سیاست‌گذاری در حوزه سلامت با نظر جامعه پزشکی صورت گیرد

رییس سازمان نظام پزشکی قم با بیان این‌که سیاست‌گذاری در حوزه سلامت باید با نظر جامعه پزشکی صورت گیرد، گفت: فعالیت در جامعه پزشکی کاملا تخصصی است و در صورتی که نظر اعضای جامعه پزشکی در تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ شود، نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید حسن عادلی افزود: برخی تصمیم‌گیری‌هایی که در نهادهای بالادستی در حوزه سلامت و معمولا بدون نظر جامعه پزشکی اتخاذ می‌شود، مشکل‌ساز شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در چند سال گذشته در حوزه پزشکی این مهم نادیده گرفته شده؛ تصمیم‌هایی در نهادهای بالادستی گرفته شده و بعد از چند سال مشخص شد تصمیم‌ها کارشناسی نبوده و به خطا رفته است.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال برای تحقق دسترسی عادلانه به پزشک، تصمیم گرفته شده تعداد پذیرفته‌شدگان در آزمون سراسری در رشته‌های پزشکی افزایش یابد که به نظر می‌آید راه‌حل درستی نیست؛ در حال حاضر ۳۰ هزار نفر در سطح کشور با دارا بودن تحصیلات رشته‌های پزشکی، طبابت نمی‌کنند.

به گفته عادلی، در استان قم حدود یک هزار و ۴۰۰ پزشک عمومی حضور دارند که فقط ۷۰۰ نفر مشغول به کار طبابت هستند و این موضوع در سایر رشته‌های پزشکی از جمله مامایی، پرستاری و پیراپزشکی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کار درمان، کار تیمی است، سیاست بعضی کشورها به سمت تربیت نیروهای حد وسط سوق داده شده است و کمتر به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های قم در حوزه پزشکی، افزود: بیمارستان فرقانی جزو بیمارستان هایی است که بخش توریسم درمانی دارد و بیماران زیادی از کشورهای مختلف برای درمان به این بیمارستان و سایر مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی قم همچنین با انتقاد از پایین بودن سهم درمان از درآمد ناخالص ملی، گفت: ایران در این شاخص حتی از برخی کشورهای همسایه نیز پایین‌تر است؛ تقویت این شاخص می‌تواند منجر به بهبود وضعیت بهداشت و سلامت جامعه شود.

وی در ادامه بیان کرد: معتقدم جامعه پزشکی همچنان یکی از طبقات اجتماعی مورد اعتماد و احترام جامعه است و به دلیل خدمات بهداشتی، تشخیصی و درمانی که ارایه می‌دهد، مورد اطمینان آحاد جامعه است.

وی، عدم رعایت اصول حرفه‌ای، حجم و وسعت خدماتی که جامعه پزشکی ارایه می‌دهد را از دلایل تخلفات بین اعضای جامعه پزشکی عنوان کرد.

عادلی افزود: با توجه به‌ضرورت افزایش علم و آگاهی‌، پزشکان باید درباره زمانی سه تا پنج سال نسبت به‌روز کردن علوم اقدام کنند تا پروانه اعتبار تمدید شود؛ در این راستا سازمان نظام پزشکی دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند.

 اول شهریور، روز بزرگداشت ابوعلی سینا، روز پزشک نام‌گذاری شده است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/35901
اخبار مرتبط

نظرات شما