سردار جوانی در گفتگو با قم فردا:

قبل از انقلاب هیچ تجهیزات نظامی در داخل تولید نمی‌شد/اقتدار موشکی نشان از پیشرفت بعد از انقلاب است

معاون سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مردم در تنگناهای سخت معیشتی قرار داشتند، گفت: قبل از انقلاب هیچ تجهیزات نظامی در داخل تولید نمی‌شد و همه چیز وارد می شد اما امروز در صنایع دفاعی و نظامی به یک پیشرفت و بازدارندگی رسیده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی دوران پهلوی بیانگر این واقعیت است که علی رغم اینکه رژیم پهلوی به پشتوانه دلارهای نفتی و حمایت های گسترده بیگانگان سیل کلاهای مصرفی و تجملاتی از خارج به داخل ایران توانسته بود وضعیت اقتصادی بخشهایی از کشور خصوصا گروههای وابسته به قدرت و یا مناطق مرفه نشین و شهری را خوب جلوه داده و اما نگاهی دقیق تر به ساختارها وبرنامه های اقتصادی و نحوه عملکرد مدیریت کلان کشور در این زمینه و وضعیت اکثر طبقات زیرین جامعه همگی حکایت از اوضاع رو به وخامت و منفی اقتصاد کشور در آن دوران دارد.
نداشتن برنامه مشخص اقتصادى، تک محصولی شدن اقتصاد و وابستگی به صادرات نفتی ، رشد سرمایه داری در دامان امپریالیسم ، نابودی کشاورزی ، افزایش وابستگی در بخش صنعت گسترش صنایع مصرفی ،سطح بالای بیکاری و کم کاری ،سطح نازل درآمد سرانه ، سطح پایین بهره وری ، وضع بد بهداشت همگانی ، بی اعتنایی به علم ، مراکز علمی و تحقیقاتی ، بی توجهی به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و رشد و توسعه کشور ، ایجاد تأسیسات نظامی وابسته ، اجراى سیاست ریخت و پاش و ولخرجى هاى سرسام آور شاهانه در امور مبتذل، توزیع ناعادلانه درآمدهاى ملى ، و تشدید فاصله طبقاتى و در یک کلام، فساد، اسراف، ظلم اقتصادى و فقر اکثریت مردم ایران از ویژگی های برجسته مدیریت فاسد ، بی کفایت و ناکارآمد دوران پهلوی بود.



باید گفت اقتصاد ایران قبل از انقلاب اسلامی در دست کشورهای خارجی بود و ما به‌نوعی فقط مصرف‌کننده بودیم حال یا همه‌چیز به‌طور کامل و آماده وارد می‌شد و یا در ایران مونتاژ می‌شد اما آنچه کاملاً مشخص است ایران قبل از انقلاب تکنولوژی و فناوری ساخت هیچ چیزی را نداشت.
قبل از انقلاب مردم در تنگناهای سخت معیشتی قرار داشتند
از همین رو سردار یدالله جوانی ، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اظهار داشت: کشور ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی دارای اقتصاد نفتی بود و با خام فروشی نفت در روز بیش از ۶ میلیون بشکه نفت از ایران صادر می‌شد.
وی ادامه داد: همچنین قبل از انقلاب هیچ نوع صنعتی با بنیان‌های داخلی نداشتیم و تنها یک کشور مصرف‌کننده و وابسته به درآمد نفتی بودیم.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: یک نوع عقب‌ماندگی در وضعیت عمومی مردم به لحاظ اقتصادی وجود داشت و مردم در تنگناهای سخت معیشتی قرار داشتند که این فقر، محرومیت و عقب‌ماندگی‌ها در بسیاری از مناطق کشور مشخص بود.
وی اضافه کرد: باوجوداینکه در زمان قبل از انقلاب اسلامی قشر فقیر و محروم جامعه اکثریت را تشکیل می‌دادند ، درآمدهای نفتی عمدتاً صرف خریدهای نظامی و ساخت کارخانه‌های مونتاژی می‌شد و کالاهایی که دیگران می‌خواستند در راستای مصرف کردن جامعه ما با آن رواج پیدا کنند را به ایران می‌دادند اما با انقلاب اسلامی رویکردها به‌طورکلی تغییر پیدا کرد به‌گونه‌ای که کشور ایران یک‌روند کاهشی وابستگی‌ها به نفت را طی کرد هرچند انتظار می‌رفت یک جهش اتفاق بیفتد.
افزایش صادرات غیر نفتی
جوانی با اشاره به اینکه امروز با وجود تحریم ها و محدودیت ها در حال کاهش وابستگی به نفت هستیم، گفت: صادرات غیرنفتی در حال شکل گرفتن است و زمانی که صادرات غیرنفتی در ارقام بالا باشد و عمده‌ی نیازمندی‌های کشور در داخل تأمین شود به معنای رخ دادن تحول اساسی در اقتصاد ایران است.
وی ابراز داشت: امروزه در بحث صنعت برق، آب، پتروشیمی، نفت و گاز می‌بینیم اساساً متخصصان و دانشمندان روزبه‌روز در حال کاهش وابستگی ایران به خارج از کشور هستند تا یک حالت خوداتکایی اتفاق بیفتد



امروز ایران کشوری مهم در عرصه صادرات غیرنفتی است
معاون سیاسی سپاه با اشاره به اینکه اقتصاد ایران قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: درگذشته کشور ایران کشوری تک ‌محصولی وابسته به نفت بوده است و نفت یک نقش اساسی در اقتصاد ایران دارد اما امروز سهم نفت در اقتصاد ایران به حداقل رسیده و در این مسیر می‌‌توان روزی را دید که کشور ایران وابستگی به خام فروشی نفت را قطع کرده باشد.
وی ادامه داد: از طرفی امروز جمهوری اسلامی یکی از کشورهای مهم در عرصه صادرات غیرنفتی است زیرا در کشورهای مختلف، حضور اقتصادی ایران را در بازارهای منطقه شاهد هستیم.
قبل از انقلاب هیچ تجهیزات نظامی در داخل تولید نمی‌شد
این فرمانده نظامی کشور با اشاره به وضعیت نظامی کشور و صنایع دفاعی در قبل و بعد از انقلاب، خاطرنشان کرد: ایران در قبل از انقلاب اسلامی یک کشور کاملاً تحت سلطه بود و آمریکایی‌ها بر همه شئون ملت ما ازجمله در بخش دفاع و امنیت تسلط داشتند.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به‌نوعی ارتش ایران را در قبل از انقلاب اداره می‌کردند و اگر تجهیزاتی را به ما می‌فروختند پول آن را چند برابر دریافت می‌کردند که عمدتاً در راستای منافع خودشان در منطقه بود به‌نوعی که ایران را به ژاندارم منطقه خلیج‌فارس در راستای تأمین منافع خودشان در برابر بلوک شرق تبدیل کرده بودند.
جوانی تاکیدکرد: قبل از انقلاب اسلامی عمدتاً سلاح‌ها، جنگ‌افزارها و تجهیزات خریداری و به کشور وارد می‌شد ، حتی در بحث نگهداری و تعمیر هم بیگانگان ایفای نقش می‌کردند بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم قبل از انقلاب در داخل کشور صنایع دفاعی داشته‌ایم که به‌صورت خوداتکا تجهیزات نظامی را تولید کند اما امروزه شاهد هستیم که جمهوری اسلامی به یک کشور پیشرفته در حوزه نظامی تبدیل‌شده است و در موقعیتی قرار داریم که می‌‌توان گفت از قدرت بازدارندگی نظامی برخوردار هستیم .



اقتدار موشکی نشان از پیشرفت بعد از انقلاب است
 وی تصریح کرد: اقتدار موشکی ایران  نشان‌دهنده پیشرفت کشور در سال‌های بعد از انقلاب است؛ در حالی‌ جنگ در سال ۵۹ بر ما تحمیل شد که اساساً برای دفاع از خود موشکی نداشتیم و همین امر سبب طولانی شدن جنگ شد و در این میان رژیم بعث با استفاده از موشک‌ها و هواپیماهای اهدایی غربی‌ها به‌صورت مرتب شهرهای کشور را بمباران و موشک‌باران می‌کردند.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امروزه کشور ایران در حوزه موشکی توانمند است، امروز ملت ایران از اقتدار موشکی برخوردار است به‌طوری‌که در یوم‌اللهی که بعد از شهادت سردار سلیمانی رقم خورد پایگاه عین الاسد آمریکایی‌ها در عراق موشک باران شد و این قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه پدافند، دریایی و زمینی  نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که امروزه هیچ دشمنی به خود اجازه نمی‌دهد به کشور ایران تعرضی داشته باشد.
همه پیشرفت‌ها به برکت انقلاب اسلامی است
وی ادامه داد: ملت ایران در کنار وحدت، انسجام، عزم و اراده جدی؛ برای دفاع از حقوق خود تجهیزات لازم را در اختیار دارد و همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی است که امروز پدید آمده است.



مصرف تولید داخل مساوی با قوی‌تر شدن اقتصاد کشور است
جوانی با اشاره به مسئله تولیدو اتکا به توان داخلی گفت: یکی از الزامات رونق تولید مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردکردن کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد است و مردم به سمت مصرف تولید داخل حرکت کنند.
وی افزود: زمانی تولید رونق پیدا می‌کند که مردم مصرف‌کننده محصولات تولیدشده در کارخانه‌ها و صنایع داخلی باشند و از طرفی امکان صادر کردن محصولات هم وجود داشته باشد و این‌زمانی سرانجام می‌گیرد که جلوی واردات بی‌رویه آنچه در داخل امکان تولید وجود دارد را بگیریم و با کالای قاچاق نیز مبارزه شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31140
اخبار مرتبط

نظرات شما