درگیری و تبادل آتش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،ارمنستان و جمهوری آذربایجان بامداد امروز (سه‌شنبه) از آغاز درگیری در مرز بین دو کشور خبر دادند.

به گزارش رویترز، دو کشور از آغاز دوباره درگیری و کشته شدن تعداد نامعلومی از نیرو‌های آذربایجان خبر دادن و این تازه‌ترین مناقشه میان باکو و ایروان است که از سال ۲۰۲۰ بر سر قره‌باغ آغاز شد.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری آذربایجان در ساعت ۰۰:۰۵ بامداد به وقت محلی روز سه‌شنبه «گلوله‌باران شدید» را علیه مواضع نظامی ارمنستان در جهت شهر‌های «گوریس، سوک و جرموک» آغاز کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «نیرو‌های آذربایجان از هواپیما‌های بدون سرنشین و همچنین توپخانه و سلاح گرم کالیبر بزرگ استفاده کردند. نیرو‌های مسلح ارمنستان هم واکنش متناسبی را آغاز کرده‌اند.»

اما در مقابل نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ارمنستان را به «اقدامات خرابکارانه بزرگ» در نزدیکی مناطق «داشکسان، کلباجار و لاچین» در مرز متهم کرد و افزود که مواضع ارتش این کشور «با خمپاره هدف گرفته شد.»

گفتگوی بلینکن و پاشینیان با محور درگیری مرزی

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان که دیشب درگیری‌هایی در آن رخ داد، گفتگو کردند.

دفتر پاشینیان گفت که نخست وزیر ابراز امیدواری کرده است که جامعه بین المللی به وضعیت کنونی مرز دو کشور توجه لازم را داشته باشند. نخست وزیر جزئیات این درگیری‌ها را ارائه کرد.

بلینکن نگرانی‌های واشنگتن را در مورد این درگیری ابراز کرد و به پاشینیان گفت که واشنگتن آماده است تا برای تثبیت تنش‌ها در منطقه اقدام کند.

در حال حاضر چندین دهه از درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه کوهستانی «قره باغ» می‌گذرد. مذاکرات بین دو کشور برای عادی‌سازی روابط میانشان با میانجیگری ترکیه آغاز شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. همچنین این مذاکرات به شدت مورد انتقاد مردم ارمنستان قرار گرفته است.

ارمنستان پس از تشدید درگیری‌های مرزی از روسیه کمک می‌خواهد

شورای امنیت ارمنستان پس از تشدید درگیری‌ها در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان، از روسیه درخواست کمک کرد. کابینه وزیران ارمنستان اعلام کرد که ایروان از مسکو خواسته است تا طبق مفاد معاهده دوستی از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و شورای امنیت سازمان ملل کمک کند.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان نیز با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره درگیری‌های مرزی گسترده‌ای که یک شبه رخ داد، گفتگو کرد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/36392
اخبار مرتبط

نظرات شما