گزارش قم فردا از چهارشنبه آخر سال؛

خالی‌کردن هیجان اما به چه قیمتی! /سال نو را با تلخی شروع نکنیم

چندین سال است که روزهای پایانی سال به بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان و خانواده تبدیل شده است و در این روزها خانواده‌های بسیاری به دلیلی خالی کردم هیجان برخی‌ها داغدار می‌شوند و سال جدید را با تلخی و ناراحتی شروع می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  آخرین شب چهارشنبه سال همواره با نام چهارشنبه‌سوری شناخته می‌شود چهارشنبه‌ای که متأسفانه سال‌هاست به‌جای چهارشنبه‌سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی شده است.
هر ساله با نزدیک‌شدن به هفته آخر سال دغدغه برخی خانواده‌ها و مسئولین شروع می‌شود چرا که سنتی که در گذشت بسیار خوب بود و مردم با روشن‌کردن آتش کوچکی از روی آن می‌پریدند امروز تبدیل به جنگی در خیابان‌ها شده است.
در دهه‌های نه‌چندان دور خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند و آتش کوچکی روشن می‌کردند و مانند گذشتگان خود از روی آتش می‌پریدند؛ اما در این سال‌ها چهارشنبه‌سوری به مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها و البته مسئولین تبدیل شده است.
چهارشنبه‌سوری که تحریف شده است
چهارشنبه‌سوری که با افراط‌وتفریط و چاشنی تحریف امروز تبدیل شده است به‌روز جنگ به‌گونه‌ای که آمارهای عجیبی از کشته‌شدن افراد و تعداد زیادی که از ناحیه‌های مختلف بدن دچار سوختگی شده‌اند داده می‌شود.

۷ فوتی در چهارشنبه‌سوری سال گذشته
طبق آمار اعلام شده چهارشنبه‌سوری سال گذشته هفت فوتی، ۱۲ قطع عضو، ۴۶ نفر مصدوم و هفت مورد آسیب به بینایی و تخلیه چشم را برای شهر قم به دنبال داشته است و امسال هم هنوز چهارشنبه‌سوری نرسیده، بر اثر انفجار مواد محترقه و نارنجک، دو نوجوان قمی دچار حادثه و سوختگی شدید شدند.
از همین رو  عزت‌الله بهزادی نیا، سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: متأسفانه بی‌احتیاطی و عدم توجه به مشکلاتی که مواد محترقه می‌تواند به بار بیاورد، موجب شد تا ۲ نوجوان قمی ۱۶ساله، دچار مشکل و سوختگی شدید شوند.
وی اضافه کرد: یکی از نوجوانان در حال تهیه نارنجک دستی بود که از ناحیه چشم، دست و انگشتان دچار حادثه شدید شد و احتمال این‌که یکی از انگشتان دست وی قطع شود نیز وجود دارد.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم ادامه داد: نوجوان دیگری نیز در یکی دیگر از مناطق قم، به دنبال انفجار نارنجک دستی دچار سوختگی شدید از ناحیه سر، قفسه سینه، صورت و گردن شده است.



آسیب به پنج خودروی آتش‌نشانی و آمبولانس در قم

متأسفانه، رفتارهای هنجارشکنانه عده‌ای در روزهای منتهی به آخر سال موجب آسیب به اموال عمومی می‌شود که سال گذشته در چهارشنبه‌سوری، پنج خودروی آمبولانس و آتش‌نشانی آسیب جدی دیدند و ۶ میلیارد تومان خسارت برای تخریب تابلوهای شهری به ثبت رسید که با ۲۰ درصد از بودجه ترافیکی و عمرانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۱ معادل است.
با تمام این هنجارشکنی‌ها و اقدامات خطرناک و خطرآفرین برخی از مخلان؛ اما مسئولان استان قم بر پیشگیری از حوادث ناگوار در چهارشنبه‌سوری همت جدی‌تری دارند و پلیس هم تدابیری ویژه برای برخورد با برهم‌زنندگان امنیت مردم در نظر گرفته است و دراین‌خصوص هم تاکنون یک نفر دستگیر و چندین کیلو نارنجک و مواد منفجره کشف و ضبط شده است.



برخورد بدون اغماض پلیس قم با هنجارشکنان در چهارشنبه‌سوری

از همین رو سردار سید محمود میرفیضی فرمانده انتظامی استان قم با تأکید بر اینکه پلیس با شادی و جشن‌های سالم با رعایت حقوق شهروندی، مشکلی ندارد، اظهار داشت: شهروندان می‌توانند به برنامه‌های سنتی محله محور در شب آخرین چهارشنبه سال بپردازند.
وی افزود: کسانی که بخواهند با اخلال در تردد شهروندان و مسدودکردن مسیرها و تخریب اموال عمومی، ناامنی ایجاد کنند با برخورد جدی و بدون اغماض پلیس مواجه خواهند شد.
فرمانده انتظامی استان قم همچنین از برخورد با فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز خبر داد و بیان داشت: مأموران پلیس اطلاعات و فرماندهی انتظامی شهرستان واحدهای صنفی متخلف که اقدام به نگهداری و فروش مواد محترقه غیرمجاز کنند را شناسایی و با متخلفان برخورد خواهند کرد.
سردار میرفیضی از شهروندان خواست اخبار و اطلاعات در زمینه خریدوفروش مواد محترقه غیرمجاز و یا فعالیت افراد ناقض امنیت اجتماعی را در تماس با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

برهم‌زنندگان آرامش مردم در قم تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در بازداشت می‌مانند
همچنین سرهنگ سید مجتبی اشرفی معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان قم نیز با بیان اینکه شهروندان از خرید مواد محترقه غیرمجاز و دست‌ساز که موجب بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر خواهد بود به جد پرهیز کنند، تصریح کرد: شهروندان در صورت داشتن هر گونه اطلاعات در زمینه فعالیت افراد سودجو در عرضه و تولید مواد محترقه غیرمجاز، موضوع را به پلیس اطلاع دهند.
سرهنگ اشرفی تأکید کرد: پلیس قاطعانه با برهم‌زنندگان آرامش مردم برخورد می‌کند و در صورت دستگیری با هماهنگی دستگاه قضائی تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در بازداشت خواهند ماند، همچنین در صورت توقیف خودرو نیز، رفع توقیف به بعد از ۱۵ فروردین موکول خواهد شد.



حال با وجود تمام توصیه‌ها و هشدارهای مسئولین انتظامی و بهداشت و درمان در خصوص پرهیز از رفتارهای خطرآفرین، اما رفتارهای ناآگاهانه و گاهی آگاهانه برخی از افراد در استفاده از مواد آتش‌زا و محترقه، همچنان خسارت جانی و مالی بر جامعه تحمیل می‌کند که دراین‌بین خانواده‌ها نقش مؤثری در جلوگیری و کاهش از این آسیب‌ها دارند که باید نظارت و کنترل بر رفتار فرزندان خود در این ایام را دوچندان و آنان را نسبت به تبعات جبران‌ناپذیر و خطرات بالقوه این شب هوشیار کرده و از آنان مراقبت جدی در برابر خطرات مواد آتش‌زا و محترقه داشته باشند.
برخورد قضایی در انتظار مخلان امنیت عمومی قم در چهارشنبه آخر سال
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب روز دوشنبه در گفت‌وگویی با تأکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی در برخورد با متهمان چهارشنبه آخر سال، افزود: باتوجه‌به بند «ث» ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، صرف نگهداری و حمل مواد محترقه، ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس در پی دارد.
وی اضافه کرد: اگر پرتاب مواد محترقه موجب انفجار صوتی، هراس و فوت و مصدومیت شخصی شود، پرتاب‌کننده مواد محترقه طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر پرتاب مواد محترقه موجب آتش‌سوزی و تخریب اموال عمومی یا مردم شود علاوه بر جبران خسارت طبق مواد ۶۷۶- ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی (قسمت تعزیرات) به ۶ ماه تا سه سال و در مورد اموال عمومی به سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد.
غریب بیان کرد: درصورتی‌که پرتاب مواد محترقه باعث اخلال در نظم عمومی‌ شود مرتکب طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر شخصی با پرتاب مواد محترقه موجب ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شود طبق ماده ۶۱۹ مجازات اسلامی به ۲ تا ۶ ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.
وی گفت: درصورتی‌که مواد محترقه به‌وسیله خودرو حمل یا از داخل خودرو جهت پرتاب مواد محترقه استفاده شود، خودرو طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به‌عنوان وسیله ارتکاب جرم توقیف خواهد شد.
وی، سلامت، امنیت و آرامش شهر و شهروندان را خط‌قرمز دادستانی دانست و گفت: تمامی تدابیر امنیتی و انتظامی برای ایجاد نظم و امنیت عمومی با برگزاری جلسات استانی و صدور دستورات قضایی به ارگان‌های نظامی، امنیتی و خدماتی اتخاذ شده و در همین راستا تاکنون مقادیر زیادی مواد محترقه کشف شده و عوامل مرتبط با آن دستگیر و روانه زندان شده‌اند.
دادستان قم با اشاره به حوادث تلخ و ناگوار سال گذشته در استان که منجر به داغدار شدن تعدادی از خانواده‌ها و صدمات غیرقابل‌جبران به‌سلامت شهروندان در آستانه سال جدید شد، گفت: شهروندان می‌توانند مستندات خود اعم از عکس، فیلم، نشانی و مشخصات متخلفان امنیت عمومی و هنجارشکنان را برای برخورد قضایی به نیروی انتظامی یا دادستانی استان گزارش نمایند.
وی با تأکید بر هوشیاری، همراهی و نظارت هر چه بیشتر خانواده‌ها در جلوگیری از رفتارهای پرخطر فرزندان، ابراز امیدواری کرد: با رعایت قانون و احترام به حقوق و سلامت همشهریان روزهای پایانی سال را بتوانیم در امنیت کامل و به‌آرامی سپری کنیم و شاهد حوادث ناگوار و تلخ سال‌های گذشته نباشیم.

متأسفانه، بر اساس آمارها بیشترین گروه‌های سنی که در حوادث چهارشنبه آخر سال قربانی هیجانات زودگذر می‌شوند، سنین نوجوان هستند و در سال گذشته در قم نیز بیشترین آسیب‌ها در رده سنی بین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده است.
نوجوانان، بیشترین مصدومان چهارشنبه‌سوری
این در حالی است که  حامد نائیجی، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور درخصوص صدمات و آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال افزود: افرادی که در حوادث چهارشنبه سوری سال های گذشته جان خود را از دست دادند نوجوان و جوان بودند.
وی در مورد صدمات و آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال هشدار داد و تاکید کرد: افراد در تماس با مواد محترقه و منفجره به شکل های متعددی دچار آسیب می شوند که این آسیب ها می تواند ناشی از برخورد ترکش ماده انفجاری تا سوختگی حرارتی و یا شیمیایی و یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار باشد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: همچنین قرار گرفتن در معرض موج انفجار و ریزش ساختمان متاسفانه عوارض متعددی مانند نابینایی، قطع عضو، جوشگاه های دائمی روی صورت و بدن، ناشنوایی و دیگر آسیب ها را به دنبال دارد.



خالی کردن هیجان اما به چه قیمتی
برخی از افراد در سخنان خود اعلام می کنند که این رفتارها در جوانان و نوجوانان برای تخلیه انرژی مضاعف و درونی آنها می باشد و آنها نیاز به هیجان دارند اما باید پرسید واقعا هیجان به چه قیمتی؟
این در حالیست که اگر سنت چهارشنبه سوری و آتش بازی بدرستی اجرا شود لحظات زیبا و شادی را خلق خواهیم کرد، در کشورهای توسعه یافته با وضع قوانین محدودکننده و آگاهی دادن به مردم و برگزاری جشن های وسیع آتش بازی توسط گروه های حرفه ای توانسته اند تا حد زیادی از صدمات و تلفات ناشی از آتش بازی بکاهند و در عین حال مانع از لذت بردن مردم از آتش بازی نشوند.
حتی در کشور در حال توسعه ای چون هند برای کاهش تلفات آتش بازی علاوه بر ایجاد آگاهی عمومی از طریق رسانه ها و کمپین ها در موسم جشن ها دولت لوازم آتش بازی بی خطر را در میان دانش آموزان به طور رایگان توزیع می کند و دانش آموزان به طور دسته جمعی نسبت به عدم استفاده از لوازم آتش بازی غیر مجاز و رعایت نکات ایمنی متعهد می شوند.
در کنار این محدودیت ها باید با برگزاری جشن های آتش بازی باشکوه در مناسبت های مختلف توسط گروه های حرفه ای و تبلیغات وسیع در رسانه ها برای هدایت مردم به سوی این نوع آتش بازی بی خطر مانع از تمایل افراد به انجام خودسرانه آتش بازی شویم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/40826
اخبار مرتبط

نظرات شما