اعلام فراخوان ارسال آثار به همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی»

همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» با همکاری حوزه و دانشگاه و با رویکرد تطبیقی و مقایسه‌ای در سال 1402 برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا یکم آبان‌ماه 1401 چکیده آثار خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نشست خبری دومین همایش از سلسله همایش‌های «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» ظهر امروز دوشنبه دوم اسفندماه 1400 در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی رئیس همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» در ابتدای این نشست اظهار کرد: معنویت به عنوان مهم‌ترین رکن ادیان الهی، رسالت اصلی انبیای بزرگ و آرزوی دیرین و بنیادین انسان همواره مورد بحث و گفت‌وگو و مورد خواست جوامع انسانی بوده است. 

وی دیرین‌ترین گرایش و اندیشه انسان را معنویت دانست و گفت: انسان در طول تاریخ بشری همواره به دنبال برون‌رفت از دغدغه‌های روزمره و سطحی دنیا و پیش رفتن به سوی امور ثابت و غایت‌های متعالی بوده است و این حقیقت را همه تاریخ و جوامع بشری گزارش می‌کنند.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: حتی در دنیای جدید که دین‌ستیزی و تفکر مدرنیته به دنبال حذف عناصر غیرمادی است همچنان معنویت‌خواهی در جوامع انسانی دنبال می‌شود.

سبحانی مطرح کرد: در عصر معاصر دین‌خواهی و توجه به ریشه‌های عمیق انسانی روز به روز حتی در مادی‌ترین جوامع بشری در حال رشد است. 

وی تصریح کرد: بهترین نسخه معنویت‌خواهی را در قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) باید جست‌وجو کرد. 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در طول تاریخ دو عامل معنویت انسانی را زیر تاثیر قرار داده است گفت: نخست معنویت‌های خودساخته‌ای که خواسته یا ناخواسته با برداشت‌های نادرست، مسیر معنویت متعالی را دچار انحراف کردند و دوم اینکه در دنیای غرب پس از بازگشت عصر جدید به سمت دین و معنویت نسخه‌هایی با عنوان دین و معنویت پیچیده شد که مسیر پیش روی افراد را منحرف ساخت و بسیاری از جوانان جذب این فرقه‌های نوظهور شدند. 

سبحانی اضافه کرد: به گفته کارشناسان نه تنها در غرب معنویت‌های نوظهور پدید آمده بلکه در دهه‌های پیش رو در ایران نیز پدید خواهد آمد.  

وی اذعان کرد: جریان‌های انحرافی در معنویت تلاش می‌کنند با تکیه بر ریشه‌های فطری معنویت، نسخه‌های تقلبی برای آن ایجاد کنند. 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی تشریح کرد: در همایش نخست معنویت‌های نوظهور تلاش بر این بود که با یک بازنمایی از پدید معنویت‌های نوظهور بر پایه تحقیقات علمی مردم با چهره حقیقی این معنویت‌ها آشنا شوند و برای نخستین بار معنویت‌های نوظهور در فضای علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. 

حجت‌الاسلام سبحانی بیان کرد: مجموعه مقاله‌‌های همایش نخست و نشست‌هایی که پیش از همایش شکل گرفت ابعادی از فرقه‌های نوظهور را نمایان کرد که جامعه آشنایی کمتری با آن داشت. 

وی ادامه داد: در همایش نخست نگاه نقدی و سلبی بود ولی در همایش دوم نگاه مقایسه‌ای و تطبیقی حاکم است. 

*دستگاه‌های برنامه‌ریز و مجری کشور نیازمند اطلاعات پیرامون معنویت‌ هستند 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: نگاه تطبیقی امروز به عنوان یک روش علمی برتر شناخته می‌شود و کارشناسان در این روش تلاش می‌کنند آسیب‌شناسی انجام دهند و راهکارهای جدید ارائه کنند. 

سبحانی مطرح کرد: در این دوره از همایش مقایسه معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی و برجسته‌سازی نقاط مهم صورت می‌گیرد. 

وی تشریح کرد: امید است همایش دوم، جامعه را با زیبایی‌ها و طراوت‌های معنویت اسلامی آشنا سازد. 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد: معنویت مهم‌ترین مسئله فرهنگی دنیای امروز است و از مباحث جدی دهه‌های آینده می‌تواند باشد. 

سبحانی تصریح کرد: بسیاری محققان تصریح می‌کنند آنچه از معنویت در قرآن و مکتب اهل‌بیت است در جهان علم و دین امروز بی‌نظیر است ولی متاسفانه حتی در جامعه اسلامی نیز به خوبی شناخته نشده است. 

وی بیان کرد: معنویت فقط دغدغه علما نیست بلکه مهم‌ترین مسئله کف جامعه دنیای امروز است و در حقیقت از کف جامعه به محیط‌های آکادمیک آمده است. 

سبحانی افزود: تلاش بر این است که بدنه جامعه فرهنگی کشور درگیر مسئله معنویت شوند و برخی به عنوان مشارکت‌کننده در ارائه آمار میدانی به این همایش کمک کنند. 

وی نهادها و دستگاه‌های مهم کشور از جمله قوه مقننه و مجریه و دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی را در راستای برنامه‌ریزی و پیشبرد امور کشور نیازمند اطلاعات در زمینه معنویت دانست و گفت: امید است همکاری حوزه و دانشگاه در این موضوع که نگاه نظری و علمی را به همراه دارد بتواند نتایج خوبی برای جامعه و دستگاه‌های برنامه‌ریز کشور داشته باشد.  

 *فعالیت حدود 200 هزار فرقه دینی معنوی در سطح جهان 

هادی وکیلی دبیر علمی دومین همایش از سلسله همایش‌های «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» در ادامه این نشست عنوان کرد: هم‌افزایی پژوهشگران در این همایش به این امید پیگیری می‌شود که مردم ایران از معنویت به عنوان سبکی از زندگی بهره ببرند و یکی از ابعاد نظام ایران بعد معنوی باشد.

وی افزود: این همایش تلاش می‌کند آنچه به عنوان بعد پنهان معنویت قرار گرفته را کشف کند. 

دبیر علمی همایش‌ «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» اذعان کرد: برخی از محورهای این همایش شامل خداگرایی در معنویت‌های نوظهور و اسلامی، جاذبه‌های معنوی، راه‌های تحول معنوی، پدیده‌های فوق طبیعی و خوارق عادت، کارکردهای فردی و اجتماعی، آینده انسان و جهان، کارکرد شریعت و شخصیت و معلمان معنوی می‌شود. 

 

وکیلی با بیان اینکه امید است گام سوم این همایش در سطح بین‌المللی برگزار شود گفت: در این خصوص رایزنی‌هایی با سایر کشورها انجام شده است. 

وی تشریح کرد: آخرین مهلت ارسال چکیده به دبیرخانه این همایش یکم آبان ماه سال ۱۴٠۱ است. 

دبیر علمی همایش‌ «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» مطرح کرد: آخرین مهلت ارسال مقاله‌ها به دبیرخانه این همایش ۱۵ بهمن ماه سال ۱۴٠۱ است و زمان برگزاری این همایش آبان ماه سال ۱۴٠۲ خواهد بود. 

وکیلی ادامه داد: آمار دقیقی درباره فرقه‌های موجود در سطح جهان در دست نیست ولی به صورت تقریبی حدود 200 هزار فرقه در سطح جهان به عنوان فرقه‌‌های دینی- معنوی فعالیت دارند. 

وی تصریح کرد:  از تعداد فرقه‌های فعال در ایران آمار دقیق یا تقریبی در دست نیست.

در بخش پایانی این نشست از لوگو و پوستر همایش‌ «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» رونمایی شد. 



انتهای پیام/


منبع:فارس
http://qomefarda.ir/31713
اخبار مرتبط

نظرات شما