عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا:

ارتباط با کشورهای همسایه و شرق، تحریم های اقتصادی را خنثی می کند/ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی توطئه دشمنان را خنثی می کند

این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اینکه ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی توطئه دشمنان را خنثی می کند، گفت: ارتباط با کشورهای همسایه و شرق، تحریم های دشمنان را خنثی و منافع ملی را تقویت می کند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر اظهار داشت: این سفر بعد از سفر به روسیه و تاجیکستان انجام شد. این سفر را می توانیم یک اقدام قابل تحصین در سیاست خارجی و دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کنیم که در چارچوب دیپلماسی نگاه به شرق همراه با اقتدار و عزت نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در واقع این دیپلماسی از چند جهت حائز اهمیت است.نکته اول بحث سیاست اصلی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی و رویکرد موافق مقام معظم رهبری به این دیپلماسی است که ایشان بارها و بارها به دولت های مختلف تاکید کرده اند که ما نباید نگاه صرف به غرب و اروپا داشته باشیم. البته این به این معنی نیست که ما با اروپا و غرب به طور کامل قطع رابطه کنیم.
این کارشناس سیاسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها به دولت های مختلف تاکید کرده اند که ما نباید تمام انرژی و زمان خود را صرف ارتباط با غرب و کشورهای اروپایی هزینه کنیم بلکه با آنها در حد و اندازه خود ارتباط بگیریم و بیشتر هزینه را باید صرف نگاه به شرق داشته باشیم چرا که غرب در طول این چهل و اندی سال ثابت کرده است با جمهوری اسلامی صادق نبوده است و همیشه در تلاش برای صدمه زدن بر منافع ایران بوده است و همچنین منافع مشترک ما با غرب کمتر ازمنافع مشترک ما با شرق می باشد.
وی ابراز داشت: نکته بعدی بحث استفاده از ظرفیت های فرهنگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و به طور کلی منافع مشترکی است که جمهوری اسلامی با همسایگان خود و کشورهای شرقی دارد.
حجت الاسلام ملک زاده افزود: این منافع که جزء منافع مشترک بین ایران و کشورهای همسایه است بسیار قابل توجه است  و دولت می تواند در چارچوب این منافع سیاست خارجی کشور را در جهت تقویت منافع ملی برنامه ریزی کند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که منطقه جنوب غرب آسیا که در تاریخ معاصر همواره مورد هجمه قدرت های بزرگ بوده از  اهمیت استراتژیکی و سوق الجیشی در نقشه جغرافیای جهان برخوردار است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: این منطقه همیشه مورد هجمه غرب و تاخ و تاز تروریست های مورد حمایت غرب بوده است که غرب در این منطقه به دنبال ضرب زدن به منافع جهان اسلام بوده است.
وی افزود: طبیعتا اگر ایران تلاش کند در منطقه با کشورهای همسایه و کشورهای شرقی ارتباط صمیمانه و دوستانه ای برقرار کند خواهد توانست دشمنان را از تحقق فتنه های شومی که برای جهان اسلام تدارک دیده اند ناکام بگذارد. لازمه این مسئله دیپلماسی پویا در راستای ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی است.
حجت الاسلام ملک زاده نکته بعدی این است که قطر از جمله کشورهای ثروتمندی است که به دلیل برخورداری از ذخایر مهم انرژی همواره مورد توجه قدرت های غربی بوده است. اخیرا هم شاهد بودیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری کردند تا کشورهای منطقه را به سمت خود جذب کنند. مخصوصا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یکی از مسائلی است که آنها دائما به دنبال آن بوده و هستند. بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل ترسی که از وضعیت موجود خود دارند در صدد رابطه صمیمانه با آمریکا هستند و پیرو سیاست های آمریکا در منطقه می باشند.
وی ادامه داد: هرچه جمهوری اسلامی بتواند با این کشورها رابطه خوبی برقرار کند قطعا خواهد توانست در مقابل مواضع خصمانه دشمنان ایستادگی کند و اتحادی خوب در برابر ضرباتی که دشمن به اقتصاد منطقه می خواهد واردکند شکل دهد.
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از محصولات این سفر اتصال برق ایران و قطر از طریق کابل دریایی است که یک اتفاق بسیار مبارک است که ایران را تبدیل به قطب برق منطقه کرده است و این دستاورد بسیار مهمی است.
وی گفت: پیش بینی می کنم این نگاه دولت جدید یک نگاه مبارکی است که می تواند در راستای دیپلماسی نگاه به شرق که همراه با عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در راستای تقویت منافع ملی تحقق پیدا کند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31773
اخبار مرتبط

نظرات شما