گزارش قم فردا از رعایت پروتکل های بهداشتی در قم؛

هشدار؛کاهش استفاده از ماسک بین شهروندان

این روز ها عادی انگاری ها موجب شده است که رعایت پروتکل های بهداشتی در قم از بالای 80 درصد در ماه های ابتدایی شیوع کرونا به حدود 50درصد برسد که این مسئله زنگ خطری برای استان و شروع پیک بعدی با توجه به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مدت زمان زیادی نیست که از پیک پنجم عبور کرده ایم و فوتی های کرونایی که مدت ها در عدد 500نفر به بالا قرار داشت حال مدت زمانی است که به زیر 200نفر رسیده است و کارشناسان بهداشت رعایت پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را از مهمترین مسائل کاهش ابتلا و فوت بر اثر ابتلا به کرونا اعلام کرده اند.
اما این روز رعایت پروتکل‌های بهداشتی سقوط قابل توجهی در تمام استان‌ها کرده است و این عادی انگاری مردم در کشور می تواند خطرناک باشد.آخرین مطالعات نشان می‌دهد، میزان استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی در هفته دوم آبان، ۴۸.۷۲ درصد و فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۶.۸ درصد بوده است. تنها در ۹ استان میانگین استفاده از ماسک بالای ۴۹ درصد اعلام شده است.
همچنین در فاصله‌گذاری‌های اجتماعی هم میانگین کشوری ۴۶.۰۸ درصد است و ۱۷ استان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند. از میان تمام استان‌ها تنها همدان است که بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد؛ یعنی ۵۲ درصد. این وضعیت در سایر استان‌ها زیر ۵۱ درصد است.
 حالا در این وضعیت، مسئولان نظام سلامت نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام نگرانی می‌کنند، هر چند که تاکنون بیش از ۹۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده، اما تاکید بر این است که در صورت استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، پیک ششم پر قدرت رخ می‌دهد. آنها می‌گویند مردم بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی مثل شست و شوی دست‌ها و ضدعفونی سطوح را فراموش کرده‌اند که این موضوع می‌تواند خطرناک باشد.

تزریق واکسن کرونا به بیش از یک میلیون نفر در قم
از همین رو دکتر قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴۴ نفر مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند ، گفت: حال ۳۸ نفر از آنها وخیم است.
وی ادامه داد:  تاکنون در قم به ۱۱۶۰۷۵۶ نفر واکسن کرونا تزریق شده است.
اما برای جلوگیری از ورود و شروع پیک جدید کرونا در کشور باید پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک، شستن دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و عدم برگزاری تجمعات رعایت شود.

درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در قم بالاتر از میانگین کشوری
این در حالی است که دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه باوجود اینکه درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در قم رقم بالایی نیست اما از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: در کنار پوشش واکسیناسیون باید تلاش شود تا رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در سطح استان بهبود یابد تا از موج بعدی این بیماری جلوگیری شود.
محبی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم  اظهار داشت: استفاده از ماسک در قم در مجموع حدود ۷۰ درصد برآورد می شود.
مراجعه 137هزار نفر به مراکز درمانی قم از ابتدای شروع کرونا
همچنین دکتر محمود پرهام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای شروع کرونا تاکنون بیش از ۱۳۷ هزار نفر به مراکز درمانی استان قم مراجعه کرده که از این تعداد ۲۹ هزار نفر بستری شده اند.
وی تصریح کرد: ۸۸ درصد از بیماران بستری در مراکز با بهبود نسبی ترخیص و ۱۲ درصد نیز متاسفانه فوت شده که اکثر این فوتی ها در سنین ۶۰ الی ۷۰ سال بوده اند.
البته باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از کارشناسان بهداشت اعلام کرده اند که پیک بعدی کرونا در کشور شروع شده است؛ با توجه به اینکه طبق اعلام هر روز وزارت بهداشت در خصوص رنگبندی شهر، شهرهای قرمز هر روز در حال افزایش است؛ اما وزیر بهداشت و برخی از کارشناسان دیگر اعلام می کنند که هنوز وارد پیک ششم کرونا نشده ایم.
در هر صورت این روزها عادی انگاری در جامعه و عدم مراجعه برخی از شهروندان برای واکسینه شدن با وجود فراهم بودن واکسن و زیرساخت ها آن برای واکسینه شدن و همچنین کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی موجب شده است که میزان رعایت پروتکل های از 78درصد در ماه های ابتدایی سال 99 به زیر 50درصد این روزها برسد که این موضوع زنگ خطری جدی را به صدا درآورده است و این موضوع می طلبد که مسئولین هر نوع اتفاقی را پیش بینی کنند و برای هر نوع رخدادی آماده باشند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/29513
اخبار مرتبط

نظرات شما