اجرای ۳۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری طی ۴۴ سال گذشته در قم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول ۴۴ سال گذشته انواع عملیات های آبخیزداری در سطح۳۰۰ هزار هکتار از مساحت حوزه‌های آبخیز استان قم اجرا شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد شعاعی ضمن اشاره به این که مساحت عرصه‌های آبخیز استان قم یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار است، بیان داشت: احداث بیش‌از ۲ هزار و ۶۰۰ سازه‌ی آبخیزداری و احداث هفت سیستم پخش سیلاب از دیگر اقدام‌های انجام شده در عرصه‌های آبخیز استان در ۴۴ سال گذشته است.

وی در ادامه با بیان این که مساحت بیابان‌های استان قم ۹۳۹ هزار و ۲۰۱ هکتار و اراضی در معرض بیابانی شدن استان ۴۲۰‌ هزار هکتار است، افزود: در همین راستا و در طول ۴۴ سال گذشته عملیات احیایی در منطقه عمومی کوه نمک به وسعت هشت هزار و ۶۸۰ هکتار، عملیات احیایی در منطقه عمومی حسین آباد میش مست به وسعت سه هزار و ۶۶۳ هکتار و همچنین عملیات احیایی در سایر مناطق استان به وسعت سه هزار و ۲۵۸ هکتار اجرا شده‌است.

وی همچنین با اشاره به این که مساحت اراضی جنگلی استان شامل بیشه‌های طبیعی،‌ ذخیره‌گاه‌ها،‌ پارک‌های جنگلی و نهالستان‌ها، ۲۳ هزار و ۱۰۳ هکتار است، گفت:‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک‌هزار و ۲۶۷ هکتار پارک جنگلی و ۴۷ هکتار نهالستان‌ در استان قم احداث شد، همچنین ۲۹ هزار و ۵۸۵ هکتار ذخیره‌گاه‌ جنگلی و ۹ هزار و ۱۲۶ هکتار بیشه‌های طبیعی در این استان شناسایی شد.

شعاعی تاکید کرد: طی این سال‌ها ۶ هزار و ۱۵۹ هکتار به وسعت جنگل‌های دست‌ کاشت استان افزوده شد و نیز اقدام‌های لازم برای توسعه،‌ بهبود و غنی سازی اراضی جنگلی قم به وسعت یک‌هزار و ۲۱۳ هکتار به عمل آمد.

وی در ادامه به وضعیت مراتع استان قم اشاره کرد و افزود:‌ سطح مراتع قم ۷۲۸ هزار و ۵۱۸ هکتار است که در طول ۴۴ سال گذشته اقدام‌های لازم برای ممیزی مراتع به وسعت ۶۹۸ هزار و ۵۴۹ هکتار به اجرا در آمده‌است، همچنین اجرای انواع عملیات‌های اصلاحی در مراتع نظیر ذخیره سازی نزولات آسمانی،‌ بوته‌کاری،‌ کپه‌کاری، بذرپاشی و دیگر موارد در سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان اجرا شده‌ است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/39661
اخبار مرتبط

نظرات شما