قم در عزای سرور و سالار شهیدان؛

برنامه‌های منتخب هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول ماه محرم

هم‌زمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، هیئت‌های مذهبی مختلف شهر مقدس قم مراسم عزاداری دهه اول محرم را برگزار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، وقتی ماه محرم فرامی‌رسد ایران حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. حادثه عاشورا گرچه سال‌ها پیش اتفاق افتاده است؛ اما تکرار هرساله آن در تاریخ کشورهای مسلمان آن را به واقعه‌ای آشنا و نزدیک مبدل کرده است و هر ساله این واقعه برای مردم زنده‌تر و پرشورتر برگزار می‌شود.
واقعه عاشورا در تاریخ ایران جایگاهی مهم و باثبات دارد. از دیرباز عاشورا نماد ایستادگی در برابر ظلم و جور بوده است و دور از ذهن هم نیست که ایران با تاریخ کهن خود آن را به گونه‌ای متفاوت به سوگ بنشیند. از گذشته تاکنون شهرهای مختلف ایران، با توجه به تنوع قومیت و فرهنگ‌های موجود در سراسر کشور، این عزاداری را به گونه‌های متفاوت برگزار کرده‌اند.
قم به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س) و بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران از شهرهای مهم مذهبی و فرهنگی ایران است، مطمئنا عزاداری ماه محرم در این شهر تفاوت زیادی با شهرهای دیگر ایران خواهد داشت  و باید هم داشته باشد تا دراین عرصه برای دیگر شهر و حتی کشورها الگوی در تمام مراحل باشد.
این در حالی است که چند روز قبل از شروع محرم حال و هوای شهر قم به کل دگرگون می شود و حال و هوای محرم را به خود می گیرد و با شروع ماه محرم و عزاداری های حسینی شهر جامع مشکی به تن خود می کند.
ویژه برنامه های دهه نخست محرم در مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه ، امامزادگان ، دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید تدارک دیده شده که از طریق بنر و پارچه نوشته ها به عموم مومنان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اطلاع رسانی می شود تا میزبان عزاداران و سوگواران حسینی در دهه نخست محرم باشند.  
همچنین ایستگاه های صلواتی متعددی در مناطق مختلف شهر به مناسبت ایام عزاداری شهادت سید و  سالار شهیدان بنا می شود.
از همین رو برنامه و مراسم عزاداری برخی از مکان های مهم مانند حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و برخی از بقا و هیئت های مهم استان را برای اطلاع عاشقان امام حسین(ع) اعلام می کنیم.



برنامه عزاداری محرم در حرم حضرت معصومه(س)
حجت الاسلام شهاب الدین غفاری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برنامه های حرم مطهر در ماه محرم، گفت:  نیایش صبحگاهی حرم مطهر بانوی کرامت از شنبه تا سه شنبه با قرائت دعای عهد، چهارشنبه و پنجشنبه با سخنرانی و قرائت زیارت عاشورا توسط حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ظهیری و جمعه با سخنرانی و قرائت دعای ندبه توسط حجت الاسلام والمسلمین یاسین حسین آبادی برگزار می‌شود.
رئیس اداره تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: مراسم قبل از اذان ظهر حرم مطهر بانوی کرامت سه شنبه با سخنرانی حجت الاسلام محمدعلی بخشنده، چهارشنبه و پنجشنبه با سخنرانی حجت الاسلام میردامادیان و مداحی سیدرضا جدا و جمعه با سخنرانی حجت الاسلام میردامادیان و برپایی محفل شیرخوارگان حسینی برگزار می شود.
وی افزود: مراسم قبل از اذان مغرب سه شنبه در قالب محفل روایتگری سیره شهدا با حضور آقای حاتمی و از چهارشنبه تا جمعه با سخنرانی حجت الاسلام حسین بنیادی و مداحی سیدحسین جعفری نژاد دنبال می‌شود.
غفاری ابراز کرد: مراسم شب‌های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از سه شنبه تا جمعه با سخنرانی آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری و مداحی عباس حیدرزاده و جواد احمدی برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: پنجشنبه شب دعای کمیل با صدای محمدجواد احمدی و زیارت جامعه کبیره با صدای حجت الاسلام ناصر شهیدی قرائت خواهد شد.

برنامه عزاداری مسجد مقدس جمکران
حجت‌الاسلام مهدی حسین آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مراسم قرائت دعای پرفیض زیارت عاشورا در ایام ماه محرم هر روز صبح با حضور خادمان و زائران در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود، گفت: هر روز بعد از نماز ظهر و عصر مراسم عزاداری در مسجد مقام، مسجد امیرالمومنین(ع) و مسجد حضرت زهرا(س) برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در دهه اول ماه محرم هر روز از ساعت ۱۶ میزبان هیأت محبین اهل بیت(ع) هستیم، گفت: در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین احمد پناهیان سخنرانی کرده و مراسم عزاداری نیز با حضور مداحان اهل بیت(ع) برگزار می شود. این مراسم در مسجد امیرالمومنین(ع) ویژه برادران و در شبستان کربلا ویژه خواهران برگزار می شود.
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه در دهه اول ماه محرم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا مراسم سوگواری برگزار می شود، گفت: در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی سخنرانی خواهد کرد و جواد برزگر به مداحی می پردازد.
وی با بیان اینکه در نخستین جمعه ماه محرم همزمان با قرائت دعای ندبه آیین شیرخوارگان حسینی در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این مراسم سیدبهاءالدین ضیایی به سخنرانی خواهد پرداخت و مداح این مراسم نیز مسعود زمانی خواهد بود.



* مسجد اعظم قم
برنامه سوگواری و عزاداری «مسجد اعظم قم» از شب اول محرم به مدت یازده شب از بعد نماز مغرب با سخنرانی حجت الاسلام هادی الیاسی و مداحی مداحان اهلبیت(ع) حسن حیدرزاده و سیدمصطفی میرداماد برگزار خواهد شد.

*هیأت رزمندگان اسلام قم
همچنین برنامه سوگواری و عزاداری « هیأت رزمندگان اسلام قم » از شب اول محرم به مدت یازده شب از بعد نماز مغرب با سخنرانی حجت‌الاسلام میرزامحمدی و مداحی سیدمهدی میرداماد در گلزار شهدای آستان مقدس علی ابن جعفر (ع) برگزار خواهد شد.

*هیئت ثارالله
همچنین «هیئت ثارالله قم»» از شب اول محرم به مدت یازده روز عصرها ساعت16:30 با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عضو خبرگان رهبری و مداحی حاج عباس حیدرزاده و حاج ابوذر بیوکافی در مدرسه امام کاظم(ع) خیابان معلم به استقبال ماه عزای حسینی خواهد رفت.

*هیئت خادم الرضا(ع)
همچنین برنامه سوگواری و عزاداری «هیئت خادم الرضا» از شب اول محرم تا شب عاشورای حسینی از ساعت 21 در ورزشگاه حیدریان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ظهیری و مداحی سیدرضا تحویلدار و حسن عطایی برگزار خواهد شد.

* هیأت فاطمیون قم
سخنران: حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی
مداحی: مهدی سلحشور، علی‌اکبر سلحشور و علی‌اصغر سلحشور
زمان: از سه‌شنبه ۲۷ تیرماه به مدت ۱۰ شب از نماز مغرب
نشانی: قم، میدان بسیج، خیابان ایرانی

هیأت اباعبدالله الحسین (ع) قم
سخنران: حجت‌الاسلام هادی الیاسی
مداحی: مهدی سلحشور
زمان: از چهارشنبه ۲۸ تیرماه به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۳
​نشانی: قم، خیابان 15 خرداد، کوچه ۷/۱



* هیأت حسن بن علی (ع) قم

قرائت قرآن: حامد شاکرنژاد
سخنران: حجت‌الاسلام ناصر رفیعی
مداحی: حسن شالبافان
زمان: از سه‌شنبه ۲۷ تیرماه به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۰:۱۵
نشانی: قم، میدان روح‌الله، دبیرستان ماندگار امام صادق (ع)

* تکیه حاج سیدحسن قم
سخنران: حجت‌الاسلام هادی الیاسی
مداحی: سیدرضا تحویلدار
زمان: از سه‌شنبه ۲۷ تیرماه به مدت ۱۱ شب از ساعت ۲۱
نشانی: قم، خیابان طالقانی

* هیأت حسنیه قم
سخنران: حجت‌الاسلام حائری
مداحی: علی‌اکبر حائری
زمان: از سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۰:۳۰
​نشانی: قم، بلوار شهید نواب صفوی، نبش کوچه

* هیأت انصارالمهدی قم
سخنران: حجج‌اسلام شحیطاط و عادلی‌نژاد
زمان: از سه‌شنبه ۲۷ تیرماه به مدت ۱۱ روز از ساعت ۱۷:۳۰
نشانی: قم، خیابان سلمان فارسی، بین خیابان کمپانی و منصور، مسجد حجازی

* هیأت خانگی قم
سخنران: حجت‌الاسلام سیدکاظم تکیه‌ای
مداحی: حمزه علیپور و علی اصغر ابوالقاسمی
زمان: از سه‌شنبه ۲۷ تیرماه به مدت ۱۱ شب از ساعت ۲۰:۳۰
​نشانی: قم، میدان بسیج، خیابان معلم شرقی، کوچه ۲

* تکیه امام حسین (ع) قم
سخنران: حجت‌الاسلام مهدی محمدی
مداحی: محمد کریمی و حسن شالبافان
زمان: از سه شنبه ۲۷ تیرماه به مدت ۱۱ از نماز مغرب
نشانی: قم، روستای کرمجگان

* هیأت ام‌ابیها قم
سخنران: حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری
مداحی: پیام کیانی
زمان: از چهارشنبه ۲۸ تیرماه به مدت ۱۱ روز از ساعت ۱۳
​نشانی: قم، کلهری ۳۳، حسینیه امام منتظر (عج)



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/43877
اخبار مرتبط

نظرات شما