مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم :

درخواست مجوز تولید فرش دستباف در قم بیشترین تقاضا را دارد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد درخواست صدور مجوز در زمینه تولید فرش دستباف در این استان از جمله بیشترین مواردی بوده که در سامانه دریافت مجوز کسب‌وکار ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهدی فراهانی پیرامون این مطلب بیان داشت: توجه صورت‌گرفته به موضوع فرش دستباف در استان قم توسط افراد جویای کار، ‌ بسیار حایز اهمیت است و نشان می‌دهد در صورت حمایت از این "هنر صنعت" تا چه اندازه می‌توان در استان فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کرد.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، وام تبصره ۱۸ به افرادی که از درگاه ملی، مجوزهای لازم برای کسب‌وکار خود را دریافت کرده باشند، ‌ تعلق می‌گیرد و این فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان به فعالیت در عرصه تولید فرش دستباف استان است تا سرمایه موردنیاز برای ایجاد و توسعه کار خود را تأمین کنند.
وی ادامه داد: در کنار همه تلاش‌هایی که توسط مسئولان استان برای تسهیل صدور مجوزهای راه‌اندازی کسب‌وکار از جمله در بخش تولید فرش دستباف قم انجام می‌شود، باید به موضوع آموزش و مهارت‌افزایی نیز توجه ویژه‌ای صورت گیرد تا شاهد رونق هرچه بیشتر در این بخش‌های مهم اقتصادی استان باشیم.
فرش دستباف قم یکی از مرغوب‌ترین فرش‌های صادراتی و شناخته شده در بازارهای جهانی است. ظرفیت اشتغال در حوزه فرش دستباف قم حدود ۴۰ هزار نفر برآورد می‌شود. البته این ظرفیت نوسان داشته و به شرایط بازارهای جهانی و صادرات بستگی دارد. بدین معنی که تحت‌تأثیر روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای مختلف، میزان فعالیت و اشتغال در تولید فرش دستباف متغیر است.
در حال حاضر به دلیل افزایش شدید هزینه‌های تولید و کاهش روابط تجاری با کشورهای غربی که خریداران اصلی فرش دستباف هستند از میزان تولید و صادرات کاسته شده ولی در صورت بهبود تجارت خارجی، صادرات کشور از جمله فرش دستباف نیز افزایش خواهد یافت. تولیدی‌های فرش قم علاوه بر استان قم در سایر استان‌های کشور فعالیت نموده و حدود ۲۰ درصد ارزش صادراتی فرش دستباف ایران در سال‌های گذشته متعلق به فرش ابریشم قم بوده است.
تولید فرش دستباف تمام ابریشم قم به علت افزایش بهای ابریشم وارداتی به‌تبع تغییر نرخ ارز، بالارفتن دستمزد و هزینه‌های جانبی و عدم پرداخت تسهیلات بانکی مناسب برای تأمین سرمایه در گردش، کاهش‌یافته و طبیعتاً میزان صادرات نیز کم شده است.
اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف قم با تحت پوشش داشتن ۳۰ هزار بافنده و ۳۰۰ تولیدی، بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی استان است.
گفتنی است به‌منظور کمک به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی قالیبافان که جزو اقشار زحمت‌کش شریف جامعه هستند با دستور رهبر معظم انقلاب طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم و اعتبارات مالی آن در هیات دولت تصویب شد. با پیگیری‌های مداوم و مستمر، پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۰ درصد رسیده و مقرر شده نمایشگاه در قالب دستورالعمل مولدسازی طرح‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار، تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.
ایجاد مراکز تجاری و نمایشگاه‌های دائمی یکی از بسترهای مهم در عرصه تجارت بوده و از طریق افزایش جذب مشتری و فروش و کاهش خواب سرمایه باعث رونق تولید و پایداری اشتغال می‌شود. استان قم نزدیک به پایتخت و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بوده و در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد و از سوی دیگر به‌واسطه وجود حرم حضرت معصومه (ع) و مسجد مقدس جمکران سالانه پذیرای حدود ۲۰ میلیون مسافر و زائر است.
امید است با راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان قم بهره‌برداری مناسب‌تری صورت گیرد و به کسب‌وکارهای حوزه فرش دستباف جان تازه‌ای بخشیده شود.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/44626
اخبار مرتبط

نظرات شما