معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم:

قم ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب گردشگری علمی را دارد

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم گفت: قم می‌تواند میزبان بسیاری از رویدادهای علمی باشد و به‌عنوان یک قطب علمی و گردشگری علمی در حوزه دانشگاهی شناخته شود.

ابوالقاسم مقیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: قم در چند بخش گردشگری نیاز به تأمین زیرساخت‌ها، حمایت و توسعه دارد، اول گردشگری مذهبی که حداقل‌های گردشگری مذهبی هم‌اکنون در قم وجود دارد و  زیرساخت‌های لازم در بسیاری از بقاع و  امامزادگان وجود ندارد حتی ظرفیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم درست معرفی نشده است.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم افزود: دومین بخش، گردشگری تاریخی قم است که زیرساخت‌های بسیار منحصربه‌فردی در حوزه گردشگری تاریخی داریم و خوشبختانه با اکتشاف‌های تمدن ۷ هزارساله به اوج خود رسید و اکنون نیز با هماهنگی که انجام شد مشکل حقوقی تپه قلی درویش برطرف شده و به‌زودی شاهد راه‌اندازی سایت قلی درویش خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از آنچه که در قم وجود دارد جز اولین‌ها است از جمله سد کُبار که اولین سد قوسی جهان است، در این حوزه معرفی خاصی از قم صورت نگرفته است و تعداد لکه‌های تاریخی در استان قم بسیار بیشتر از استان‌هایی است که به‌عنوان گردشگری تاریخی از آنها یاد می‌شود.

مقیمی اضافه کرد: بخش دیگر مغفول مانده گردشگری قم گردشگری انقلاب است قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی برای دوستداران انقلاب اسلامی و یا افرادی که در حوزه انقلاب اسلامی پژوهش می‌کنند جذاب است.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم بیان داشت: ضرورت دارد در ساختارهای مختلفی که مرتبط با حوزه تاریخ انقلاب اسلامی در قم است به معرفی بپردازیم، کمااینکه تنها کاری که در این زمینه انجام شده در سال ۹۸ بهسازی و تاریخ‌نگاری بیت حضرت امام خمینی (ره)  به چهار زبان بود، همچنین نصب تابلو یادمان‌ها در محدوده خیابان‌های که محل اصلی انقلاب اسلامی بود البته در این حوزه عقب‌افتادگی‌های زیادی داریم.

مقیمی گفت: حوزه بعدی، گردشگری طبیعی است که قم دارای ظرفیت‌های مهمی است، مناطق بکر و زیبا در قم وجود دارد و تنوع طبیعت دارد که فصول مختلف سال می‌توانیم میزبان گردشگران باشیم متأسفانه در این حوزه هم کم‌کاری شده است علی‌رغم اینکه در دوره‌ای برای ۱۲ مجموعه منطقه گردشگری مجوز صادر شده است؛ اما فقط یک مجموعه در سال‌های گذشته راه‌اندازی شده و هفته گذشته نیز مجموعه دشت بهشت به‌عنوان دومین مجموعه گردشگری در روستای نایه راه‌اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر، گردشگری علمی در قم است، وجود حوزه‌های علمیه، مراجع، فضلا و وجود بیش از ۳۰ مرکز دانشگاهی در استان قم که تنوع تعداد دانشجو و طلبه در رشته‌های مختلف را دارا است به همین جهت قم می‌تواند میزبان بسیاری از رویدادهای علمی باشد و به‌عنوان یک قطب علمی و گردشگری علمی در حوزه دانشگاهی شناخته شود.

مقیمی تأکید کرد: کمااینکه ورود دانشگاه‌های مختلف قم به پذیرش دانشجویان خارجی این ظرفیت تبادل با فرهنگ‌های مختلف و اقوام مختلف کشورهای جهان را برای قم فراهم کرده است.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم ادامه داد: پیگیر ورود سرمایه‌گذار در این پنج عرصه مختلف گردشگری هستیم، دعوت به شهر قم و معرفی قم بزرگ‌ترین خلأ هویتی حوزه گردشگری است و واقعیت‌های موجود را نتوانستیم آن‌طور که باید معرفی کنیم، امید داریم با ورود سرمایه‌گذاران مختلف و معرفی بهتر قم و ورود جدی رسانه‌ها به معرفی ظرفیت‌های مختلف یک بستر واحد برای اطلاع‌رسانی و گردشگری در قم ایجاد کنیم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/46095
اخبار مرتبط

نظرات شما