نمایندگان مجلس و کارشناسان مطرح کردند؛

داشتن روحیه جهادی؛ نقطه قوت دولت سیزدهم است / عزم جدی دولت برای حل مشکلات مردم

نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی با بیان این که دولت به صورت شبانه روزی به دنبال حل مشکلات است، مردمی و جهادی بودن دولت را عامل موفقیت آن خواندند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  بیش از 100 روز از آغار به کار دولت سیزدهم می گذرد و دولت در این مدت اقدامات اساسی را برای حل مشکلات مردم برداشته است.
از تامین سریع واکسن گرفته تا رونق بخشیدن به تولید و توسعه روابط بی المللی از جمله اقداماتی که دولت در این مدت کم توانسته محقق کند.
در این میان نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی نیز بر این مهم تاکید دارند که دولت در این مدت کم به خوبی توانسته بر امور مسلط شود.

دستاورد دولت سیزدهم در تامین واکسن قابل تقدیر است



حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: فعالیت سه ماهه دولت سیزدهم بسیار چشمگیر بوده است از جمله مسئله تامین واکسن که قابل تقدیر است با توجه به موقعیت موجود در جهان و کشور تامین واکسن نیاز اصلی بود و این اقدام بسیار برجسته بود.

وی ادامه داد: علی رغم همه مشکلات ارزی و علی رغم همه کارشکنی و خصومت ورزی نظام سلطه و استکبار جهانی و غرب، تامین واکسن در دولت سیزدهم به شکلی انجام شده است که اکنون مردم ما هر نوع واکسنی که بخواهند استفاده کنند در دسترس است واکسن های بسیار قابل اعتماد داخلی که از تنوع خوبی برخوردار است و واکسن های متنوع خارجی که در تامین آنها مشکلی وجود ندارد وز کشورهای چین و روسیه وارد کردیم.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تزریق واکسن کرونا هیچ محدودیتی وجود ندارد و افرادی که به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند به صورت انتخابی هر نوع واکسنی که بخواهند را انتخاب و تزریق می کنند این دستاورد بسیار مهم در دولت سیزدهم کسب شد.

ذوالنور خاطر نشان کرد: فراموش نکردیم که مردم چندین میلیون تومان هزینه می کردند با تورهای مسافرتی به ارمنستان و کشورهای همسایه سفر می کردند تا واکسن کرونا تزریق کنند اما امروز در این دولت این موضوع به شکلی حل شده است که دولت برای تزریق واکسن مشوق تعیین می کند حتی شاهد هستیم که دوز سوم هم تزریق شده است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.


نماینده مردم قم بیان داشت: یخ های ارتباطی ایران با عربستان در حال ذوب شدن است و حالت تخاصمی که وجود داشت رو به کاهش است و با برخی از کشورهای منطقه هم ارتباطات خوبی دایر شده و تلاش های خوبی در این دولت برای ارتباط با کشورها صورت می گیرد.
.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به گذشت کوتاهی از عمر دولت سیزدهم اقداماتی که صورت گرفته بسیار قابل توجه است از حالا که پایگاه های فعالیتی دولت تجهیز می شود و ادارات کل در استان ها تشکیل شده و استانداران و معاونین وزیر در محل خدمت خودشان قرار می گیرند و مدیران تثبیت می شوند اتفاقات بهتری نیز رخ خواهد داد.

وی افزود: امیدواریم در داخل کشور هم شاهد اتفاقات خوبی باشیم کما اینکه اکنون برخی از اتفاقات رخ داده که امیدوار کننده است و نظارت ها تقویت شده و سازو کار آن شکل می گیرد لذا ما به آینده کاری این دولت امید زیادی داریم.

توسعه روابط با همه کشورها نقطه عطف سیاست خارجی دولت سیزدهم است



شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به گذشت 100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم اظهار داشت: در ابتدا باید به این مهم اشاره کنیم که 100 روز فرصت چندانی نیست که به‌صورت عادلانه خروجی‌های یک دولت را بررسی کنیم.

آیت‌الله رئیسی دولتی را تحویل گرفتند که ویرانه‌هایی بسیار داشت

وی ادامه داد: باید این نکته را هم در نظر بگیریم که آیت‌الله رئیسی دولتی را تحویل گرفتند که ویرانه‌هایی بسیار داشت و سال‌های متمادی از ناکارآمدی و بی‌کفایتی‌ها و خسارت‌هایی زیادی که به کشور خورده و جمع شده و این روزها انتظارات از دولت بالا است.
صادقی نسب تاکید کرد: قطعاً این بار بر دوش دولت و شخص رئیس‌جمهور سنگینی می‌کند و ایشان هم انصافاً با حسن‌نیت و تلاش تمام سعی دارد کشور را به مسیر توسعه و پیشرفت برگرداند.
وی با بیان این که کشور در زمینه توسعه و اقتصاد نیاز به اقدامات جدی دارد، ابراز داشت: امیدواریم دولت سیزدهم کشور را به مسیر توسعه و پیشرفت بازگرداند تا ارمان های انقلاب و خواسته‌های رهبری در این زمینه تحقق یابد.
استاد دانشگاه تهران افزود: دولت در زمینه اقتصادی اصرار دارد تا اوضاع نابسامان اقتصادی سروسامان بگیرد و ملت از زیر فشار تورم خارج شود.
وی بیان داشت: دولت اولین اولویت خودش را ریشه‌کنی کرونا و تأمین واکسن بود که بالطبع به هراندازه این بیماری مهار شود و کسب‌وکارها راه بیفتد به اقتصاد کشور کمک کرده‌ایم.
صادقی نسب تصریح کرد: از سوی دیگر دولت تمام تلاش را انجام داده تا از بانک مرکزی استقراض نکند و این کار در مقطع کنونی کاملاً سخت است چرا که کشور با حجم بالایی از نقدینگی روبرو بوده است و افزایش این نقدینگی تورم بیشتر را به مردم می‌آورد بنابراین واقعاً کنترل کردن تورم کار بسیار سختی است و آیت‌الله رئیسی این تلاش را می‌کند که استقراضی را صورت ندهد.
وی سیاست خارجی را موردتوجه قرارداد و گفت: ما در این بخش توانستیم عزت را در عرصه بین‌المللی به دست بیاوریم و در واقع دست‌بسته در مذاکرات هسته‌ای حاضر نمی‌شویم و فرصت‌ها را از خودمان نمی‌گیریم.

توسعه روابط با همه کشورها در دستور کار است

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در دولت سیزدهم کشورمان تنها نگاهش به چند کشور محدود نمی‌شود و توسعه روابط با همه کشورها در دستور کار است.
وی افزود: نمونه این مهم را می‌توان در پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای مشاهده کرد، پیمانی که کشورمان سال‌ها به دنبال عضویت در آن بود تا در نهایت در دولت آیت‌الله رئیسی این مهم محقق شد.
صادقی نسب ابراز داشت: وزیر امور خارجه کشورمان هم‌نشان داده که دولت تغییر پیدا کرده و جمهوری اسلامی ایران غرب‌گرایی و وادادگی دولت دوازدهم را ندارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جلوه‌ای اجتماعی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور یک اخلاق حسنه و بسیار قابل تقدیری که دارند حضور در روستاها و نقاط محروم و همچنین مردم کوچه و بازار است که نشان‌دهنده مردمی بودن ایشان است.
استاد دانشگاه تهران افزود: برخی از افراد به این موضوع انتقاد می‌کنند و معتقدند این از وظایف رئیس‌جمهور نیست در حالی که در پاسخ به این انتقادات باید گفت این بخشی از وظایف رئیس‌جمهور است.
وی بیان داشت: حضور در بین مردم، ایجاد همدلی و وفاق از مأموریت‌های اساسی یک رئیس‌جمهور است به‌خصوص در مقطع کنونی که دولت دوازدهم یک بیگانگی بین دولت و مردم ایجاد کرده بود.
صادقی نسب ادامه داد: دولت‌های قرن بیست یکمی بدون همکاری با مردم نمی‌تواند گره‌ای را باز کنند و مشکلات را برطرف کند.

آیت‌الله رئیسی بسیار پرکار و پرتلاش است

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی بسیار پرکار و پرتلاش است و این مهم را به کابینه نیز انتقال داده است در این دولت تعطیلی وجود ندارد که به علت درک بالای رئیس‌جمهور از وضعیت حساس کشور است.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رئیس‌جمهور تلاش گسترده‌ای دارند که به وعده‌هایی که به مردم می‌دهند صادق باشند، چرا که عدم صداقت دولت با مردم در دولت قبل بزرگ‌ترین ضربه را به این اعتماد که یک سرمایه عظیم اجتماعی است، زد.

دولت برای حل مشکلات به زمان زیادتری نیاز دارد

وی افزود: این رفتار دولت سیزدهم موجب شده است که مردم به دولت اقبال بیشتری نشان دهند، این در حالی است که دولت برای حل مشکلات به زمان زیادتری نیاز دارد.
صادقی نسب به موضوع انتصابات در دولت اشاره کرد و گفت: ما در بین مدیران میانی و پایین‌تر با برخی از کاستی‌هایی روبرو هستیم، دولت در رأس استانداری‌ها نیروهای جهادی را به کار گرفته است اما در انتصاب معاونت‌های وزارتخانه و سازمان‌ها نگرانی‌های وجود دارد.
وی افزود: در برخی موارد انتصابات فامیلی هم شکل‌گرفته است که این شائبه در ذهن‌ها به وجود می‌آید که عده‌ای به‌عمد این کار را انجام می‌دهند تا به دولت ضربه بزنند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیت‌الله رئیسی از روز اول بر عدم حزبی بودن و نداشتن وابستگی به جریان‌های سیاسی تاکید داشته و در این میان حمله‌های ناجوانمردی که برای گرفتن سمت یا به‌اصطلاح باج‌گیری می‌شود نه‌تنها شایسته نیست بلکه مذموم است و قطعاً نیاز است که در این موارد شخص رئیس‌جمهور با قاطعیت برخورد کند.

جهت گیری دولت در تعمیق روابط خارجی در راستای افزایش صادرات است

سید رضا صدرالحسینی  در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید دولت سیزدهم درخصوص موضوع سیاست خارجی یکی از مهمترین اولویت ها تعمیق روابط با کشورهای همسایه و موضوع مهم صادرات کالاهای اقتصادی است این مصنوعات می تواند از انواع مختلف باشد .

وی افزود: قطعا  امروز در مسئله ای به نام روابط بین الملل در نظام بین‌الملل حتماً روابط اقتصادی یکی از مولفه های مهم استحکام این روابط محسوب می شود که دولت سیزدهم در ابتدا با اولویت همسایگان این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

 صدرالحسینی ادامه داد : دولت سیزدهم در روابط بین الملل و سیاست خارجی در حلقه اول ارتباط با همسایگان و در حلقه دوم ارتباط با کشورهای اسلامی و در حلقه سوم  ارتباط با کشورهای غیر معاند را به  عنوان مولفه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است.

 استاد دانشگاه تصریح کرد : در یک اقدام طولانی و بیش از یک دهه برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای تلاش شد و نتیجه آن در این دولت بود و قطعاً شروع بسیار خوب و مبارکی است برای ارتباط با کشورهای حوزه شرق جهان و جمهوری اسلامی می تواند در شکل دهی نظام جدید بین الملل در منطقه شرق آسیا جایگاه ویژه و نقش آفرینی مورد توجه ای را داشته باشد.

 کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما باید بتوانیم از همه ظرفیت ها داخلی کشور در حوزه اقتصادی استفاده کامل را ببریم اگر در مسائل اقتصادی کوشش و تلاش بیشتری صورت بگیرد همچنان که مقام معظم رهبری بارها  موضوع افزایش تولید و بالا رفتن کیفیت تولید را تاکید کردند باید در دستور کار قرار گیرد  و قطعا این مسئله می تواند در مسئله سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم که روابط اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین روابط شمرده خواهد شد تاثیر گذار باشد.

وی به اشاره به آزاد سازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی  گفت : قطعاً کشورهای مختلف به دنبال این هستند که بدانند کشور مقابل آنها چه میزان اقتدار دارد و توانایی های این کشور در حوزه مدیریتی چقدر است و بر همین اساس با آن برخورد و تعامل کنند  تصور ما بر این است که به احتمال قریب به یقین مسئله ایجاد و گسترش روابط با کشورهای مختلف به عنوان یکی از نتایجی است که این دولت می تواند داشته باشد و آن را به مردم هم معرفی کند.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: نکته حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که نباید این تصور صورت گیرد که دشمنی نظام سلطه و دشمنان خونخوار و جنایتکار نسبت به جمهوری اسلامی کاسته شده و یا کاسته می شود به هیچ عنوان نباید این تصور به وجود بیاید که دولتهای دشمن ملت ایران از مواضع خصمانه خودشان کوتاه بیایند.

صدرالحسینی تاکید کرد:  همانطور که مشاهده کردیم آقای مالی به عنوان مسئول پرونده تحریم های اقتصادی علیه ایران در هفته های اخیر به همه کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی سفر کرده و در ارتباط با تبدیل تحریم های اقتصادی به حصر اقتصادی و یا محاصره اقتصادی ایران در حال رایزنی و گفتگو است البته با توانمندی های موجود و با اتکا به مردم و بخش خصوصی و جهت ‌گیری‌های دقیق سیاست خارجی جمهوری اسلامی از این مرحله هم عبور خواهیم کرد و می توانیم یک کارنامه موفق در عرصه صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشیم.

گزارش از عباسعلی محمدی مطلع


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/29677
اخبار مرتبط

نظرات شما