مدیرکل غله قم:

کشت قراردادی گندم آغاز شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: در راستای تأمین امنیت غذایی مردم و حمایت از کشاورزان استان، اجرای طرح کشت قراردادی برای محصول راهبردی گندم در قم آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « قم فردا » به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید محمدی بیان داشت: بر اساس این طرح کشاورزان می‌توانند از ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده برای بیمه محصول خود استفاده کنند، ‌ همچنین ۸۰ درصد مبلغ باقی‌مانده حق بیمه نیز در زمان تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی از مطالبات آنان کسر می‌شود، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه از سوی کشاورزی برای بیمه محصول خود در زمان کنون نیست که این کمک خوبی به بهره‌برداران است و آرامش خاطرشان را در پی دارد.

وی با اشاره به این که گندم‌کاران با استفاده از این طرح می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند، افزود: در همین راستا علاوه بر امتیازی که در موضوع بیمه ذکر شد، در جریان طرح کشت قراردادی دولت همچنین به‌ازای حمل هر تُن گندم به مراکز خرید تضمینی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کمک‌هزینه به کشاورزان پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: برای استفاده از این طرح ابتدا نیاز است تا کشاورزان اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌بندی به‌روز کنند و بعد از آن به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی به نشانی https://gtc.ir مراجعه نمایند و نرم‌افزاری که به همین منظور طراحی شده است را بارگیری و سپس در آن با واردکردن کد ملی و شماره تماس خود، ثبت‌نام کنند.

محمدی گفت: پس از این مرحله پیش‌نویس قراردادی تنظیم می‌شود که برای اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان ارسال می‌شود، ما پس از انجام بررسی‌های لازم قرارداد را امضا و سپس آن برای انجام مراحل بعدی در اختیار بانک کشاورزی و مراکز صدور بیمه‌نامه قرار می‌گیرد.
به طور میانگین ۲۰ ‌ هزار تُن گندم از سطح بالغ بر پنج هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت این محصول راهبردی در قم برداشت می‌شود؛ کیفیت گندم تولیدشده در این استان مطلوب است، ‌ همچنین کشت گندم بیشتر در جعفرآباد این استان صورت می‌گیرد و کشاورزان بومی منطقه در این زمینه مهارت خاصی دارند.

بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم هستند؛ ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به‌طورکلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، ‌ باغی، ‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.

گندم موردنیاز استان قم در سیلوی بِتُنی ۱۱۰ هزارتنی شهید آصف نخعی که در جنوب غربی شهر قم در محور قم ـ سلفچگان قرار دارد، ذخیره می‌شود؛ این سیلو با توان تخلیه و بارگیری ۲۰۰ تُن در ساعت، در زمینی به مساحت ۹۰هزار مترمربع ساخته شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.





انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46333
اخبار مرتبط

نظرات شما