معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

قم در تولید بذرهای گواهی شده جز استان‌های پیش‌گام کشور است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این استان در تولید انواع بذرهای گواهی شده از جمله برترین‌های کشور است و علاوه بر تأمین نیاز کشاورزان قمی‌، تولید مازاد خود را در اختیار سایر استان‌ها نیز قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدعلی سلامی دراین‌رابطه بیان داشت: امسال بیش از یخ‌زار و ۷۰۰ تُن بذر گواهی شده جو و ۷۰۰ تُن بذر گواهی شده گندم در قم برای آغاز فرایند کشت پاییزه استان تولید شد که میزان بسیار قابل‌توجهی است و نیاز کشاورزان قمی را تأمین می‌کند.
وی توضیح داد: تولید بذرهای گواهی شده در استان حاصل سه سال تلاش است، در این فرایند ابتدا بذرهای خالص که وزن آن در حد چند صد کیلو است جمع‌آوری و یک سال کشت می‌شود، ‌ تا بذر مادری در حد چند تُن به دست آید، سپس این بذرهای مادری دوباره کشت می‌شود تا بذرهای گواهی شده در حد چند صد تُن تولید و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات کشاورزی در قم از جمله در موضوع تأمین منابع آبی و تنش‌های اقلیمی، کشاورزان قمی در زمینه تولید گندم و جو سابقه‌ای طولانی و مهارت بالایی دارند و محصولات تولید شده استان در این بخش هم در مورد گندم و هم در مورد جو از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.
سال گذشته ۲۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت جو و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم نیز زیر کشت گندم آبی و دیم بود.
به طور معمول برداشت جو از مزارع استان قم هر ساله از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اوایل خرداد ادامه پیدا می‌کند، همچنین برداشت گندم آبی نیز از اوایل خردادماه آغاز شده و تا اواخر آن ادامه می‌یابد، گندم دیم استان نیز در تیرماه برداشت خواهد شد.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، ‌ باغی، ‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.





انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45586
اخبار مرتبط

نظرات شما