اتوبوس های نو سال آینده در قم!

اگر تمامی ارواق در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان حمل و‌نقل عمومی به فروش برسد و برای نوسازی از جمله خرید اتوبوس های جدید هزینه شود می توان امیدوار بود با توجه به زمانبندی فروش اوراق مشارکت سال آینده ۲۵ اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی قم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیش از دوسال است که به گفته آنچه کمبود اعتبارات خوانده می شود کیفیت خدمات دهی سازمان اتوبوسرانی قم از جمله تعداد اتوبوس ها در خطوط کاهش پیدا کرده است این در حالی است که هر ساله نرخ کرایه اتوبوس ها افزایش پیدا می کند، اتوبوس های که بعضاً کهنه و از رده خارج هستند اما برای خدمت دهی بازسازی شده اند.

بعد از مصوبه شورای اسلامی شهر و تصویب در کمیته انطباق فرمانداری قم، کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری از هجدهم فروردین‌ماه جاری تغییر کرد.

به گفته رییس سازمان اتوبوسرانی قم  میزان کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری در همه خطوط  با قم‌کارت مبلغ ۱۵ هزار ریال  است و به‌منظور تشویق شهروندان به استفاده از قم‌کارت، پرداخت کرایه به‌صورت نقدی ۳۰ هزار ریال تعیین شده است.


سرپرست اتوبوس‌رانی قم ادامه داد: کرایه اتوبوس در رینگ طلایی که در هسته مرکزی شهر وجود داشته و تمامی خطوط به آن متصل می‌شوند نیز پنج هزار ریال نرخ‌گذاری شده است.

افزایش قیمت ها کرایه اتوبوس و تاکسی درون شهری در حالی رخ داده است که سال ها است خدمات سازمان اتوبوسرانی نه تنها مطلوبتر نشده بلکه ضعیف تر نیز شده است که این مسئله باعث گلایه شهروندان است.


 طبق استاندارد جهانی به ازای هر هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس در شهر فعال باشد با توجه به اینکه قم دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است  حدود ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در قم در حال خدمت رسانی است در حالی که باید هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات‌دهی وجود داشته باشد یعنی اتوبوسرانی قم با یک دهم آنچه که باید باشد به مردم خدمات دهی می کند.

به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم: اتوبوس ها قرارداد ۱۰ ساله  داشتند تا به مردم قم خدمت رسانی کنند این تعهد ۱۰ ساله به پایان رسید برنامه ریزی خرید اتوبوس های نو داشتیم که متاسفانه با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شدیم اتوبوس های درون شهری بالغ بر ۴ میلیارد تومان قیمت داشته که نتوانستیم خریداری کنیم و تصمیم گرفتیم که اتوبوس های قدیمی را خریداری کنیم و تعدادی هم اتوبوس از قبل داشتیم که اینها را با حدود مبالغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نوسازی کردیم که کم کم وارد ناوگان حمل و نقل شهری شدند.

وی گفت: تغییر قیمت اتوبوس و افزایش آن برنامه ریزی ها را دچار مشکل کرد افزایش قیمت از ۶۰۰ میلیون تومان به ۴ میلیارد تومان باعث شد که نتوانیم برنامه ریزی انجام شده برای ساماندهی خطوط اتوبوسرانی و نوسازی آنها را به درستی و با زمان‌بندی مناسب پیش ببریم

کمبود اعتبارات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی راهی جز فروش اوراق قرضه نداشت.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو و نوسازی اتوبوس شهری در قم اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه این اوراق مشارکت برای دو موضوع مهم تخصیص‌یافته است، ابراز کرد: ۶۰۰ میلیارد از این اوراق مربوط به پروژه قطار شهری و ۱۰۰ میلیارد آن مربوط به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

با فروش ۱۰۰ میلیارد اوراق می توان امید داشت که مردم قم بعد از سال ها شاهد خدمات دهی مطلوب ناوگان حمل و‌نقل عمومی باشند، فروش نهایی این اوراق تا شهریورماه سال جاری انجام می‌شود.

اگر تمامی ارواق در نظر گرفته شده به فروش برسد و برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قم از جمله خرید اتوبوس های جدید هزینه شود می توان امیدوار بود با توجه به زمانبندی فروش اوراق مشارکت سال آینده ۲۵ اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی قم شود.


انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/32957
اخبار مرتبط

نظرات شما