قم فردا گزارش می دهد؛

افسردگی معضل خاموش جامعه امروز

افسردگی یکی از مشکلات جدی جامعه امروزی است که بیشتر افراد بصورت خفیف یا شدید با آن درگیر بوده و یا قبلا آن را تجربه کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها کلمه افسردگی را زیاد می‌شنویم، انگار که بخشی از زندگی مدرن شده باشد. افسردگی روی فکر، عمل و احساسات تأثیرات مخربی می‌گذارد. غمگین بودن طولانی‌ مدت، بی‌علاقه‌گی به اموری که قبلا‌ً دوستشان داشتیم، کاهش تمرکز، خستگی بیش‌ از حد و حالت‌هایی از این دست، می‌توانند نشانه‌های افسردگی باشند. اختلال افسردگی یک ضعف نیست که با چند روز مراقبت برطرف شود بلکه پیگیری و درمان طولانی مدت، مراقبت و پایش مداوم می‌خواهد.
احساس غم، پوچی و ناامیدی، از کوره در رفتن و رنجیدن از مسائل پیش‌پاافتاده، بی‌علاقه‌گی و بی‌میلی به کارهایی که قبلاً برایمان جالب بوده، اختلال خواب (کم‌خوابی یا زیاد خوابیدن)، احساس خستگی یا کمبود انرژی حتی بدون انجام کار سنگین، تغییرات شدید در اشتها و وزن (کم و زیاد شدن اشتها بدون دلیل و یا چاقی و لاغری‌ ناگهانی)، اضطراب و بی‌قراری، عذاب وجدان یا احساس گناه برای کارهای کوچک گذشته، کاهش تمرکز، کم شدن قدرت حل مساله، کاهش قدرت تصمیم‌گیری، فکر کردن به مرگ و خودکشی، دردهای جسمی بدون دلیل مشخص؛ از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی می باشد.

علائم افسردگی در مردان کمی سخت‌تر از دیگر افراد قابل تشخیص است؛ آقایان به دلیل هنجارهای موجود در جامعه کمتر به ابراز احساسات خود تمایل دارند. همین مساله باعث می‌شود که در اکثر اوقات احساساتی مانند، درماندگی، غم و اندوه، بی‌انگیزگی، استیصال و… را مخفی کرده و آن‌ را بروز ندهند. در نتیجه تمام آن‌ها را به شکل خشونت یا عصبانیت نمایش دهند که طبق هنجار‌های جامعه از مردان پذیرفته‌تر است.
زنان به دلیل اینکه در بروز احساسات خود توانمندتر هستند راحت‌تر می‌توانند نشانه‌های افسردگی را در خود و دیگران تشخیص دهند. داشتن افکار منفی، تغییر در نوع تغذیه، تعمیم‌دادن مشکلات به کل زندگی، عدم انجام فعالیت‌های مفید از شایع‌ترین علائم افسردگی در زنان محسوب می شود.
در کودکان مخصوصاً در سنین ۸ تا ۱۰ سالگی علائم با افسردگی در بزرگسالان و سالمندان متفاوت است، معمولاً کودکان به دلیل وجود تنش هایی در کودکی به این اختلال دچار می شوند. این تنش ها می توانند نتیجه طلاق والدین، از دست دادن والدین در سنین کم، عوامل محیطی، استرس در کودکان، وابستگی عاطفی، عملکرد تحصیلی، سو استفاده های جنسی، بد رفتاری فیزیکی، داشتن نا مادری و یا نا پدری و … باشند.
پرخاشگری، لجبازی، افت تحصیلی، بی قراری، فرار از مدرسه در برخی موارد، وابستگی بیش از حد به والدین، نداشتن دوست، شرکت نکردن در فعالیت های گروهی، چاقی یا بی اشتهایی، نداشتن اعتماد به نفس، تفکر درباره مرگ، منزوی بودن، علائم جسمانی مانند سر درد، بدن درد از علائم وجود افسردگی در کودکان است.

به طور کلی درمان افسردگی به دو روش دارویی و غیر دارویی تقسیم می شود، بستگی به شدت بیماری درمان به صورت خانگی یا با مشاوره و یا در صورت لزوم و شدت بیشتر بیماری با مراجعه به روانپزشک و استفاده از دارو این اختلال برطرف خواهد شد.
دارو های ضد افسردگی مهار کننده هایی هستند که روی افسردگی تاثیر می گذارند و به راحتی درمان می شود البته اگر در مراحل ابتدایی اختلال باشد؛ در صورتی که فرد در مراحل پیشرفته برای درمان اقدام کند از روش های ترکیبی (دارو و روان درمانی) استفاده می شود.
در قسمت سمت چپ مغز نوعی ناقل شیمیایی به نام سرتونین کم ترشح می شود که باعث می شود نورون ها ضعیف تر عمل کند، دارو باعث می شود این منطقه فعال شود که سرتونین افزایش پیدا می کند و افسردگی برطرف می شود.
مشاوره ی افسردگی می تواند یکی از درمان های موثر و غیردارویی برای افسردگی به شمار آید. در جلسات مشاوره مشکلات فرد به طور کلی بررسی می شود و راه حل مناسب برای درمان به وی ارائه می گردد. البته مشاوره درمانی در برخی موارد هم بعنوان روش ترکیبی درمان همراه با مصرف دارو نیز توصیه می شود که این کار سبب گرفتن نتیجه بهتر می شود.

افسردگی امروزه اختلالی است که درصد زیادی از افراد جامعه به آن دچار هستند و بر روابط و زندگی آن ها تاثیر بسیزایی دارد که این اختلال به راحتی قابل درمان  و کنترل می باشد؛ مهم این است که در همان شروع بیماری و در اولین فرصت شروع به درمان این اختلال شود؛ پس اگر بیماری با علائم غمگینی و شاد نبودن، عدم لذت از زندگی، اختلال خواب و اشتها، زود خسته شدن و در نهایت نا امیدی و افکار مرگ و خودکشی روبرو شدید در اولین فرصت به فکر درمان این اختلال باشید.

انتهای پیام/150


http://qomefarda.ir/31730
اخبار مرتبط

نظرات شما