مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم:

هوای قم در ۵۰ روز امسال آلوده بود

مدیرکل حفاظ محیط‌زیست استان قم با بیان این که قم یکی از هشت کلان‌شهر آلوده کشور است گفت: از ابتدای امسال تاکنون، هوای قم در ۵۰ روز آلوده بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   محمدحسین بازگیر افزود: بعضی از روزها، آلودگی هوا برای گروه‌های حساس، بعضی روزها برای همه گروه‌ها و در برخی موارد نیز آلودگی در شرایط خطرناک و اضطرار بوده است.

 وی اضافه کرد: به طور میانگین و در طول سه سال گذشته، هوای قم طی یک سال، حدود ۷۰ روز آلوده است که این آلودگی در نیمه اول بیشتر با گردوغبار و در نیمه دوم با آلودگی هوا ناشی از گازهای حاصل احتراق سوخت خودروها، نیروگاه‌ها، واحدهای تولیدی، آتش‌سوزی و پسماندسوزی است.

 به گفته وی، هفت ایستگاه سنجش آلودی هوا در نقاط مختلف استان قم، وضعیت هوای قم را به‌صورت آنلاین پایش می‌کنند.

 وی اضافه کرد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قم مستعد برخاستن گردوخاک و ۱۰۵ هزار هکتار آن کانون فعال تولید گردوخاک است که در این میان ۳۰ هزار هکتار آن شرایط ویژه‌تری دارد و با کوچک‌ترین وزش باد شاهد برخاستن گردوخاک از این مناطق به آسمان استان هستیم.

 بازگیر در ادامه به مسئله پسماندسوزی اشاره کرد و گفت: متأسفانه پسماندسوزی در برخی از نقاط مختلف قم وجود دارد که بخشی از ریشه‌های این کار، فرهنگی و شناختی و بخشی دیگر سوءاستفاده از مسائل اقتصادی است.

 وی ادامه داد: پسماندسوزی بیشتر در مناطق حاشیه‌ای شهر انجام می‌شود و این کار توسط کسانی صورت می‌گیرد که فعالیت‌های آنها هیچ قاعده و اصولی ندارد.

 بازگیر گفت: طرحی ویژه برای شناسایی و برخورد با عوامل تخلیه غیرمجاز پسماند و پسماند سوزی، در کارگروه مدیریت پسماند مصوب شد.

 وی افزود: در این طرح با همکاری مرجع قضایی و نیروی انتظامی و دستگاه‌هایی همچون شهرداری، بخشداری، فرمانداری، راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها با عوامل تخلیه غیرمجاز پسماند و پسماندسوزی برخورد خواهد شد.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/46592
اخبار مرتبط

نظرات شما