مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

دو هزار محافظ افتخاری و همیار طبیعت در قم فعالیت دارند/رفع تصرف 750 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در سال جاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از وجود 435 پرونده مفتوح مرتبط با تصرف‌های اراضی در دادگاه یاد کرد و گفت: در سال 97 بیش از 750 هکتار اراضی جنگلی و مرتعی تثبیت و رفع تصرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید محمدتقی سجادی در مصاحبه خبری که ظهر امروز در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، با بیان اینکه شعار هفته منابع طبیعی امسال «منابع طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ملی» است، عنوان کرد: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است به همین علت همه در مقابل آن مسئول هستند و باید به رسالت خود عمل کنند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی هفته منابع طبیعی قبل از آغاز هفته منابع طبیعی دنبال شده است، اضافه کرد: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز پنج‌شنبه هفته گذشته مهمان استان قم بود که در گردهمایی روحانیون استان قم و مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های آبخیزداری حضور یافت و با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی از جمله آیت‌الله وحید خراسانی دیدار و گفت‌و گو کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: امسال آغاز رسمی برنامه‌های هفته منابع طبیعی با جشن درختکاری در دانشگاه‌ علوم پزشکی و همچنین با حضور دوست‌داران حوزوی طبیعت برگزار می‌شود.
*برگزاری مراسم جشن درختکاری با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
وی ادامه داد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور روز شانزدهم اسفندماه مهمان استان قم خواهد بود و در پارک جنگلی ثامن‌الائمه مراسم روز درختکاری برگزار خواهد شد.
سجادی با اشاره به اینکه 20 درصد کارکنان منابع طبیعی از فرزندان و خانواده‌های شهدا هستند، گفت: امسال چهاردهم اسفندماه برنامه میثاق با شهدا در راستای پاسداشت این بزرگواران در آغاز هفته منابع طبیعی دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه روز جمعه با شعار منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات در برنامه «رقابت در خدمت» در مصلی قدس حضور یافته و به مشکلات مردم پاسخ خواهیم داد، عنوان کرد: سخنران اصلی قبل از خطبه‌ها نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی طباطبایی‌نژاد مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خواهد بود و قبل از پایان نماز جمعه نیز غرس نهال با حضور آیت‌الله اعرافی و دیگر شخصیت‌های حوزوی را خواهیم داشت.
سجادی با اشاره به اینکه روز شنبه 18 اسفندماه نیز جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال را با حضور جمعی از مدیران ارشد و دادستان قم خواهیم داشت، گفت: در این نشست از افراد مرتبط با حوزه‌های انتظامی و حفاظتی منابع طبیعی تقدیر می‌شود.
*کاشت نهال توسط آمران به معروف در قم
وی ادامه داد: 20 اسفند با عنوان منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت برنامه بوته‌کاری در محدوده‌های بیابانی با حضور گروه‌های مختلف در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی دبیر ستاد امر به معروف انجام می‌شود.
دبیر ستاد هفته منابع طبیعی استان قم یادآور شد: 21 اسفندماه نیز ارائه دستاوردهای تحقیقاتی منابع طبیعی با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی را در دستور کار داریم که سالانه در این مرکز طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با منابع طبیعی دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی در حوزه صنعت و معدن نیز با توجه به قانون و رعایت اصول به دنبال بهره‌برداری مطلوب از انفال است، گفت: در مورد آخرین طرحی که برای استفاده از ظرفیت‌های مدنی در دریاچه نمک درنظر گرفته شده است مشاور ملزم شده تا پیوست زیست محیطی طرح را درنظر گیرد.
سجادی با اشاره به اجرای طرح جنگلانه در آذرماه هر سال گفت: این برنامه در برخی از سال‌ها با حضور رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی به صورت ویژه‌تر مورد توجه قرار گرفته است اما اداره جنگل به صورت مستمر کاشت برخی از گونه‌های متناسب با قم را دنبال می‌کند.
*افزایش سرانه فضای سبز هر شهروند قمی به 121 متر مربع
مدیرکل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: هر ساله 700 هزار اصله نهال در قم غرس می‌شود و برخی از مجموعه‌ها و افراد اراضی زراعی خود را تبدیل به سرانه فضای سبز می‌کنند با احتساب عرصه‌هایی که در قالب برنامه‌‌های بیابان‌زدایی انجام شده سرانه فضای سبز برای هر شهروند قمی به 121 متر مربع رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات منابع طبیعی محدودیت منابع، امکانات و نیروی انسانی در حوزه حفاظت است، تصریح کرد: استاندارد حفاظت از منابع طبیعی به ازای هر 10 تا 15 هزار هکتار یک نفر است اما اکنون 9 نیروی حفاظتی در منابع طبیعی قم با نزدیک به یک میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی داریم که این نشان می‌دهد یک مأمور باید 97 هزار هکتار عرصه را حفاظت کند.
سجادی رویکرد منابع طبیعی در حفاظت از اراضی جنگلی و مرتعی را استفاده از مشارکت‌های مردمی عنوان کرد و گفت: بیش از دو هزار محافظ افتخاری و همیار طبیعت از اقشار مختلف جامعه در قم فعالیت دارند که این افراد نیروهای اصلی منابع طبیعی قم در حوزه حفاظت هستند.
وی از وجود 435 پرونده مفتوح مرتبط با تصرف‌های اراضی در دادگاه یاد کرد و ادامه داد: هر چند اصطلاح زمین‌خواری برای بیش از 90 درصد تصرف‌ها قابل پذیرش نیست اما در سال 97 بیش از 750 هکتار اراضی ملی تثبیت و رفع تصرف شده است.
*ظرفیت استفاده از سرمایه‌گذار در منابع طبیعی قم وجود دارد
رئیس ستاد پروژه‌های صندوق توسعه ملی استان قم با بیان اینکه ظرفیت قانونی برای استفاده از سرمایه‌گذار در منابع طبیعی قم وجود دارد، مطرح کرد: منابع طبیعی با توجه به اقتضائات استان و نیازهای مردم نه فقط مانع توسعه نبوده بلکه در راستای توسعه پایدار مشارکت لازم را نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/4609
اخبار مرتبط

نظرات شما