چرا که هر فردی در این جهان متفاوت از دیگری است و شما درمورد زندگی افراد همه چیز را نمی دانید.
وی ادامه داد: تنها خود را با گذشته تان مقایسه کنید و زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید، چون علاوه بر اتلاف وقت، اغلب, تصویر نادرست و نمایشی از بخشی از زندگی دیگران می‌بینید و با کل زندگی خود مقایسه می‌کنید. بنابراین, هرگز خود یا موفقیت هایتان را با دیگران مقایسه نکنید و همواره به رقابت با خویش بپردازید. زیرا هرکسی از شرایط و امکانات خاص خود برخوردار است.
پذیرش شکست‌ها و استفاده از آن ها!
این روانشناس افزود: هر کسی ممکن است در کاری به دلایلی مثل کمبود تجربه و تصمیم گیری اشتباه، مشکلات مالی و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه شکست بخورد. بنابراین, اگر شکستی به دلیل کوتاهی شما بود که درس لازم را بگیرید، امّا اگر مقصر اصلی شما نبودید بپذیرید که نمی‌توانید کنترل تمام شرایط زندگی را به دست بگیرید.
کوهپایه زاده بیان کرد: شرایط غیر قابل پیش بینی، مشکلاتی ایجاد می‌کند که شما می‌توانید شرایط را با تدبیر ارزیابی کنید و برای شروعی جدید آماده شوید. بنابراین، صبور باشید، شما یک انسان هستید و برای رشد و یادگیری در این دنیا هستید و هنگام شکست‌ در کار‌ها به جای این که خود را سرزنش کنید به ریشه یابی علل شکست روی آورید و این حقیقت را به خود تلقین کنید که زندگی سراسر پیروزی نیست و فراز و نشیب بسیاری دارد و در واقع، شکست‌ها سکوی پرش برای کسب پیروزی‌ها و فتح‌های بعدی هستند و از شکست‌ها نگران نباشید.


وی اظهار کرد: همواره روحیه امید را در خود پرورش دهید و جمله " من می‌توانم " را در آغاز هر کاری که می‌خواهید انجام دهید فراموش نکنید و اگر تصوری نامطلوب از گذشته دارید، به دست فراموشی بسپارید چرا که تصور نامطلوب اجازه نمی‌دهد به تغییرات خویش پی ببرید و حقیقت کنونی تان را دریابید.
ریسک کنید!
این روانشناس گفت: روی تجربیات جدید  با دید یادگیری بیشتر فعالیت کنید و از شکست نترسید و چنانچه بدین صورت عمل کنید امکانات جدیدی برای شما فراهم می‌شود و حس خویشتن پذیری تان تقویت می‌شود.
از هدف‌های کوچک و متوسط شروع کنید!
کوهپایه زاده تصریح کرد: درنظر گرفتن هدف های بزرگ و دست نیافتنی, یکی از علل شکست‌های مکرر افراد است که منجر به احساس خودکم بینی و ازدست دادن اعتماد به نفس آن ها می‌شود. بنابراین، برای این که به خودباوری و اعتماد به نفس برسیم، لازم است ابتدا از هدف کوچکتر شروع کنیم تا با دست یافتن به هدف و چشیدن طعم موفقیت، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی در ما تقویت شود.
از بیان اندیشه‌های خود نترسید!
وی تاکید کرد: اعتماد به نفس سکه‌ای دو رویه است. یک روی آن افتخار، غرور، تحسین و تمجید و بسیاری از نکات مثیت است، امّا روی دیگرش ممکن است سرزنش، تمسخر و برچسب خوردن باشد که در این میان، مهم این است که فرد از احتمالات خود نترسد و قدرت ابراز عقیده اش را داشته باشد و به این باور برسد که صرف موفقیت یا شکست ارزش انسان را تعیین نمی کند بلکه تلاش و پایداری فرد است که به او ارزش می بخشد.
این روانشناس با بیان این که ترس از پذیرش نشدن و یا طرد شدن به عنوان یکی از عوامل اصلی اعتماد به نفس پایین است ادامه داد: افراد باید بدانند که این انتظار اشتباهی است که همیشه بخواهند موردپذیرش و تایید دیگران قرار بگیرند.


برنامه ریزی کنید و منظم باشید!
کوهپایه زاده افزود: علت این که بسیاری از افراد,  به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و دائم خود را با " افکار خودسرکوبگر " سرزنش می‌کنند فقدان برنامه ریزی یا بی انضباطی در اجرای برنامه هاست و این افراد نمی‌توانند از زمان که همچون گنجی ارزشمند در اختیارشان قرار دارد به درستی استفاده کنند در حالی که باید بدانند این " زمان " است که آن‌ها را با خود به هر سویی می‌برد و وقتی به زندگی نامه هر یک از مشاهیر و افراد بزررگ نگاه می‌کنند خواهند دید که آن‌ها در زندگی خود کمترین میزان اتلاف وقت را داشته اند.
نه گفتن را بیاموزید!
وی یادآوری کرد: در بیشتر جوامع, یک اصل اخلاقی وجود دارد که هنگام نیاز باید به یکدیگر کمک کنیم و همواره از ما خواسته می شود که به دوستان, افراد خانواده و همکارانمان کمک کنیم تا مسئولیت هایشان را انجام دهند امّا به مرور, حالتی ایجاد شده است که اشخاص, نیازهای دیگران را بر نیاز خود مقدم می دانند و به اشتباه, پاسخ " نه " را بی ادبی قلمداد می کنند و بر این باور هستند که با نه گفتن باعث رنجش خاطر دیگران می شوند که این موضوع, بیشتر در افراد مهر طلب مشاهده می شود که در این میان, آموزش های جرات آموزی, به اشخاص کمک می کند تا بدون آن که احساس گناه کنند, به دیگران پاسخ منفی بدهند و اشخاص نیز حق دارند بدون آن که احساس گناه کنند به دیگران پاسخ منفی دهند.
این روانشناس اظهار کرد: توجه داشته باشید که مسائل دیگران در بسیاری از موارد، از مسائل شما مهم‌تر نیستند و قرار نیست که مسائل عالم را شما حل و فصل کنید و اگر خود، کار‌هایی دارید که اجازه نمی‌دهند از دیگران کاری را بپذیرید مودبانه از پذیرش پیشنهاد آن‌ها سرباز بزنید و اجازه ندهید حرف‌های دیگران، در شما احساس گناه ایجاد کنند چراکه افراد با اعتماد به نفس, به موقع از مهارت نه گفتن استفاده می‌کنند.

رفتار قاطعانه را تمرین کنید!
کوهپایه زاده بیان کرد: زمانی نیاز به رفتار قاطعانه مطرح می‌شود که مسئله تماس با دیگران در کار است. اشخاص در روابط خود با دیگران، از ارزش‌های رفتاری گوناگونی، چون رفتار انفعالی، رفتار با قاطعیت و رفتار پرخاشگرانه بهره می‌گیرند که در این میان، بهترین سبک رفتار، رفتار قاطعانه است چراکه در آن، شخص عقاید و احساسات خود را با رعایت اصل احترام به دیگران و ملاحظه حقوق آن‌ها ابراز کرده و از حق و حقوق خود دفاع می‌کند و روش قاطعانه, مانع از آن می شود که دیگران از شما سوء استفاده کنند و البته افرادی که سبک برخوردشان قاطعانه است, همان طور که برای باورها و احساسات خود ارزش قائل هستند به احساسات دیگران نیز بها می دهند.
وی تصریح کرد: قاطع بودن بدین معناست که بر احساس هراس خود چیره شوید و از حق خود دفاع کرده بدون این که حق و حقوق دیگران را ضایع کنید. افرادی که قاطعیت ندارند نمی‌توانند در بیشتر مکان‌ها احساسات خود را ابراز کنند. زیرا نگران هستند که دیگران در مقام مخالفت حرفی بزنند و افرادی که از طرد شدن می‌ترسند با اندیشه‌های دیگران موافقت می‌کنند و راه محافظه کاری را در پیش می‌گیرند و از ابراز احساسات خود، خودداری می‌کنند که در این میان, روش قاطعانه به جای رفتار انفعالی (در جایی که شخص می‌ترسد یا خجالت می‌کشد که افکار و احساسات خود را بیان کند) و رفتار پرخاشگرانه (که در آن، به احساسات دیگران بهایی داده نمی‌شود) برای به حداقل رساندن احساس خشم و هراس در خصوص روابط با دیگران توصیه می‌شود که رفتار قاطعانه شیوه غالب رفتاری افراد با اعتماد به نفس است.
از کمال گرایی اجتناب کنید!
این روانشناس گفت: اگر قصد شما کمال طلبی است برای ناامیدی و یاس تلاش می کنید چراکه اگر موضوعی غیر ممکن نباشد موضوعی بسیار دشوار است که بخواهید همه چیز عالی و بدون نقص باشد و اگرچه همه شرایط شما می تواند عالی و بدون نقص باشد و می توانید پیشرفت کنید و بهتر باشید امّا شرایط شما به گونه ای پیش رفته که کمال گرایی برای شما چیز دیگری است. امّا این هدف را کنار بگذارید که هر کاری را بدون عیب و نقص انجام دهید و از هر لحاظ کامل و تمام عیار باشید و به افرادی که در اطرافتان اعتماد به نفس دارند توجه کنید. آیا آن‌ها از هر نظر بدون نقص هستند؟ بنابراین, خود را بیشتر دوست داشته باشید و برای کمبود‌ها و اشتباه‌ها صبر بیشتری از خود نشان دهید.
به جای واکنش نشان دادن، پاسخ دهید!
کوهپایه زاده ادامه داد: واکنش، نوعی بازتاب است که طبیعتی غریزی دارد. اقدام بر اساس واکنش، می‌تواند باعث پشیمانی شود، امّا پاسخ، برنامه‌ای حساب شده برای یک موقعیت خاص است چراکه پاسخ دادن به یک موقعیت، به معنای تامل در واکنش اولیه و ارائه یک پاسخ حساب شده و عاقلانه است. البته هر پاسخی، ناگزیر، کافی و شایسته نیست، امّا وقتی این مهارت را تمرین کنید، به شما کمک می‌کند تا با افراد، برخوردی مناسب‌تر داشته باشید که افراد با اعتماد به نفس، با بالا بردن مهارت پاسخ به جای واکنش، موفقیت بیشتری را در در روابط بین فردی کسب می‌کنند.
وی افزود: اگر لحن استوار و قاطعانه، با بدن شل و افتاده همراه باشد، پیام دوگانه‌ای را به کسی که با او در ارتباط هستید، مخابره می‌کند؛ به طوری که طرف مقابل، پیام شما را نامطمئن یا غیر صمیمانه ارزیابی می‌کند چراکه حالت بدن، یا پیام شما را تقویت و یا از قدرت آن می‌کاهد و علاوه بر این، تماس چشمی و لحن صدا، حالت ستون فقران و حالت سر، احساس شما درمورد پیامی که مخابره می‌کنید را نشان می‌دهند و توصیه می‌کنیم که در این شرایط، فرم بدن خود را به حالت راست و قائم و مستحکم درآورید.

از تماس‌های چشمی بهره بگیرید!
این روانشناس تاکید کرد: گاهی, ارتباط‌های غیر کلامی از کلام و سخن، باورپذیرتر هستند و دیگران, نداشتن تماس چشمی در زمان ابراز نظر را به حسابِ نداشتن صداقت می‌گذارند. بنابراین, برقراری تماس چشمی، هنگام ابراز احساسات در برابر دیگران دشوار است که علت را باید در ترس از طرد شدن جستجو کرد که باید گفت افراد با اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن, تماس چشمی خوب و کافی با مخاطب برقرار می‌کنند.
از خواهش‌های خود بکاهید!
کوهپایه زاده تصریح کرد: عزت و سربلندی انسان در گرو درخواست نکردن‌های مکرر از دیگران است. به همین دلیل، تا می‌توانید به خود متکی باشید و به آن چه هستید و دارید، اکتفا کنید تا اعتماد به نفس بیشتری بدست آورید و بدنبال آن، سعی کنید توانمندی‌های خود را پرورش دهید و استعدادهایتان را شکوفا کرده و مستقل و توانمند زندگی کنید.
مخالفت همراه با آرامش را تمرین کنید!
وی گفت: وقتی نقطه نظر‌ها و حقایق با آرامش بیان می‌شوند، دیگران مخالفت را سالم ارزیابی می کنند و زمینه مشاجره و بگومگو ازبین می‌رود که در این فضای ارتباطی, استرس جای خود را به آرامش و صمیمیت می‌دهد. بنابراین,  افرادی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند هنگامی که انتقادی از آن‌ها شود در صورت نیاز, به دور از پرخاش و با آرامش و متانت, پاسخگوی فرد مقابل هستند. زیرا به توانمندی‌ها و انتخاب‌ها و تصمیم‌های خود باور قلبی و عمیق دارند.
بر نقاط قوت خود تمرکز کنید!
این روانشناس افزود: اگر تمرکزتان بر کمبود‌ها باشد دیر یا زود اعتماد به نفس تان را از دست می‌دهید. به همین دلیل, تا به حال, به این موضوع فکر کرده اید که اگر همه کار‌ها را اشتباه انجام داده اید یا شکست‌های زیادی خورده اید، باید چگونه در درون خود, اعتماد به نفس به وجود آورید؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: به جای فکر کردن به این که در چه کار‌هایی خوب عمل نمی‌کنید، روی نقاط قوت خود تمرکز کنید چرا که ممکن است در سخنرانی، آشپزی یا تجارت عملکرد خوبی داشته باشید و به این باور برسید که فردی خوب و ارزشمند هستید و افزایش اعتماد به نفس بدون تمرکز بر نقاط قوت امکان پذیر نیست.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26789
اخبار مرتبط

نظرات شما