امام جمعه قم:

خانواده نقش اول در کاهش آسیب های اجتماعی را دارد

امام جمعه قم با اشاره به اینکه اعتیاد عامل مهم در بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی است، گفت: خانواده نقش اول در کاهش آسیب های اجتماعی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله سید محمد سعیدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس قم برگزار شد با اشاره به اینکه رضوان الهی بالاترین درجه بهشت است که ویژه مقربان الهی است، اظهار داشت: همانطور که جهنم مراتب مختلفی دارد و هریک از جهنمیان بر اساس میزان کفر، شرک و نفاق خود در درجه‌ای قرار می‌گیرند بهشت نیز درجات مختلفی دارد که بهشتیان بر اساس میزان ایمان و اعمالشان در آن قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به شهادت امام محمد باقر (ع) بیان کرد: بعد از اینکه امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیدند در اثر شدت عمل دستگاه حاکم، ظلم و جنایت نسبت به شیعیان اهل بیت کار را به شدت سخت کرد به طوری برخی هجرت و برخی عقب نشینی کردند.
امام جمعه قم بیان کرد: یکی از کارهای مهمی که امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) انجام دادند جمع کردن و انسجام بخشیدن به شیعیان حول محور امام، تقویت و مراقبت از آنان بود. بعد از مدتی به خاطر درگیری که بین دو حکومت رخ داد امام باقر (ع) و بعد از ایشان امام صادق (ع) از موقعیت مساعد سیاسی استفاده کردند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی کردند.
تمدن غرب برای اهداف خود به توسعه مواد مخدر پرداخته است
وی با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: زیان‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در زمینه اخلاقی، اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی و... بسیار سنگین است. تمدن غرب در راه گسترش هرچه بیشتر سیطره خودش و بلعیدن جهان، به ترویج و توسعه مواد مخدر پرداخته است تا از یک طرف فرهنگ مادی اصالت سود و سود پرستی غربی را ترویج کنند و از طرف دیگر با از بین بردن توان غیرت، همیت، پای مردی در دیگر ملل جهان، منافع خود را تامین کند و شور، نشاط، تحرک و روحیه ظلم ستیزی را در کنار این اعتیاد از بین ببرد.
اعتیاد عامل مهم در بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی است
آیت الله سعیدی ادامه داد: در دوران استعمار جدید، مواد مخدر به عنوان حربه‌ای در دست استکبار جهانی قرار گرفته است تا سود و حاکمیت ظالمانه خودش را استمرار بیشتر بخشد.
وی افزود: اعتیاد عامل مهم در بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی است، برای مثال ۵۵ درصد از طلاق ها، ۶۵ درصد از همسر آزاری، ۳۰ درصد شرارت و آشوب‌ها، ۳۵ درصد کودک آزاری، ۲۰ درصد قتل عمد، ۴۰ درصد از سرقت ها و ۲۰ درصد از جرائم منکراتی به طور مستقیم با موضوع مواد مخدر در ارتباط است.
خانواده نقش اول در کاهش آسیب های اجتماعی را دارد
امام جمعه قم اظهار کرد: بر اساس نظر سنجی که درباره کاهش این آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته است نقش اول را خانواده دارد و دولت و سازمان‌های مردم نهاد در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
وی گفت: خانواده‌ها باید هر روز سه سوال از خود بپرسند و برای او جواب منطقی داشته باشند، اول فرزند شما کجا است؟ فرزند شما با چه کسانی ارتباط دارد؟ فرزند شما در این ارتباط‌ها چه می کند؟
تولیت حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به سالگرد سوقصد به رهبر معظم انقلاب است، گفت: این روز یادآور وجود نعمت بابرکت شخصیت الهی است که نه تنها رهبر انقلاب اسلامی و محبوب القلوب هستند بلکه راهبر جبهه حق علیه باطل نیز هستند و بدون مبالغه نیابت از امام زمان (عج) می‌کنند.
در جهان هیچ رهبری به اندازه رهبر معظم انقلاب تاثیرگذار نبوده و نیست
وی اضافه کرد: در جهان هیچ رهبری مانند رهبر معظم انقلاب نداریم که بتواند در مردم دنیا تاثیرگذار باشد به طوری که برخی از دشمنانشان نیز لب تعریف و تمجید می‎گشایند.
آیت الله سعیدی با بیان اینکه باید همه قدر ایشان را بدانیم و حول رهنمود هایشان حلقه بزنیم، ادامه داد: مردم نمی‌گذارند که رفتار مردم کوفه با مسلم بن عقیل در جمهوری اسلامی تکرار شود.
وی عنوان کرد: رابطه روز عرفه و عید قربان یک تقارب زمانی نیست، بله ارتباط بین این دو یک سیر معرفتی نظری و عرفان عملی است، روز عرفه عرفان نظری است که معرفت الله تحقق پیدا می‌کند و در روز عید قربان به عرفان عملی می‌رسد و فرد برای گذاشتن و گذشتن از همه علایق و وابستگی ها آماده می‌شود.
خطیب جمعه قم با اشاره به گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: فقدان و شهادت شهید بهشتی سخت و پر هزینه بود؛ اما اگر بتوانیم از سیره و روش آن‌ها درس و عبرتی برای امروز بگیریم تا حدودی جلو این خسارت‌ها خواهد بود.
امام جمعه قم افزود: شهید بهشتی در مساله نظم سرآمد همه بود و نه تنها این نظم را در زندگی روزمره خودشان در جریان انداخته بودند و بلکه سعی می‌کردند این رمز موفقیت را به دیگران هم بیاموزند. یکی دیگر از ویژگی‌های شهید بهشتی انجام کار دسته جمعی بود ایشان به تنهایی همه ویژگی‌های یک مدیریت دسته جمعی را داشتند.
رفتارهای اجتماعی تاثیر خود بر جامعه را می گذارند
آیت الله سعیدی در رابطه با عفاف و حجاب بیان کرد: گاهی شبهه‌ای مانند «حجاب مهم نیست باید قلب پاک باشد» را بیان می‌کنند که سه پاسخ وجود دارد: رفتارهای اجتماعی تاثیرات خودشان را دارند و شکل ظاهری ما بر دیگران تاثیر می‌گذارد. دوم آدمی که در مقابل حکم صریح خدا نافرمانی می‌کند قلبش از چه چیزی می‌خواهد پاک باشد؟ سوم اگر فقط پاک بودن دل کفایت می‌کرد خداوند چرا حجاب را واجب کرد؟

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43252
اخبار مرتبط

نظرات شما