مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم:

۲۷۴ میلیارد ریال در راستای نیت واقفین قمی هزینه شد/معیشت مردم و مسائل علمی و پژوهشی، دو اولویت مهم در وقف

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم از هزینه ۲۷۴ میلیارد ریال در راستای اجرای نیات واقفان در طول یکسال گذشته در استان قم خبر داد و گفت:معیشت مردم و مسائل علمی و پژوهشی، دو اولویت مهم وقف در حال حاضر است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری امروز در نشست خبری به مناسبت دهه وقف در مرقد علی ابن بابویه با اشاره به اجرای نیات واقفین در یک سال گذشته اظهار داشت: در شش ماه نخست سال جاری پروژه های سرمایه گذاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با هزینه ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اجرایی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: همچنین در یک سال گذشته 274 میلیارد ریال به نیت واقفان شامل 16 نیت وقف هزینه شده است.

وی در مورد اقدامات اوقافی و حقوقی و ثبتی نیز تصریح کرد: در زمینه سنددار کردن رقبات موقوفات عام نیز 510 رقبه سند دار شدند که ارزش ریالی این اسناد ده هزار میلیارد ریال است، از طرفی در پیگیری دعاوی حقوقی و استیفای حقوق وقف 87 پرونده و تنظیم اسناد اجاره رقبات و بقاع متبرکه 2 هزار و 65 سند اجاره صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری بیان کرد: با توجه به ایام اربعین، فعالیت هایی در زمینه موکب داری به سرانجام رسی که 7 موکب فعال بود که موکب داخل شهر قم به مدت 7 روز و و سامراء 15 روز به همراه 194 خادم خدمت گذاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت 15 هزار زائر به صورت موقت و شبانه روزی در موکب ها اسکان داده شدند و سه وعده پذیرایی صبحانه، ناهار و شام به تعداد ۲۲۳ هزار پرس غذا توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در طول یک سال گذشته فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نیز صورت گرفت که اعزام یک هزار و ۱۶۰ نفر از روحانیان حوزه علمیه و روحانیان بومی به مناسبت‌های مختلف به بقاع متبرکه و مناطق محروم و اجرای طرح شمیم خدمت در هشت بقعه و برگزاری ۵۶۰ برنامه در بقاع متبرکه شاخص و کمک به ۱۵۰ هیات از جمله این برنامه هاست.

وی با اشاره به دیگر برنامه ها نیز افزود: راه اندازی و فعال سازی مراکز اجتماعی و فرهنگی و قرآنی در طرح افق در 32 بقعه وبرگزاری زنگ انشا با موضوع وقف در مدارس، تجلیل از مدافعان سلامت، ارائه خدمات رایگان دارو و درمان و برگزاری همایش یاوران وقف از دیگر برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه قم در یکسال گذشته بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری بیان کرد: در زمینه وقف چندین اقدام محوری دنبال می شود که حفظ موقوفات یکی از محورهای مهم فعالیت هاست، در این راستا موقوفاتی که شناسایی و برای آنها سند صادر شده از این سرمایه عظیم برای آیندگان و تحقق نیات واقف صیانت می شود.

وی تصریح کرد: در حفظ موقوفات مسائل مختلفی وجود دارد و برخی حاضر به تمکین از قوانین شرعی و حقوقی در حفظ موقوفات نیستند که در این باره پیگیری های حقوقی انجام می شود، یکی دیگر از اقدامات، شناسایی موقوفات است، همچنین انجام دقیق نیات واقفین در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: از ویژگی های مهم وقف در اسلام، گره گشایی از مشکلات مردم و نوع دوستی و ذخیره ای برای آخرت قرار دادن است، با توجه به اینکه جامعه در جهت وقف در امورات مختلف در مسیر گره گشایی از مشکلات مردم نیازمند آگاهی در زمینه وقف است اصحاب رسانه نقش مهمی در توسعه فرهنگ وقف مطابق با نیاز جامعه دارند.

وی اظهار داشت: معیشت مردم و مسائل علمی و پژوهشی، دو اولویت مهم وقف در حال حاضر است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

گفتنی است در انتهای جلسه نیز نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف به مناسبت دهه وقف در گلزار شهدای شیخان قم افتتاح شد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/36775
اخبار مرتبط

نظرات شما