خط شکنی به نام شهید سلیمانی/ وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

از قدیم گفته‌اند که همواره این محدودیت‌هاست که باعث می‌شود تا انسان‌ها به بهتر از آنچه که باید دسترسی پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

از قدیم گفته‌اند که همواره این محدودیت‌هاست که باعث می‌شود تا انسان‌ها به بهتر از آنچه که باید دسترسی پیدا کنند؛ موضوعی که درباره یک اختراع تمام ایرانی هم به خوبی صدق کرده است.

۱۴ شهریور ماه بود که از ناو جنگی شهید سلیمانی رونمایی شد. ناوی که جدیدترین و مدرن‌ترین شناور جنگی نیروی دریایی سپاه شناخته می‌شود و ویژگی‌های خاص آن را از هم ردیفانش متمایز کرده است.

یک تعریف ساده از یک اختراع پیچیده

به طور کلی در تعریف ناوشکن اینگونه آورده شده که توانایی پرتاب موشک هدایت شونده را داشته و می‌تواند آنها را حمل کند. این ناوها معمولا با دو موشک انداز تجهیز می‌شوند که بیشتر آنها موشک اندازهای عمودی هستند.اما حالا سوال اینجاست که...

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

سیستم موشک انداز عمودی دقیقا چیست؟

سیستم موشک‌انداز عمودی در اصل نوعی سیستم پیشرفته دارای تعدادی سلول است که هریک توانایی نگاه داشتن تعداد زیادی موشک آماده به شلیک را دارند.سلول‌ها قادرند تا هر نوع موشکی را نگهداری کنند ویژگی که باعث می‌شود تا ناو برای هر ماموریتی نوع مناسب موشک‌ها را انتخاب کند. زمانی هم که کشتی در موقعیت شلیک قرار بگیرد موشک‌ها ابتدا به سمت بالا حرکت می‌کنند و زمانی که به اندازه کافی از شناور فاصله رفتند به مسیری که پیشتر برایشان تعیین شده است حرکت می‌کنند.

البته این ناو ویژگی دیگری هم دارد که سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریای سپاه درباره آن اینگونه گفته است: این ناو دو بدنه دارد و اگر برای یکی از بدنه‌ها مشکلی ایجاد شود برای مثال در نبرد موشک بخورد اصلا غرق شدنی نیست.

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

در تعریف این ویژگی باید گفت که تک بدنه یا چند بدنه بودن یکی از دیگر از ویژگی‌های شناورهاست که در اصطلاح لاتین به نام Monohull یا Multihull  شناخته می‌شوند. اگر بخواهیم با یک مثال این قابلیت را شرح دهیم باید به شناورهای کاتاماران اشاره کنیم که در آن دو بدنه جدا از هم به وسیله یک بدنه میانی به هم وصل شده اند.این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند.

نوع طراحی که در این شناور وجود دارد قابلیتی را ایجاد کرده که ناو بتواند حتی در عمق‌های بسیار کم در حدود دو متر و کمتر هم حرکت کند.

یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است. ویژگی که باعث شده تا این ناو در مناطق تقریبا ساحلی هم از سرعتش کاسته نشود و توان شلیک از هر نقطه‌ای را داشته باشد.

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

خط شکنی نیروی دریایی سپاه در حوزه طراحی

 محمد شلتوکی کارشناس و پژوهشگر حوزه دفاعی در این باره معتقد است که  طراحی و ساخت این شناور حائز نکات قابل توجهی است که حکایت از خط‌شکنی این نیرو در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات و شناورهای رزمی دارد؛ خطوطی که همه حوزه‌های طراحی بدنه، ابعاد، تسلیحات و... را شامل می‌شود .

وی گفته است که «در اولین نگاه، نخستین ویژگی برجسته شناور شهید سلیمانی، طراحی بدنه آن است، البته نیروی دریایی سپاه پیش از این با ساخت «شناور شهید ناظری» در زمینه طراحی شناورهای رزمی، خلاقیت و خط‌شکنی از خود نشان داده بود، لیکن در شناور شهید سلیمانی این خط‌شکنی به بلوغ رسیده و ما شاهد طراحی شناوری از نوع «کاتاماران» یا «۲ بدنه» هستیم که این نوع طراحی به پایداری بیشتر شناور در فورس‌های دریایی بالا و همچنین قابلیت دستیابی آن به سرعت‌های بالاتر کمک شایانی می‌کند به طوری که بنا به گفته سردار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، این شناور با استفاده از ۴ موتور می‌تواند به سرعت ۴۵ گره دریایی (بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کند.»

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

به گفته این کارشناس از دیگر ویژگی‌های ظاهری بارز شناور شهید سلیمانی استفاده از خطوط شکسته در طراحی بدنه با زاویه‌های تند است که این نوع طراحی در دنیا برای کاهش سطح مقطع راداری بسیار مرسوم است؛ هر چه سطح مقطع راداری شناور کمتر باشد، کشف آن توسط سامانه‌های شناسایی راداری دشمن سخت‌تر خواهد بود؛ موضوعی که در شناور شهید سلیمانی مورد توجه طراحان قرار داشته و برای کاهش بیشتر سطح مقطع راداری از پوشش‌های جاذب امواج راداری نیز در بدنه استفاده شده است.

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

 مقام معظم رهبری از ابتدا در جریان طراحی ناو شهید سلیمانی بوده اند

طراحی که به گفته سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تماما به دست جوانان نخبه و دانش آموخته دانشگاه‌های کشور صورت گرفته و دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که می‌توان آن را به عنوان دستاورد ملی برای کشور دانست.

وی گفته است که این شناور با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد.شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی نسبت به شناور‌های هم اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این قابلیت در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار اهمیت دارد.

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

در این طراحی به نقل از سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه یک چیزی بالغ بر ۲۰ هزار نقشه طراحی شد. صد هزار بدنه‌های مختلف در رایانه طراحی شد تا در نهایت به این شناور رسیدیم و اینگونه نیست که الگویی را از جایی گرفته و بر اساس آن کار کرده باشند.

سردار تنگسیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رهبر انقلاب نیز در جریان ساخت این ناو بودند؟ بیان کرد: بله. اصلا شکل این ناو را حضرت آقا دیده بودند و الحمدالله این کار به لطف خداوند به نتیجه رسید.ما برای دو سال برنامه ریزی کرده بودیم، اما شاهد بودیم که متر از دوسال این ناو ساخته شد. الان دیگر سالی یک فروند به ناوگان ما اضافه می‌شود.بار اولی که این ناو را به آب انداختیم به سرعتی که مد نظرمان بود نرسیدیم.

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

حکایت دستی که هفتصد متر دورتر به دشمنان سیلی می‌زند

و اما از هرچه بگذریم نام این شناور خوش تر است موضوعی که فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره آن گفته است که اینها مجبورند که این ناو را صدا بزنند و باید بزرگی نام شهید سلیمانی را اعتراف کنند. الان دست حاج قاسم هفتصد کیلومتر دورتر از خاک ایران به دشمنان سیلی میزند.

در پایان هم سردار اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس که پیشتر عضو سپاه پاسداران بود در این باره گفت که نام حاج قاسم سلیمانی پشت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را به لرزه می آورد آن چنان که تحمل نکردند و کینه خودشان را در نیمه های شب مانند دزدان تاریکی نشان دادند. اما نام و یاد حاج قاسم سلیمانی به مراتب نسبت به زمان زنده بودنش فراتر رفته و در ذهن مردم مسلمان و آزادی خواهان جهان باقی مانده است.

خط شکنی به نام شهید سلیمانی / وقتی دستان حاج قاسم خلیج فارس را محافظت می‌کند

وی گفت: بلاخره بر اساس جایگاه و عظمت اقدامات شهید سلیمانی و نام آوری ایشان باید گفت که ناو نیروی دریایی سپاه هم به بزرگی نام او نام گذاری شده است و قطعا در آینده ناوهای با عظمت تری انشاالله به تولید خواهد رسید و در سطح فراتر از منطقه حضور خواهد یافت .



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/36360
اخبار مرتبط

نظرات شما