رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم:

ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم ۳۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه برای تسهیل حمل‌ونقل عمومی در قم به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم، گفت: امروز تنها ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم فعال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  سید محمدحسین دهناد روز سه‌شنبه در سلسله‌نشست‌های خدمت مسجد محور و منطقه‌ای که در مسجد محمدیه خیابان باجک برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله و معضل در بحث حمل‌ونقل قم کمبود ناوگان اتوبوس‌رانی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: سال گذشته در شورای اسلامی شهر ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس تخصیص دادیم که با این اعتبار ۵۰ دستگاه خریداری شد، امسال نیز ۱۶۰ میلیارد تومان برای این منظور بودجه اختصاص دادیم.
وی با بیان اینکه تعدادی پارکینگ در سطح منطقه یک در دست احداث است، عنوان کرد: اصلی‌ترین پروژه‌های مرتبط با حمل‌ونقل ترافیک احداث تقاطع، تکمیل معابر و غیره است.
دهناد با اشاره به اینکه فاز نخست خط a متروی قم به طول ۶ کیلومتر تنها نیازمند واگن است تا به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: در مونوریل نیز باتوجه‌به رویکرد دولت سیزدهم امیدواریم بهترین تصمیم برای مونوریل گرفته شود.
وی با بیان اینکه یک راهکار، ادامه مونوریل تا شهرک پردیسان است، تصریح کرد: برای اتخاذ تصمیم مناسب، در شورای اسلامی شهر قم مشاور گرفته شده است و شورای ششم تلاش دارد پس از تکمیل مطالعات، بهترین تصمیم را بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه باید نقاطی که تقاضای سفر بیش‌تری دارند، بازنگری شود، یادآور شد: بنای دولت سیزدهم تعیین و تکلیف مونوریل است.
دهناد در پاسخ به پرسشی در خصوص حفاری مجدد خیابان‌های آسفالت شده، بیان کرد: باتوجه‌به اینکه قیمت قیر افزایش داشته است حساسیت‌هایی برای اجرای آسفالت به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که طول عمر آسفالت‌ها با انتخاب نوع مصالح بیش‌تر باشد، ابراز کرد: شهرداری پیش از آسفالت معابر به تمام دستگاه‌های حفار مانند شرکت آب، برق، گاز و... اطلاع می‌دهد؛ ولی بعضاً به دلیل تعویض انشعابات حفاری مجدد انجام می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه حل این مسئله نیازمند همکاری بیش‌تر دستگاه‌های حفار است، اظهار داشت: تلاش ما بر این است که زیرساخت‌های شهری طول عمر بیش‌تری داشته باشند.
گفتنی است بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولین مدیریت شهری قم، روزانه افزون بر ۲ میلیون سفر در این شهر انجام می‌شود و همچنین طبق آمار و اطلاعات استان، استفاده از خودروهای شخصی طی ۱۰ سال گذشته ۳ برابر شده است؛ اما برنامه‌ریزی‌های شهری قم به سمتی حرکت می‌کند که با افزایش تعداد ناوگان عمومی، هر فرد بتواند با حداکثر ۴۰۰ متر پیاده‌روی به ایستگاه اتوبوس دسترسی پیدا کند.
در حال حاضر سهم حمل‌ونقل عمومی از این میزان سفر کمتر از ۲۰ درصد برآورد می‌شود و طبق ارزیابی و نظر کارشناسان این حوزه، باید دست‌کم ۳۰۰ اتوبوس در کلان‌شهر قم فعالیت داشته باشند تا کمبود ناوگان در خطوط پرتقاضا تأمین شود.





انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/46020
اخبار مرتبط

نظرات شما