چرا وزیر خارجه لبنان به ایران نمی‌آید؟

یک منبع دیپلماتیک غیر لبنانی در گفتگو با روزنامه الاخبار اعلام کرد که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها از همتای لبنانی خود برای سفر به تهران دعوت کرده اما او هربار طفره می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در حاشیه سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان به بیروت و دیداری که با مقامات و مسئولان این کشور داشت، یک منبع دیپلماتیک غیر لبنانی در گفتگو با یکی از رسانه‌های این کشور اعلام کرد که امیر عبداللهیان جمعه گذشته در دیدار با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود برای پنجمین بار از او خواست تا به ایران سفر کند.

روزنامه الاخبار در گزارشی با تیتر «امیرعبداللهیان به بوحبیب: چرا به ما سر نمی‌زنید»؟، به نقل از منبع دیپلماتیک مذکور نوشت که عبدالله بوحبیب باز هم مانند دفعات قبل سعی کرد از پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود طفره برود. وزرای خارجه ایران و لبنان دیدارهای زیادی با هم داشته‌اند؛ به ویژه اینکه امیرعبداللهیان به صورت مکرر به لبنان و منطقه سفر می‌کند. اما هربار که وزیر خارجه ایران با بوحبیب دیدار می‌کند درباره علت عدم پاسخ وی به دعوت او (امیرعبداللهیان) سوال می‌کند؛ به ویژه اینکه این دعوت همراه با یک برنامه کاری غیرسیاسی است، به خصوص در زمینه کمک ایران به لبنان در حوزه انرژی.

بر اساس این گزارش، ایران با ترکیه و عراق و افغانستان در زمینه برق و گاز همکاری می‌کند و این کشورها موفق شده‌اند از تحریم‌های آمریکا معافیت‌هایی بگیرند، پس چرا لبنان این کار را نمی‌کند؟ عبدالله بوحبیب چندین بار به همتای ایرانی خود توضیح داده که تحریم‌های آمریکا مانع از همکاری مستقیم لبنان و ایران می‌شود و این موضوع تنها به موضع یک وزیر یا حزب مربوط نمی‌شود.

منبع دیپلماتیک مذکور در ادامه اعلام کرد، عبدالله بوحبیب گفته او شخصا مایل به سفر به ایران است اما این تصمیم وی همچنان در گرو موضعی است که دولت لبنان اتخاذ می‌کند. دولت لبنان اکنون در وضعیت پیشبرد امور قرار داشته و به دلیل جلوگیری از تشدید اختلافات سیاسی، جلسه برگزار نمی‌کند.
این منبع در پایان تاکید کرد، طرف ایرانی تصمیم گرفت «مجتبی امانی» سفیر خود در بیروت را نزد «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان فرستاده و از او بخواهد که با سفر بوحبیب به تهران موافقت کند. این درحالی است که همه می‌دانند وزیر خارجه لبنان بنا به دلایل مختلف از جمله اینکه ممکن است سفر به ایران بر روابط او با آمریکایی‌ها تاثیر منفی بگذارد، از این سفر اجتناب می‌کند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45054
اخبار مرتبط

نظرات شما