تولید بیش از دو هزار تُن انواع آبزیان در قم

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ با توجه به راهبردهای تعیین شده و فعالیت‌های در حال اجرا تا پایان سال‌جاری، بیش از ۲هزار تُن انواع آبزیان گرمابی،سردابی، خاویاری، تیلاپیا و بیش از ۶ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ۳۴۷ مرکز پرورش ماهی استان تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید محمدرضا طاهری بیان کرد: فعالیت پرورش آبزیان در قم همسو با فعالیت کشاورزی بوده و در استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی انجام می‌گیرد، به این صورت که آب کشاورزی قبل از استفاده برای تولید محصولات، از استخرهای دومنظوره ذخیره آب عبور نموده و بسته به میزان کمیت و کیفیت آن، برای پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهیان زینتی استفاده می‌شود.

وی افزود: فعالیت پرورش آبزیان و به‌خصوص ماهیان خاویاری دارای توجیه و بازده اقتصادی مناسبی است و در همین رابطه با استفاده روش‌های نوین آبزی‌پروری، گسترش مکانیزاسیون استخرها، مدیریت بهینه بهداشت، بهره‌گیری از سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، توجه به پرورش گونه‌های مناسب با شرایط اقلیمی استان و نصب اینورتر در چاه های کشاورزی، فعالیت‌های مرتبط با تولید آبزیان در استان قابلیت توسعه هرچه بیشتر را دارد.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰ کیلوگرم خاویار پرورشی نیز در استان قم استحصال و صادر شده‌است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال از ۱۰۰ کیلو گرم  فراتر رود.

طاهری تاکید کرد: قم دارای ۶ مرکز تولید ماهیان خاویاری با ظرفیت پروانه بهره‌برداری ۹۰ تن گوشت و ۵.۴ تُن خاویار پرورشی است و سال گذشته جایگاه  ششم کشور را در تولید خاویار پرورشی به‌دست آورد.

وی بیان داشت: بیشترین میزان تولید آبزیان استان به ترتیب در شهرستان‌های قم، جعفرآباد و کهک انجام می‌شود و ۳۵۹ نفر به صورت مستقیم در این بخش اقتصادی مشغول به‌کار هستند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/31513
اخبار مرتبط

نظرات شما