قم فردا گزارش می دهد؛

کمبود و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی قم

بسیاری از شهروندان و رانندگان قم از کمبود و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری قم انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کمبود اتوبوس و تاکسی و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی در قم مدت هاست موجب گلایه مردم شده است برخی جابجایی خطوط نیز تایید این مسئله است پیام های زیادی از مردم در خصوص تغییر مسیر اتوبوس های شاهد به دستمان رسیده که این مسئله را از روابط عمومی شهرداری قم جویا شدیم.


روابط عمومی شهرداری قم اظهار داشت: اهالی محترم خیابان شاهد غربی که امین آباد هم به آن نزدیک است سال‌ها درخواست داشتند  اتوبوس‌ها از این مسیر که یک بلوار است عبور کند ، این موضوع را عملیاتی نکرده بودیم تا اینکه تقاطع این بلوار بازگشایی شد و قاعدتاً این مسیر مستقیم اولویت سرویس دهی را محرز نمود و خطوط ما در این مسیر قرار گرفت.

وی گفت: لازم به ذکر است حدود ۲۰ کوچه بین بلوار شاهد غربی و خیابان شهید علی دوست(شاهد شرقی) قرار دارد که طول این کوچه ها از ۳۰ متر تا ۱۴۰ متر می باشد و خیابان قبلی (شهید علی دوست) در انتها تقاطع ندارد و باید گردش به راست نمود و خود را به تقاطع فعلی رساند مطمئنا برگشت این خط به حالت قبلی اعتراضات گروه دیگری که بیش از ۱۵ سال پیگیری را داشته‌اند به همراه خواهد داشت و امکان دو خط مجزا برای دو خیابان که متوسط ۸۰متر با هم فاصله دارند امکان پذیر نیست.

روابط عمومی شهرداری قم تصریح کرد: با این حال برای سازمان اتوبوسرانی فرقی بین دو خیابان ندارد و کارشناسی موضوع این خیابان را بعنوان اصلی اعلام می کند ولی اگر مردم با هم تفاهم داشته باشند ما خط را به حالت قبلی برمی گردانیم ، بزودی خطی جهت پوشش مردم یادگار امام راه اندازی خواهد شد که مشکل آنها را نیز برطرف کنیم .

علی نیک  کمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوس‌رانی را موردبررسی قرارداد و اظهار داشت: مطالبه مردم برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها یک مطالبه به حقی بوده و شهرداری قم در تلاش بوده تا این کمبود را رفع کند.

وی گفت:  ۲۰۰ دستگاه اتوبوس‌های  در شهر قم فعال هستند و ابتدای مهر ماه قرارداد خرید ۶۴ دستگاه اتوبوس قطعی شد و پول آن به‌حساب اتحادیه اتوبوس‌رانی واریزشده است و امیدواریم به‌زودی وارد ناوگان اتوبوس‌رانی شود.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم تأکید کرد: شهرداری و سازمان اتوبوس‌رانی اجازه تردد هر خودرویی را در شهر نداده و این یکی از عوامل کندی تأمین اتوبوس در شهر است، زیرا شأن مردم اجازه نمی‌دهد ما با اتوبوس‌های غیراستاندارد مسافران را جابه‌جا کند.

وی تصریح کرد: تمام اتوبوس‌هایی که در حال حاضر در ناوگان تردد می‌کنند استاندارد بوده و یا بازسازی اساسی شده‌اند و دارای کولر و سیستم تهویه به‌روز هستند.


همچنین رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم گفت: برای داشتن ناوگان اتوبوس‌رانی به‌روز و سریع در قم، نیاز به ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر داریم.

وی توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل عمومی را یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری دانست و افزود: در شهرهای توسعه‌یافته بزرگ دنیا سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری نزدیک به ۵۰ درصد است و این به این معنا بوده که از هر ۱۰ نفر ۵ نفر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.

دهناد از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه به خرید اتوبوس در سال ۱۴۰۱ خبر داد و خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های خریداری‌شده در مسیرهایی مانند پردیسان و معابر تازه‌ساخت استفاده‌شده و امیدواریم شرایط مطلوبی را در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای مردم ایجاد کنیم.


یکی از شهروندان محله شیخ آباد در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: منطقه شیخ آباد اتوبوس ندارد و تعداد  تاکسی زرد مسافر هم بسیار کم است تقریبا هر وقت از خود شیخ آباد  میخواهیم به سمت میدان نبوت تردد کنیم  باید خودروهای  شخصی سوار شویم.

وی ادامه داد: این مسئله هم بحث کرایه گران و من درآوردی راننده گان شخصی و هم مساله امنیت را در پی دارد ما که دانش آموز دختر داریم خیلی برایمان نگران کننده است. 


در این زمینه روابط عمومی شهرداری قم گفت: در حال حاضر ۲۰ دستگاه تاکسی از مبداء میدان نبوت به شیخ آباد و با نرخ مصوب که برچسب آن در قسمت جلوی شیشه تاکسی نصب شده فعالیت دارند، موضوع افزایش تاکسی این خط در حال بررسی است و در صورت نیاز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: همچنین در صورت مشاهده هر گونه تخلف ، شهروندان و مسافرین می توانند مراتب را با شماره تلفن ۳۶۶۲۸۸۰۰ و یا سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند .

این انتقادهای مردمی نشان از کمبود اتوبوس و تاکسی در قم است و تاکسی هایی که از رده خارج شده اند و هنوز جایگزینی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

یکی از رانندگان تاکسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: رانندگان تاکسی در سختی قرار دارند  ماشین های ما فرسوده شده خرج تعمیرات  بالا رفته است، استان تهران در حال توزیع تاکسی است اما نمیدونم چرا قم حتی یه حرکت کوچک در موضوع نوسازی تاکسی ها انجام نمی دهد.

در این زمینه نیز روابط عمومی شهرداری قم بیان داشت: بیش از ۴ ماه است که فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی در سراسر کشور متوقف می باشد و این موضوع بصورت ویژه از سوی اتحادیه سازمان های تاکسیرانی  کشور در حال پیگیری است و به محض باز شدن سایت به اطلاع مشمولین این طرح خواهد رسید .

وی گفت: همچنین سازمان تاکسیرانی قم، تسهیلات ویژه در قالب وام قرض الحسنه در اختیار مالکین تاکسی های فرسوده از محل اعتبارات داخلی خود قرار خواهد داد که به محض شروع نوسازی ناوگان فراخوان عمومی داده می شود ، علی ایحال رانندگان محترم در صورت داشتن هرگونه سوال می توانند با شماره تلفن ۳۰۴۴۵۶۱۲ تماس حاصل نمایند.

مرضیه مهدیلو 
انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/38662
اخبار مرتبط

نظرات شما