رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان مطرح کرد:

تداوم شکست امپراتوری دروغ با افزایش آگاهی مردم

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان گفت: رسانه‌های سلطه‌گر در بخش‌های مختلف دچار تناقض و تعارض گویی هستند به همین علت اعتبار بسیاری از این رسانه‌ها در بین مردم ایران ازبین‌رفته است و با افزایش آگاهی مردم، شکست امپراتوری دروغ تداوم خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار
پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های عصر ما این است که رسانه نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباطات و نزدیک‌شدن افکار و باخبر شدن همه از وقایع مهمی که در سطح جهان رخ می‌دهد است.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان در پاسخ به این سؤال که علت سرمایه‌گذاری دشمنان و سلطه امپراتوری دروغ در رسانه چیست؟ بیان داشت: در این فضا باتوجه‌به این‌که در شبانه‌روز ساعات زیادی از وقت انسان صرف پیگیری اخبار می‌شود باید دقت بالایی داشتیم و با داشتن یک اصولی برای خودمان از این رسانه‌ها استفاده کنیم یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد این است که اگر مطلبی را در رسانه‌ها مطلع شدیم باید صحت‌وسقم آن را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر افزایش آگاهی مردم در خصوص بررسی مستند بودن اخبار افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: راه‌ها و روش‌هایی برای تشخیص اخبار کذب از اخبار واقعی وجود دارد از جمله این‌که خود رسانه‌ها و افرادی که با صداقت در رسانه کار می‌کنند به‌عنوان متخصصین امر، افراد جامعه را از اخبار واقعی از غیرواقعی آشنا کنند.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان اضافه کرد: از طرف دیگر در علوم ارتباطات و رسانه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود شاخص‌هایی برای تشخیص اخبار درست از نادرست وجود دارد به نظر این‌ها باید همگانی شود تا همه بتوانند در یک‌سطحی از بلوغ و آگاهی اخبار درست و نادرست را از هم تشخیص دهند.

وی ادامه داد: ممکن است کشور در  یک موقعیت قرار بگیرد که یک جَو غلبه پیدا کند که برخی‌ها به شبکه‌های برون‌مرزی جلب شوند و از اخبار آنها استفاده کنند؛ اما به‌مرور در موارد فراوانی مشاهده می‌کنند که اخبار آنها غیرواقعی است و حتی پیش‌بینی‌های آنها خلاف واقع است به‌مرورزمان و باتوجه‌به تغییر آن موقعیت خاصی که پیش‌آمده مانند اغتشاشات سال گذشته اعتماد به این رسانه‌ها کاهش پیدا کرده و حتی از بین می‌رود.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان اضافه کرد: به‌مرور مردم هم با افزایش سواد رسانه‌ای یک پختگی و هم یک بلوغ بیشتری در خصوص رسانه‌های دروغ‌پراکن پیدا می‌کنند و درنتیجه به همین راحتی تسلیم اخبار و گزارش‌های این رسانه‌ها نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه این است که افرادی را که در رسانه تخصص دارند برنامه‌های آموزشی پیوسته‌ای را اجرا کنند تا مردم بتوانند با تکنیک‌های مختلف و از روش‌های مختلف خبرهای واقعی و غیرواقعی را از هم تشخیص دهند.

دیرباز بیان داشت: وقتی آموزش به‌درستی صورت بگیرد حتی اگر خبرهای با رنگ و لعاب و بزرگ‌نمایی و جذابیت خاص مطرح شود در اولین مواجهه، آن را نمی‌پذیریم و تسلیم آن نمی‌شویم؛ بلکه اولین مواجهه ارزیابی و بررسی صحت‌وسقم آن خبر است افزایش آگاهی مردم شکست امپراتوری دروغ را تداوم می‌بخشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر مردم خاستگاه، محل بودجه و وابستگی یک رسانه را بدانند مطمئناً در برداشت از خبر تأثیر خواهد داشت بسیاری از رسانه‌ها هستند که سال‌هاست با استقلال کشور و با خون شهدای جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارند و با راه عزت امت ایران مشکل دارند و نمی‌خواهند امت اسلامی عزیز شوند و تمدنی مستقل داشته باشد.

وی گفت: در مقابل این امپراتوری دروغ اگر مراکزی وجود دارد که معتبر هستند و به فکر استقلال و عزت ملت ایران هستند و بنای آن‌ها بر گفتن حقیقت است وجود این رسانه‌ها می‌تواند اعتماد را افزایش دهد و مردم خبرها را از این مراکز دنبال کنند.

دیرباز تصریح کرد: اگر دقت کنیم و حافظهٔ خود را تقویت کنیم می‌توانیم بین اخبار و مطالب تعارض‌هایی را پیدا کنیم و وقتی متوجه شویم که این رسانه در بخش‌های مختلف دچار تناقض و تعارض گویی هستند اعتبار از بین می‌رود کما این‌که اعتبار بسیاری از این رسانه‌ها در بین مردم ایران ازبین‌رفته است.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان افزود: تبادل نظر و بحث و گفتگو و تحلیل خبر در جمع‌های خودمانی و یا افراد دارای تخصص می‌تواند کمک شایانی به بیان حقیقت و کشف حقیقت اخبار منتشرشده داشته باشد، این کار هم باعث رشد آن جمع می‌شود هم به کشف حقیقت کمک می‌کند اگر این آگاهی و دقت صورت گیرد جامعه ما با یک شایعه و پخش شاید دچار التهاب نمی‌شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/46500
اخبار مرتبط

نظرات شما