آمریکا آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

شورای امنیت سازمان ملل پس از وتوی آمریکا، در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس در غزه بود، ناکام ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   به نقل از ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه برای بررسی قطعمامه پیشنهادی امارات به‌منظور برقراری آتش‌بس در نوار غزه تشکیل جلسه داد اما با وتوی آمریکا، این اقدام ناکام ماند.
خبرگزاری رویترز نوشته ایالات متحده درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در غزه را در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه، وتو کرد.
رسانه انگلیسی درباره این وتو نوشته در حالی که «واشنگتن در حال دفاع از متحد خود است، اما خود را از نظر دیپلماتیک منزوی می‌کند».
۱۳ عضو شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه که به ابتکار امارات ارائه شد، رأی مثبت دادند اما بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را رد کرد.
تشکیل جلسه امشب پس از اقدام بی‌سابقه روز چهارشنبه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد صورت گرفت.
این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آن‌ها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.
شماری از کشورها از جمله ایران و همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اقدام گوترش حمایت کرده‌ بودند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46473
اخبار مرتبط

نظرات شما