مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

پیش‌بینی برداشت ۸۳۰ تن گل محمدی از باغات قم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: وضعیت و کیفیت گل محمدی استان قم مطلوب است سال گذشته ۷۴۳ تن گل محمدی از باغات قم برداشت شد و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۸۳۰ تن گل محمدی از باغات استان قم برداشت شود.

مسلم ابراهیمی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت: ۹۷ بهره‌بردار در استان قم در حال تولید گل محمدی هستند ۳۷۵ هکتار از باغ‌های استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۳۵۰ هکتار بارور هستند و ۲۵ هکتار به صورت نهال می‌باشد.

وی افزود: وضعیت و کیفیت گل محمدی استان قم مطلوب است سال گذشته ۷۴۳ تن گل محمدی از باغات قم برداشت شد و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۸۳۰ تن گل محمدی از باغات استان قم برداشت شود.

ابراهیمی تصریح کرد: گل محمدی در دو بخش کوهستانی و دشتی در قم کشت می‌شود بخش کوهستانی در کهک قرار دارد و بخش دشت که باغ‌ها زودتر به ثمر می‌نشیند و بیش از ۱۰ روز است که برداشت گل محمدی در دشت‌های قم آغازشده است و برداشت گل محمدی در بخش کوهستانی که دیرتر به باروری می‌رسد تا اواسط خرداد ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا مراکز فرآوری گل محمدی در استان وجود دارد ؟ بیان داشت: سه محل فرآوری گل محمدی در استان قم وجود دارد که دو کارگاه فعال هستند یکی از کارگاه‌ها برای آستانه می‌باشد و یک کارگاه خصوصی هم در بخش کهک بخشی از گل محمدی برداشت‌شده در استان قم را به گلاب تبدیل می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گل محمدی قم صادر هم می‌شود ؟ گفت: با توجه به اینکه مرکزیت تولید گل محمدی و گلاب شهر کاشان است تقریباً ۵۰ درصد گل محمدی تولیدشده در همه استان‌های کشور به کاشان منتقل‌شده و از این طریق صادرات صورت می‌گیرد.

ابراهیمی گفت: کیفیت گل محمدی قم بالا است اما متأسفانه تجار هنوز به این مسئله و صادرات گل محمدی از داخل استان قم ورود نکردند، موقعیت جغرافیایی استان قم مناسب است و تولیدکنندگان گل محمدی در سراسر کشور می‌توانند از موقعیت استان قم برای صادرات محصولات خود استفاده کنند.

وی در پایان گفت: قیمت گل محمدی نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته است، و بخشی از محصولات سال گذشته هنوز فروش نرفته است به همین علت قیمت گل محمدی امسال کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/41683
اخبار مرتبط

نظرات شما