عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا:

ایران در مذاکرات با قدرت بر سیاست های اصولی خود پافشاری می کند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در این مذاکرات سه موضوع لغو کامل تحریم ها، بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارات و پرداخت غرامت پیگیری می شود، گفت: ایران در مذاکرات با قدرت بر سیاست های اصولی خود پافشاری می کند

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به  مذاکرات اخیر، اظهار داشت: همان گونه که انتظار می‌رفت، مذاکره کنندگان غربی پس از شکست فشار حداکثری به ایران به دنبال بازگشت آمریکا به برجام با حداقل هزینه و دریافت بیشترین امتیازها بودند تا همچون گذشته در عین حفظ ساختار تحریم ها و شانه خالی کردن از انجام تعهدات خود، ایران را به پای بندی کامل به محدودیت های هسته ای وادار نمایند. 
وی ادامه داد: اما در همان ساعات اولیه مذاکرات متوجه شدند رسیدن به این خواسته، رویایی دست نیافتنی است؛ زیرا ایران با قاطعیت سیاست جدیدی اتخاذ نموده و با قدرت بر سیاست اصولی خود پافشاری می کند.
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: قاطعیت ایران به حدی است که «عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی صهیونیستی در روزنامه هاآرتص نوشت مقامات این رژیم از اینکه ایرانی‌ها موفق شده‌اند موضع محکم خود را در مذاکرات حفظ کنند، شگفت‌‌زده هستند و علی‌رغم مشکلات داخلی که ایران دارد، چنین به نظر می‌رسد آن‌ها هستند که مسیر مذاکرات را ترسیم می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مانور نمایش قدرت ایران در شبیه سازی نیروگاه هسته ای دیمونا که با 16 موشک بالستیک با دقت صد در صدی منهدم گردید نشان داد ایران برای تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به ایران به اعتراف همان تحلیلگر نظامی صهیونیستی هیچ ارزشی قائل نیست. بلکه ایران ابزارها و اهرم‌های فشار زیادی دارد که می‌تواند این اهرم‌های فشار را وارد بازی کند.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به فرمول ایران در مذاکرات اخیر وپیشرو، تصریح کرد: اولین سیاست تغییر ناپذیر ایران در مذاکرات لغو کامل تحریم ها می باشد.
وی ادامه داد: تردیدی نیست دولت امریکا نمی‌تواند هم زمان هم از مزایای عضویت در برجام بهره‌مند شود و هم زیرساخت و نظام تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند. بنابراین شرط اولیه موفقیت مذاکرات هسته ای لغو کامل تحریم‌ها و تضمین بر عدم بازگشت مجدد آنها به بهانه های مختلف می باشد.
حجت الاسلام ملک زاده بیان کرد: این سیاست با توجه به عهدشکنی آمریکا و اروپا در برجام خواسته ای کاملا منطقی است تا آنجا که نماینده دائم روسیه در وین پیش از این نیز گفته بود که مهمترین موضوع برای مقامات تهران، لغو تحریم‌های آمریکاست و این درخواست‌ آنان کاملاً منطقی است. زیرا با توجه به تجارب گذشته «برای طرف ایرانی بسیار مهم است که تضمین لازم درباره لغو تحریم‌ها را دریافت کند تا تاریخ دوباره تکرار نشود و طرف آمریکایی بار دیگر تصمیم به خارج شدن از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی نگیرد».
وی اضافه کرد: پس از تحقق شرط لغو کامل تحریم‌ها که با راستی آزمایی و تضمین های کافی باید همراه باشد، گزینه بازگشت آمریکا به برجام مطرح می‌گردد.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: تحقق کامل این شرط، تنها مسیر بازگشت آمریکا به برجام را هموار می سازد زیرا با توجه به آنکه آمریکا مقصر اصلی وضع کنونی است بنابراین باید از مسیر اشتباهی که رفته، بازگردد تا بتواند وارد مسیر صحیح شود. به عبارت دیگر بازگشت آمریکا از مسیر اشتباه کنونی می تواند بازگشت ان دولت به برجام را تحقق بخشد.  
وی در ادامه با اشاره به جبران خسارات و پرداخت غرامت، گفت: خروج یک جانبه آمریکا از برجام که با بدعهدی کشورهای اروپایی نیز همراه شد خسارات زیادی به اقتصاد ایران وارد نمود. آشکار است که طرف مقصر باید جبران خسارت نماید.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: کشورهای غربی و حتی بسیاری از مسئولان آمریکایی نیز دولت آمریکا را به دلیل نقض عهد و خروج یک جانبه از برجام مقصر می شناسند. بنابراین آمریکا موظف است زیان های وارده به اقتصاد ایران را بپردازد. این شرط نیز یکی دیگر از شروط مهم برای بازگشت کامل ایران به تعهدات برجام می باشد.  



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30349
اخبار مرتبط

نظرات شما