معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

53 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی توزیع می‌شود/احیای 400 هکتار از منطقه شرق قم با اعتبارات صندوق توسعه ملی

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه امسال 53 هزار اصله نهال از چهار نوع کاج تهران، زیتون تلخ، ون و توت نرک در هفته منابع طبیعی قم توزیع می‌شود، گفت: امیدواریم این آمار با هماهنگی‌های انجام شده به 100 هزار نهال نیز افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رائد کمالی‌مقدم ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه پوشش گیاهی نقش اساسی و کلیدی در حفظ آب و خاک دارد، عنوان کرد: معاونت آبخیزداری با ایجاد سازه‌های تنظیمی و تاخیری، کنترلی و ذخیره‌ای و رسوب‌گیری به دنبال کاهش قدرت سیلاب و در نتیجه تقویت پوشش گیاهی است.
وی اضافه کرد: توسعه زمانی باید رقم زده شود که پایدار باشد اینکه طی یکی دو سال اعتباراتی تامین شود و کارهای مقطعی را دنبال کنیم نمی‌تواند پاسخی مطلوب برای نیازهای موجود باشد؛ هر چند باید از منابع طبیعی استفاده شود و بهره‌برداری یکی از ارکان مورد نظر است اما در این راستا احیا و حفظ نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اختصاص 1.5 میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های بیولوژیکی در وسف و منطقه شرق قم یاد کرد و گفت: در قالب این پروژه‌ها بوته‌کاری و پوشش گیاهی در 42 هکتار از مساحت وسف انجام شده و 420 هکتار از منطقه شرق قم با استفاده از گونه اسفناج وحشی احیا شده است.
وی با بیان اینکه شرق قم و جاده گرمسار از مراتع مهم استان قم است، تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌های بیولوژیکی در این منطقه مشارکت‌های مردمی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
کمالی‌مقدم با اشاره به اینکه امسال 53 هزار اصله نهال برای توزیع در میان اقشار مختلف مردم در هفته منابع طبیعی قم تهیه شده است، گفت: امیدواریم این آمار با هماهنگی‌های انجام شده به 100 هزار اصله نیز افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کاشت نهال به صورت مستمر توسط منابع طبیعی و مجموعه‌های مختلف به ویژه مردم در استان قم دنبال می‌شود، عنوان کرد: در هفته منابع طبیعی گونه‌هایی سازگار با شرایط اقلیمی استان قم و مورد استقبال مردم از جمله کاج تهران، زیتون تلخ، ون و توت نرک توزیع می‌شود.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/4636
اخبار مرتبط

نظرات شما