دولت سیزدهم در عین توجه به مذاکرات، تمرکزش بر توان داخلی باشد

کارشناس بین‌الملل گفت: دولت آقای رئیسی باید توجه داشته باشد که در عین توجه به مذاکرات، تمرکز اصلی خود را بر احیای توان داخل بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چشم انداز سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: تجربه مذاکرات طولانی و نفس‌گیر دولت دوازدهم با غرب و آمریکا یک خروجی شکست خورده ای داشت که این تجربه تلخ نشان داد آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی مایل نیستند به صورت محترمانه و با حفظ منافع ایران مذاکره کنند.

هانی زاده ادامه داد: طرف غربی با پیش کشیدن مسائلی خارج از موضوع هسته ای ایران همچون حقوق بشر، نفوذ ایران در منطقه و موشک های بالستیک بدون امتیاز دهی به ایران از این مسائل به عنوان اهرم فشار علیه کشورمان بهره‌گیری می نماید.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر هم اظهار کرد: در مذاکرات همین روند ادامه دارد و حتی پس از خروج آمریکا از برجام هم تغییری در رفتار طرف های غربی ایجاد نشد، برای مثال در مذاکرات اخیر وین واشنگتن به شدت پشت پرده فعال بود و مانع دستیابی به یک راه حل و یک توافق نامه مبتنی بر حفظ حقوق ایران شد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اگر آمریکا و اروپا شرایط ایران را نپذیرند، تهران باید به سمت بازسازی زیرساخت های هسته ای خود حرکت کند، البته که با بدعهدی طرف غربی ایران فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را از سرگرفته است. به همین دلیل آمریکایی ها از همه ابزار ها برای اِعمال فشار علیه تهران استفاده می‌کنند که ملموس ترین آنها تحریک رسانه های خارجی برای جریان سازی علیه ایران است. بنابراین از دولت سیزدهم توقع می رود از تاریخ عبرت بگیرد.

وی با اشاره به انتظارات مردم و مسئولان از دولت سیزدهم ادامه داد: انتظار از دولت سیزدهم آن است که با تشکیل یک تیم قوی و اعلام ضرب‌العجل، به روند نفس گیر این مذاکرات خاتمه دهد و بازه زمانی برای مذاکرات مشخص نماید، به علاوه اینکه با تعریف الگو اسلامی ایرانی و وضع شروط برای طرف غربی مذاکرات را به نتیجه برساند.

کارشناس سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: دولت آقای رئیسی باید توجه داشته باشد که در عین توجه به مذاکرات، تمرکز اصلی خود را بر احیای توان داخل بگذارد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزند و با همبستگی درونی مانع زیاده خواهی های خارجی و البته داخلی بشود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27922
اخبار مرتبط

نظرات شما