خطیب جمعه قم:

مشارکت در انتخابات وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی و انقلابی است

خطیب جمعه قم گفت: مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی و انقلابی ما است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: در مسیر لقاء الهی نیازمند توشه‌ای هستیم و آن توشه، خدا ترسی و خداجویی است؛ برای این امر باید با نفس و وسوسه‎های مختلف مبارزه کنیم. مبارزه با نفس جهاد اکبر است که همواره باید در این میدان حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هر دو این انتخابات نقش مهمی در جایگاه ایران، پیشرفت ایران و پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی دارند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه شرایط ما مانند بیش از چهل سال گذشته و مقداری حساس‌تر است، گفت: انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است. اگر چه ممکن است حجم کمی کاری به اندازه شورای اسلامی و شورای شهر و روستا نباشد، اما به لحاظ کیفیت جایگاه و نقش آن به خصوص در شرایط ویژه و حساس بی بدیل است.

وی ادامه داد: همه از همین اکنون باید تلاش کنیم با تبیین، برنامه ریزی درست و اقدامات سنجیده زمینه مشارکت بیشتر در این دو انتخابات به وجود بیاید. به ویژه با شرایط حساسی که در منطقه وجود دارد و شرایط ویژه‌ای که امروز گفتمان اسلامی دارد، مشارکت هر چه بیشتر وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی، انقلابی و ایمانی ما است.

مدیر حوزه‌های علمیه قم تاکید کرد: هم باید مشارکت کنیم و هم به مشارکت فرا خوانیم و زمینه‌های مشارکت بیشتر را فراهم کنیم و این از وظایف مهم است و اگر خللی در آن وارد شود غیر قابل جبران است.

وی اضافه کرد: از فضلا، اساتید و کسانی که دارای صلاحیت‌های لازم هستند تقاضا می‌کنیم که فرصت باقی مانده را مغتنم بشمارند و برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کنند و زمینه رقابت بیشتر انتخابات آزادتر و بیشتر را فراهم کنند. واجدین صلاحیت این را به عنوان یک وظیفه الهی و اسلامی مورد توجه قرار بدهند.

درس‌هایی از حوادث اخیر فلسطین و غزه

درس اول؛ نمایش اوج قساوت رژیم صهیونیستی

عضو فقهای شورای نگهبان در رابطه با درس‌ها و دستاوردهای در جهاد فلسطین اظهار کرد: درس اول نمایش اوج رذالت، قساوت، درنده خویی و توحش مدرن صهیونیست‎ها در حوادث غزه است. کمتر صحنه‌ای در تاریخ داریم که ظالمانی با قساوت تمام به جان کودکان، مریضان و یک جامعه محصور در یک منطقه عالم افتاده باشند.

درس دوم: همرنگی آمریکا

وی افزود: هماهنگی و همرنگی صد درصد آمریکا و قدرت‌هایی از اروپا به گونه‌ای که قابل باور نبود درس دوم است. در اوایل کار، رییس جمهور آمریکا به اسرائیل رفت و اعلام پشتیبانی صد درصد کرد که نکته مهمی بود. عالم اسلام بیدار شود و ببیند چه گرگ‌هایی به جان جهان اسلام افتادند.

درس سوم؛ خواب سازمان ملل

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خاموشی، گرد مرگ و خواب خرگوشی بر سازمان‌های ملل حاکم شد، امتحان بدی دادید. جز یک قطع‌نامه کم ارزش هیچ اقدام دیگری نکردید. چشم‌ها را بر این جنایات‎های بی نظیر بستید و ادعای حقوق بشر و دفاع از ملت ها را دارید. ما می‌دانستیم که این ویژگی را ندارید اما این صحنه، باطن شما را آشکارتر کرد.

درس چهارم؛ خواب دولت‌های منطقه

وی ادامه داد: بدتر از این‌ها، خواب و خاموشی برخی از دولت های منطقه عالم اسلام بود. شما عرب و مسلمان هستید و خجالت نمی‌کشید که جلو چشم شما فاجعه آفریده شده است. خجالت نمی کشید که هیچ اقدامی نکردید و تحرکی نشان ندادید. شما در پیشگاه رسول خدا (ص) و ملت اسلامی سر افکنده‌اید.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: قدرت‌عالم اسلام، نفت و منابع و ذخایر عالم اسلام و ارتش‌های عالم اسلام در دست شما است و این گونه قتل و جنایت را می‌بینید. روزی ملت‎های عالم‌های اسلام به حساب شما خائن‌ها و بی تفاوت‌ها خواهند رسید.

درس پنجم؛ آشکار سازی خطر اسرائیل

به گزارش حوزه، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: درس پنجم آن است که معلوم شد که خطر اسرائیل برای غزه فلسطین نیست بلکه برای اردن، لبنان، مصر، سوریه و همه عالم اسلام یک خطر بزرگ راهبردی است.

وی بیان کرد: اگر این گرگ‌های درنده و حیوانان وحشی قدرت پیدا کنند به سال های قبل بر می‌گردند و همه کشورهای اسلامی را مورد تعرض خواهند قرار رفت و این واقعیت روشن خواهد شد که این غاصبان برای همه عالم خطر هستند.

درس ششم؛ مقاومت درون زا

امام جمعه قم اظهار کرد: درس ششم این است که مقاومت درون زا فلسطین می‌تواند این حماسه‎های بزرگ را بیافریند. خلاف همه ده‌های قبل که اسرائیل همیشه مهاجم بود امروز در موضع دفاع قرار دارد و اصل آن هم حزب الله، حماس و جهاد اسلامی و قدرت درون زاد محور مقاومت است.

دستاوردهای این حوادث

دستاورد اول؛ شکل گیری مرحله‌ای نو در برابر صهیونیست

وی در رابطه با دستاوردها گفت: دستاورد اول این است که مرحله ای نو در برابر صهیونیست و استکبار جهانی آغاز شد. حمله حماس سنجیده بود. همیشه حماس، غزه، لبنان و فلسطین در موضع دفاع هستند؛ زیرا قدرتی در ذات آن نامشروع است و اگر اقدام نکنند آن‌ها اقدامات دیگری انجام خواهند داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: این مرحله نو و شکل گیری جبهه جدید در فلسطین و محور مقاومت، دستاورد بزرگی بود که به همه این سختی‌ها می ارزد و ارزش دارد.

دستاورد دوم؛ ضربه به نظام امنیتی اسرائیل

وی اضافه کرد: ضربه‎ای کارآمد به رژیم صهیونیستی وارد شد که به هیچ وجه برای آنان قابل تصور نبود. نظام امنیتی اسرائیل چنان آسیب پذیر شد که در مغز آنان نمی‎گنجد. قدرت نظامی و محدودی توانست قدرت بزرگ که متکی به آمریکا را شکست بدهد.

دستاورد سوم؛ ضربه به اقتصاد اسرائیل

امام جمعه قم عنوان کرد: اقتصاد اسرائیل که خود را اقتصاد برتر می دانستند ضربه خورد و رشد اقتصادی، آمال و آرزوهای اقتصادی تمام شد.

دستاورد چهارم؛ مهاجرت معکوس از اسرائیل

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: مهاجرت معکوسی و اعتراضات درونی که در اسرائیل آغاز شده است دستاورد چهارم است.

دستاورد پنجم؛ بیداری وجدان‌های بیدار

وی بیان کرد: ما صحنه هایی در قلب اروپا و در سراسر عالم دیدیم که نشان از وجدان های بیدار و همراه مظلومان عالم بود که این امر یک سرمایه بزرگ است.

دستاورد ششم؛ توقف عادی سازی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توقف عادی سازی روابط با اسرائیل دستاورد دیگری بود که به دست آمد.

امام جمعه قم یادآور شد: ملت ایران، امت اسلام وهمه آزادی خواهان عالم دیدیم که اگر در صحنه نباشیم و غافل باشیم و به خواب برویم گرگ های عالم به جنایت های غیرقابل تصور می پردازند. همه باید در برابر این جریان صهیونیستی و استکباری بیدار باشیم و دائم در صحنه حضور داشته باشیم و فریاد مرگ بر اسرائیل از زبان ما نیفتند.

وی خطاب به بایدن، نتانیاهو همه سران مسکبران عالم گفت: بدانید این فریاد رسای ملت ایران و ندای رسا امت اسلام همیشه زنده خواهد بود و این موج بشری و بیداری به فضل الهی همه خواب های پریشان شما را بدون تعبیر خواهد گذاشت و این انفجار الهی شما را به آتش خواهد کشید .

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول در رابطه با اهمیت جایگاه عبادت عنوان کرد: عبادت و بندگی در منطق ادیان توحیدی و الهی در جایگاه نخست قرار دارد.

وی ادامه داد: تفاوت ادیان توحیدی با مکاتب مادی در جایگاه عبادت و پرستش است. در منطق مادی جایی برای ارتباط با عالم قدس، حس پرستش و ارتباط با عالم غیب وجود ندارد؛ اما در منطق ادیان الهی، اسلام و قرآن عکس است و در در زیست ایمانی و زندگی مسلمانی، عبادت و پرستش و نیایش جایگاه محوری و قطب زندگی دارد.

خطیب جمعه قم بیان کرد: حقیقت، ارزش، مراتب و مدارج، آثار وظایف ما و اصول و ویژگی‌های عبادت درست و تراز در عبادت و بندگی، سلسله‌ای مباحثی است که در قرآن و روایت به آن پرداخته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه قم با بیان اینکه آیه ۵۶ سوره ذاریات نشان دهنده جایگاه ممتاز و برجسته عبادت در زیست ایمانی هر مسلمان است، اضافه کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ.»

وی با بیان ایینکه همه خلقت نظام آفرینش برای آن است که انسان جایی پیدا کند و شکل بگیرد و خلقت انسان نیز یک هدف دارد، تصریح کرد: همه عظمتی که در خلقت انسان است برای یک غایت و انگیزه یعنی برای عبادت است.

عضو شورای نگهبان اظهار کرد: خداوند در آیات می‌فرماید همه عالم و جهان طبیعت در تسخیر انسان است و این امر نشان از عظمت انسان دارد. در آیه ۵۶ سوره ذاریات اشاره شده است که شما برای هدف آسایش و نیایش خلق شده‌اید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: نماز، روزه و... مرحله‌ای از عبادت است و اگر این‌ها عمق پیدا کند همه شئون زندگی و احوال بشر زیر سایه عبادت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عبادت فلسفه اصلی وجود انسان است، اضافه کرد: عبادت هم ریشه در عقل و منطق و هم ریشه عاطفه انسان دارد؛ زیرا عقل و منطق بر وجود خداوند، و قدرت و حاکمیت خداوند بر همه عالم قضاوت کرده است و ارزش انسان به ان است که وابسته با آن قدرت مطلق شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45932
اخبار مرتبط

نظرات شما