خبر خوش درباره کرونا ؛ اُمیکرون شاید آخرین موج پاندمی باشد

یک بررسی جدید در دانمارک نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون کرونا بهتر از سویه دلتا از پاسخ ایمنی می‌گریزد و شاید به همین علت انتشار سریعتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پس از شناسایی سویه‌ اُمیکرون که دارای جهش جدید بسیاری است، دانشمندان به دنبال یافتن علت واگیرتر بودن آن نسبت به سویه قبلا  غالب دلتا بوده‌اند و نیز اینکه آیا این سویه جدید بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا نه.

واگیرتر بودن ویروس ممکن است دلایل متعدد داشته باشد، از جمله مدت شناور ماندن آن در هوا، توانایی آن در اتصال به سلول‌ها و ایجاد عفونت در آنها و نیز گریز آن از دستگاه ایمنی بدن.

دانشمندان در بررسی حدود ۱۲۰۰۰ خانوار دانمارکی در میانه ماه دسامبر دریافتند که در میان دانمارکی‌های واکسینه‌شده اُمیکرون ۲.۷ تا ۳.۷ برابر نسبت به سویه دلتا واگیری بیشتری دارد.

این بررسی در دانمارک بوسیله پژوهشگران دانشگاه دانمارک، اداره آمار دانمارک و «انستیتو سرم استاتنس» نشان داد که علت اصلی واگیرتر بودن اُمیکرون گریز آن از ایمنی ایجادشده بوسیله واکسن‌ها است.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، نوشتند: «یافته‌های ما ثابت می‌کنند که انتشار سریع سویه اُمیکرون را می‌توان بیشتر به گریز  از پاسخ ایمنی نسبت داد تا افزایش ذاتی در واگیری پایه ویروس.»

۷۸ درصد از دانمارکی‌ها به طور کامل واکسینه شده‌اند و حدود ۴۸ درصد آنها دوز سوم یادآور یا تقویتی واکسن را هم دریافت کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد دانمارکی واکسن فایزر/بیونتک دریافت کرده‌اند.

این بررسی همچنین نشان داد که افرادی که دوز یادآور واکسن را دریافت کرده‌اند، نسبت به افراد واکسینه‌نشده  بدون توجه به سویه‌ ویروسی که آنها را مبتلا کرده است، با احتمال کمتری ویروس را منتشر می‌کنند.

این پژوهشگران نیز می‌گویند سویه اُمیکرون با وجود واگیرتر بودن ظاهرا بیماری با شدت کمتری ایجاد می‌کند و خطر بستری شدن نه علت سویه اُمیکرون نصف خطر بستری شدن به علت سویه دلتا است.

داده‌ها در دانمارک نشان داد که از میان کل ۹۳ نفری به خاطر کووید-۱۹ در اواخر ماه دسامبر بستری شده‌اند، کمتر از ۵ نفر به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها اُمیکرون ممکن است آخرین موج کرونا در این کشور را ایجاد کند و مقدمه خروج از پاندمی باشد.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/30505
اخبار مرتبط

نظرات شما