جراح افغانستانی ساکن قم:

مهاجران شیعه افغانستان تعلق خاطر قلبی به ایران دارند

جراح افغانستانی مقیم قم که بیش از ۳۰ هزار عمل جراحی داشته از تعلق خاطر قلبی شیعیان افغانستان ساکن قم به جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که با یک فراخوان پای پیاده به جبهه‌های جنگ تحمیلی رفته و از ایران دفاع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اشتراکات فرهنگی، زبانی و مذهبی بین مردم ایران و مهاجران افغانستان پیوند ناگسستنی را بین این دو ملت به ارمغان آورده است تا جایی که نمی‌توان این دو را از هم جدا دانست، این پیوند و همنشینی خدمات متقابل فراوانی را رقم زده است.
گلزار شهدای بهشت معصومه (س) یکی از بزرگ‌ترین گلزارهای شهدای مدافع حرم شاهد مثال این پیوند است،  بی‌انصافی است اگر مهاجران افغانستان در ایران را تنها از یک زاویه نگاه کرد و تنها خدماتی که به آنها می‌شود را دید و خدمات بی‌شمار علمی، فرهنگی، خدماتی و مبارزاتی آنها را  بیان نکرد.
مهاجران زیادی از افغانستان در ایران حضور دارند که در درجات علمی بالا درحال‌خدمت رسانی هستند، دکتر مرتضی برهانی جراح و متخصص چشم یکی از این مهاجران ساکن شهر مقدس قم است که گفتگویی با وی داشتیم.

قم فردا: خودتان را معرفی کنید؟
مرتضی برهانی هستم جراح و متخصص چشم، ۴۱ سال سن دارم و در ۱۰ سالگی همراه خانواده از افغانستان به ایران مهاجرت کردم، در همین‌جا مدرسه‌رفته و در کنکور شرکت کرده و سال ۸۰ وارد دانشگاه شدم و از سال ۹۱ به‌عنوان جراح و متخصص چشم درحال‌خدمت رسانی به بیماران و همشهریان عزیز در شهر مقدس قم هستم.

قم فردا: شما علاوه بر پزشک متخصص به پزشک خوش‌اخلاق هم در قم شهرت دارید این اخلاق و صبوری در برخورد با بیماران از کجا نشئت می‌گیرد؟
این لطف شماست اما ازآنجایی‌که اکثر مراجعه‌کنندگان ما افراد در سنین بالا هستند شرط ادب حکم می‌کند که با این عزیزان با صبوری و روی گشاده برخورد کرد، گاهی شاید خستگی باعث شود نتوانیم آن‌طور که بایدوشاید با خوش‌رویی برخورد کنیم؛ اما در هر رشته‌ای اخلاق شرط اول است‌، زیرا مردم وقتی به ما مراجعه می‌کنند؛ یعنی به ما اعتماد کرده‌اند و خودشان را برای درمان به ما سپرده‌اند، این برای من ارزشمند است و باید در مقام پزشک ابتدا شاکر خداوند باشیم که به ما چنین توان و شرایطی اعطا کرده که بتوانیم به مردم خدمت کنیم در درجه بعدی از مردم تشکر می‌کنیم که به ما اعتماد می‌کنند و اجازه درمان به ما می‌دهند.

قم فردا: فراتر از قسم‌نامه پزشکی برای شما فرقی می‌کند از درب مطب شما چه کسی با چه قومیت و زبانی وارد می‌شود؟
در مطب ما از مردم اقصی‌نقاط دنیا از جمله کشورهای عربی، هند، استرالیا، کانادا، پاکستان، افغانستان و... همچنین  از اقصی‌نقاط ایران از تبریز تا اراک و خوزستان حضور پیدا می‌کنند وقتی با آنها هم کلام شده و صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه مثل هم هستیم فقط به گویش‌های مختلف صحبت می‌کنیم ارتباط عاطفی بین بیمار و پزشک فراتر از قومیت و زبان است ذات همه ما یکی است همه مسلمان، برابر و برادر هستیم از اساس خلقت تفاوتی بین انسان‌ها وجود نداشت.


قم فردا: باتوجه‌به تخصص و موقعیتی که دارید می‌توانید در کشورهای اروپایی به ادامه طبابت بپردازید چه چیزی باعث شده ایران و شهر قم را برای طبابت انتخاب کنید؟
قطعاً این تعلق خاطر است که من را در شهر مقدس قم نگه داشته است، یک روز در هفته در تهران نیز به عمل بیماران می‌پردازم؛ اما بیشتر روزهای هفته را در قم هستم، همه خانواده من خارج از ایران هستند؛ اما تعلق خاطر من به اینجا و حتی ارتباط عمیق  با بیمارانم باعث شده قلباً اینجا را انتخاب کنم اینجا شهر من است که در آن زندگی کرده درس‌خواندم و تخصص گرفتم.

قم فردا: در این ۱۰ سال طبابت به چه تعداد بیمار خدمت‌رسانی کردید؟
غیر از ویزیت‌ها و درمان‌های سرپایی سالانه ۳ هزار جراحی انجام دادم که در این ۱۰ سال بیش از ۳۰ هزار عمل جراحی می‌شود.

قم فردا: شما در درمان بیماران نیازمند نیز با روی گشاده برخورد می‌کنید دراین‌خصوص توضیح دهید.
کار ما پولی نیست، افرادی هم پول پرداخت می‌کنند به بیمارستان و کلینیک هزینه واریز می‌شود و ما تنها حقوق‌بگیر از این مراکز هستیم، همین‌که خداوند این توانایی را به ما داده که بتوانم مشکلی را از شخصی حل کنیم در مقابل هیچ‌وقت به بیمار نه نمی‌گویم و از هر جای دنیا که در مطب ما حضور پیدا کند با آغوش باز از او استقبال می‌کنیم.

قم فردا: توصیه شما به برخی از مهاجران افغانستانی که اجازه تحصیل به فرزندان خود را به بهانه عدم پیشرفت نمی‌دهد چیست؟
والدین در ابتدا باید به خدا توکل داشته باشند مشکلات در هر جامعه‌ای وجود دارد؛ اما با فکر اینکه ممکن است پیشرفتی نباشد و یا رفتن به دانشگاه سخت باشد و یا فکر هزینه دانشگاه باشند نباید جلوی تحصیل فرزندان خود را بگیرند باید تلاش شود فرزندان در رشته‌های مختلف که به آن علاقه دارند توانمند شوند تا به درد خودشان و جامعه بخورند.

قم فردا: بین ملت ایران و افغانستان بسیار نزدیکی خاصی وجود دارد تا جایی که بزرگ‌ترین گلزار شهدای مدافعان حرم حضرت زینب (س) در قم قرار دارد که بیش از نیمی از این شهدا از رزمندگان افغانستان هستند نظر شما چیست؟
این پیوند مسئله جدیدی نیست و از قدیم وجود داشته است و ملت یکپارچه و در یک سرزمین بودند، بسیاری از مشاهیر ایرانی که به آن افتخار می‌کنیم از سرزمین افغانستان کنونی بوده است برای این می‌گویم افغانستان کنونی زیرا این یک اسم جعلی است که در زمان احمدشاه ابدالی توسط پشتون‌ها و افغان‌ها این نام‌گذاری انجام شده است نام اصلی آن خراسان زمین بوده و گویش آن فارسی بوده، فارسی دری زبان‌اصلی خراسان زمین بوده است.
قبل از این سال‌های اخیر و مسئله دفاع از حرم حضرت زینب (س) در سال ۵۸ و زمان جنگ تحمیلی وقتی یک فراخوان داده می‌شد شیعیان از افغانستان با پای پیاده می‌آمدند و به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و بسیاری نیز شهید شده و‌ مزار آنها گواه دلدادگی آنها به این کشور است.
اکنون نیز فرقی نکرده وقتی که بعد از ۴۰ سال یک جامعه مهاجر در یک جامعه میزبان رشد می‌کند و پیوندهای عمیق‌تری پیدا می‌کند چه‌بسا مهاجران افغانستانی که در اینجا رشد کرده و اکنون در سراسر دنیا هستند؛ اما به ایران تعلق خاطر دارند و برای دیدن دوستان ایرانی خودشان به ایران می‌آیند، این پیوند محکم‌تر از این‌هاست که بخواهند آن‌ها را از هم جدا کنند، ملت ایران و مهاجران افغانستان دو ملت جدا نیستند.
بسیاری از شیعیان افغانستان که در دیگر کشورها ساکن هستند برای سفر به افغانستان نمی‌روند؛ بلکه ایران را انتخاب می‌کنند این نشان از علاقه قلبی است.

قم فردا: هجمه جدیدی توسط دشمنان در حال انجام است که به دنبال  تحریک ملت ایران و‌ مهاجران افغانستان است چرا اینها دنبال تفرقه هستند؟
هجمه جدید داستان و پشت پرده‌ای دارد، اینکه به اسم مهاجران افغانستان ویدئو در فلان‌جا پر می‌کند و حرف‌هایی می‌زنند همگی از یک جا مدیریت می‌شود اکثر مردم این نقشه‌ها را متوجه می‌شوند، دشمن به دنبال تحریک و شکاف بین ملت شیعه است؛ اما راه به جایی نمی‌برند.

قم فردا: توصیه شما به جوانان برای گرفتارنشدن در دام این افراد چیست؟
مردم باید هوشیار باشند اما نمی‌شود همیشه به مردم هشدار دارد، مسئولین و از جمله دولت باید مراقب این توطئه‌ها، تجمع‌ها و دسیسه‌ها باشند و نیت این‌ها را در نطفه خنثی کنند، اینکه یک جمعیتی بتواند به‌راحتی بیایند میدان نقش‌جهان و یا میدان آزادی تجمع کنند و در فضای مجازی ویدئو منتشر کنند و با رفتار پروپاگاندایی به دنبال تحریک مردم باشند قابل‌قبول نیست باید با این افرادی که ویدئوهای تحریک‌کننده در فضای مجازی منتشر می‌کنند برخورد کنند، این‌ها هیچ ارتباطی با مهاجران افغانستانی ندارند.

قم فردا: چرا به دنبال تفرقه هستند؟
این توطئه‌ها از داخل ایران نیست و جای دیگری باید دنبال آن بود، وقتی امنیت یک جامعه متزلزل می‌شود مردم برای اسکان بر اساس گویش، فرهنگ و زبان به مناطق مختلف مهاجرت می‌کنند اکثریت افغانستانی‌هایی که جمهوری اسلامی ایران را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند از قوم هزاره با گویش فارسی و شیعه هستند و بر اساس اعتقادات مهاجرت می‌کنند.
قوم هزاره هیچ‌گاه با جمهوری اسلامی ایران مشکلی نداشته و به آن تعلق خاطر دارند، مردم ایران باید بدانند افرادی که این ویدئوها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند مهاجران افغانستانی ساکن ایران نیستند آن‌ها همه پشتون زبان و با لباس خاصی هستند که اصلاً ربطی به افغانستانی‌های ساکن ایران ندارند و مشخص است ساکن ایران نیستند اینها از جای دیگری آورده شده و با اهداف خاصی این فیلم‌ها را ضبط کرده و منتشر می‌کنند.
هدف اینها برهم‌زدن آسایش مهاجران شیعه افغانستانی است، یکبار آسایش اینها را در افغانستان گرفتند و مجبور به مهاجرت شدند حالا می‌خواهند اینجا نیز آسایش این‌ها را بگیرند؛ اما پیوند ملت شیعه ایران و مهاجران افغانستان اجازه نمی‌دهد اینها به اهداف خود برسند.
به یاد دارم زمانی که خودمان می‌خواستیم مهاجرت کنیم به پاکستان رفتیم همان روزهای اول دعوت‌نامه آمریکا برای ما آمد؛ اما پدرم ایران را دوست داشت ۳ ماه دیگر در پاکستان انتظار کشید تا ویزای ایران آمد و به ایران مهاجرت کردیم، درحالی‌که پشتون‌ها و دیگر اقوام مستقیم به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

قم فردا: صحبت پایانی خود را بفرمایید.
از مسئولان می‌خواهم هوشیارتر عمل کنند و اشتراکات و تعلق خاطر مهاجران شیعه افغانستان با ملت ایران را در نظر بگیرند، گروه‌های بیرونی سو نیت‌های خود را به‌صورت زیر پوستی اعمال می‌کنند باید مسئولان نسبت به آن هوشیار باشند.

قم فردا: از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم
من هم از شما سپاسگزارم

گفتگو از مرضیه مهدیلو

http://qomefarda.ir/45559
اخبار مرتبط

نظرات شما