مسئول بسیج جامعه زنان قم:

زنان ایرانی باحجاب بهترین کرسی‌های علمی را کسب کردند

مسئول بسیج جامعه زنان قم گفت: حضور زنان در کرسی‌های استادی دانشگاهی، در رشته‌های تخصصی پزشکی، فعالیت ناشران زن در کشور، حضور زنان در پست‌های مدیریتی و... بیانگر جایگاه حقیقی زنان در جامعه اسلامی است.

 ​​​​​زینب فرخ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: حجاب و عفاف همواره بخش عمده از رسالت انبیا، اولیا، ادیان و علما بوده است؛ زیرا حفظ حجاب و عفاف به حذف بسیاری از گناهان کمک می‌کند و رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را نصیب انسان می‌کند. 
 مسئول بسیج جامعه زنان قم ادامه داد: مسئله حجاب به‌عنوان یک دستور دینی و از مسائل مهم جامعه ما است و با بسیاری از مسائلی پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است.
وی افزود: این مسئله ازآن‌جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و ازآن‌جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد به همه افراد جامعه مربوط می‌شود، حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی، این دو عامل باعث سلامت جامعه است و در صورت نبود این دو موجب به‌وجودآمدن مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه خواهد شد.
فرخ خاطرنشان کرد: بنابراین رعایت و ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی یکی از دغدغه‌های امروز جامعه اسلامی به شمار می‌رود که یکی از موضوعات حساس در جنگ نرم نیز همین موضوع است که از سوی مقام معظم رهبری و بسیاری از علما بارها مورد تأکید قرار گرفته است.
مسئول بسیج جامعه زنان قم بیان داشت: حجاب در کتاب‌های لغت به معنای پوشش، پرده و مانع آمده است به نگهبان، حاجب می‌گویند؛ چون مانع ورود اغیار و بیگانگان در یک حریم و محیط خاص می‌گردد؛ بنابراین حجاب و پوشش زن نیز به منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ در حریم ناموس دیگران را دارند به‌علاوه منع و امتناع در ریشه لغوی عفت نیز وجود دارد؛ بنابراین دو واژه (حجاب) و (عفت) در اصل معنای منع و امتناع مشترک‌اند.
وی تصریح کرد: حجاب ظاهری و عفت باطنی است، تفاوتی که بین بازداری از حجاب و عفت است تفاوت بین ظاهر و باطن است، یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به‌ظاهر ولی منع و بازداری در عفت مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است؛ ولی باتوجه‌به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان تأثیروتأثر متقابل است بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‌شود.
وی عنوان داشت: تنها با وجود عفاف و حجاب اسلامی در بستر روابط اجتماعی است که می‌توان انتظار داشت جامعه از امنیت و سلامت کافی برای برقراری اخلاق الهی و رشد و شکوفایی فضائل انسانی برخوردار شود، ایجاد جامعه‌های برخوردار از محیط امن و سالم که محل حضور گوهر انسانیت انسان اعم از زن و مرد و حریم آرام سیر انسان به‌سوی هدف متعالی خلقت خویش و نیل به تکامل و قرب الهی باشد تنها در سایه حجاب و عفاف اجتماعی میسر خواهد بود.
فرخ اضافه کرد: بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام عفاف و حجاب دستور مؤکدی برای زنان و مردان است تا با تعدیل عواطف و تمایلات و ایجاد مصونیت حضور فعال در اجتماع را فارغ از نگاه جنسیتی و بر مبنای برابری بین زن و مرد در کسب دانش و فضائل و بهره‌وری از توانمندی‌ها نهادینه کند.
مسئول بسیج جامعه زنان قم گفت: یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکابه‌نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند، در ۴۵ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر خلاف دوران منحط رژیم شاهنشاهی که زن ایرانی را همچون زن غربی جلوه و مظهر هیجانات جنسی قرار داده بود، تلاش شده است تاحدامکان از استعداد فکری و توانمندی عظیم زن برای تعالی او و جامعه استفاده شود و این امر در درجه اول برای تحکیم بنیان خانواده به‌عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفته است؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.
فرخ تأکید کرد: نگاهی گذرا به انتشارات و کتاب‌های متعدد در کشور اعم از علمی، پژوهشی، تاریخی، ادبی، سیاسی و هنری که با نام زنان در کشورمان نشر می‌‌یابد، حکایت از جایگاه والای علمی و مدارج عالی زنان دارد، این پیشرفت‌ها در تمامی حوزه‌ها بروز و نمود دارد، فعالیت زنان ایرانی در حوزه‌های پزشکی، تکنولوژیکی و فناوری نیز بسیار چشمگیر است و زنان در حوزه‌های مرتبط با علوم نوین نیز منشأ اثرگذاری و پیشرفت بوده‌ و هستند، حضور  زنان در کرسی‌های استادی دانشگاهی، حضور زنان در رشته‌های تخصصی پزشکی، فعالیت بیش از ۳ هزار سازمان مرتبط با حوزه زنان، فعالیت ناشران زن در کشور، حضور  زنان در پست‌های مدیریتی و... بیانگر جایگاه حقیقی زنان در جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/43831
اخبار مرتبط

نظرات شما