قم فردا گزارش می دهد؛

قم در آستانه موج جدید کرونا/کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی

کاهش رعایت شیوه های نامه های بهداشتی در استان و افزایش شمار بستری‌های روزانه ناشی از ابتلا به کرونا نشان می‌دهد، موج پنجم کرونا در حوالی قم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  اگرچه برخی کارشناسان نسبت به آغاز پیک جدید کرونا چندی پیش هشدار داده بودند اما توجه بیش‌از حد برخی مسئولان به آمارهای مقطعی باعث شد تا بازهم ویروس منحوس کرونا آنهم از نوع جهش یافته این گروه از مسئولان را غافلگیر و دوباره کشور را در شکی دیگر ببرد.
زنگ خطر پیک پنجم
کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند بروز بحران کرونا در کشورهای دیگر مانند هند اگرچه زنگ خطر همه‌گیری را برای کشورمان به صدا درآورد اما اصولا بی‌توجهی به این روند باعث شد تا دوباره به دام این ویروس موذی و سرکش بیافتیم؛ دامی که کاملاً زیرپوستی از همان روز تا اولین ماه تابستان 1400 در سراسر کشور گسترده شده بود و اکنون استانی پس از استان دیگر را درگیر می‌کند.
در این زمینه روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خیز پنجم کرونا در کشور گفت:  با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید 19 و کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی و به دنبال آن افزوده شدن به تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز، شاهد بروز نشانه‌هایی از ورود کشور به خیز پنجم بیماری کرونا هستیم.
سیما لاری ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت، تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش 13.2 درصدی مواجه بوده است.
وی تاکید کرد: همچنین در این هفته با افزایش 11 درصدی در تعداد بیماران بستری و افزایش 7.2 درصدی در بیماران فوت شده مواجه بودیم.
شناسایی ۲۹۰ بیمار کرونایی جدید در قم
اما از این مسئله قم مستثنا نیست و با توجه به کمرنگ شدن رعایت مسائل بهداشتی در استان توسط مردم امکان تغییر رنگ استان به قرمز روز به روز جدی تر می شود. از همین رو دکتر محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز سه شنبه  از انجام ۹۴۸ تست کرونا در شبانه روز گذشته در قم خبر داد و گفت: نتیجه تست ۲۹۰ نفر مثبت اعلام شده است.
این تعداد مثبت شدن تست ها نشان از جهش ویروس در استان است که اگر پروتکل های بهداشتی در ادارات و سازمان ها و مخصوصا توسط مردم رعایت نشود حتما آمار بستری ها و ادامه آن فوتی ها بیشتر خواهد شد.
کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان
دراین زمینه کارشناسان بهداشت اعلام کرده اند که صنایع، مراکز شماره گذاری خودرو، جایگاه های سوخت، آرامستان ها، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، مساجد، هتل ها و مسافرخانه ها، مجتمع های خرید و پاساژها، تالارهای پذیرایی، نانوایی ها، آرایشگاه ها، کافی نت ها، قنادی و سوهانی ها، مراکز تشخیصی درمانی، بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود و همچنین آموزشگاه ها از جمله مواردی هستند که میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها متأسفانه کمتر از ۷۵ درصد است.
این در حالی است که با وجود تمام هشدارها و تاکیدات کارشناسان بهداشتی در استان برای جلوگیری از تجمعات غیرضرور و دورهمی ها و رعایت حداقل ها پرووتکل های بهداشتی اما هنوز هستند کسانی که این موضوعات را جدی نگرفته و اقدام به برگزاری دورهمی می کنند.
افزایش نگران کننده تقاضا برای برگزاری جشن در تالارها
در این زمینه سیامک محبی با بیان این که روند صعودی بیماری کرونا در کشور و استان ادامه دارد اظهار کرد: تلاش و کوشش ها در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای رهگیری اطرافیان بیماران شناسایی شده ادامه دارد و بر اساس آخرین آمار به ازای هر بیمار، بیش از ۵ نفر از اطرافیان وی رهگیری شده اند و نمونه گیری از بیش از ۹۷ درصد آنان به عمل آمده است.
رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین به برخی چالش های این روزها در مبارزه با بیماری کرونا توجه داد و خاطر نشان کرد: یکی از عمده ترین این چالش ها مربوط به فعالیت برخی تالارهای پذیرایی با توجه به افزایش تقاضا برای برگزاری جشن های عقد و عروسی است که این چالش تا پیش از آغاز ماه محرم ادامه دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین برگزاری نمازهای جماعت و برخی مراسم ها با تراکم زیاد در برخی مساجد و اماکن متبرکه را به عنوان چالش دیگر این روزها دانست.
محبی همچنین اذعان کرد: رستوران ها، اغذیه فروشی ها، مراکز تهیه غذا و آبمیوه و بستنی فروش ها باید همچنان توجه داشته باشند که فعالیتشان باید فقط به صورت بیرون بر باشد و از این رو و بر اساس شیوه نامه های بهداشتی نباید نسبت به پذیرش مشتری اقدام کنند.
وی همچنین با ابراز نگرانی از بازگشایی و فعالیت برخی اماکن ورزشی و تفریحی تصریح کرد: متأسفانه برخی از این مراکز بدون هماهنگی اقدام به بازگشایی کرده اند که جای تعجب و سؤل دارد.
استفاده از ماسک در بین عموم مردم حداکثر 70درصد است
محبی درباره آخرین آمار استفاده از ماسک در بین مردم استان نیز گفت: متوسط استفاده از ماسک در واحدهای صنفی و صنعتی استان و همچنین در بین عموم مردم حداکثر ۷۰ درصد است.
17 هزار قمی دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند
از طرفی هم امیدواریم روند واکسیناسیون در استان با سرعت بیشتری پیگیری شود تا ایمنی عمومی هرچه سریعتر ایجاد شود از همین رو طبق اعلام کارشناسان بهداشت تا کنون 42 هزار و 604 نفر دوز اول واکسن کرونا و 17 هزار و 747 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.
بر همین اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در استان قم به 60 هزار و 351 دوز رسید.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27311
اخبار مرتبط

نظرات شما