مدیر شرکت آب منطقه‌ای قم مطرح کرد؛

آنچه در مورد شوری آب قم باید بدانید

مدیر شرکت آب منطقه‌ای علت شوری آب قم در یکماه گذشته را با رسانه قم فردا در میان گذاشت.

​​​​​محمد احمدی جبلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: در جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم مسائل و مشکلات آب قم  مطرح شد در این جلسه مدیران ارشد آب کشور و استاندار قم نیز حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم ادامه داد: سهمیه آب قم از سرشاخه‌ها از پارسال تا امسال هیچ فرقی نکرده است بحث شوری آب که اتفاق افتاده و باعث نارضایتی شهروندان قم شده است به علت این است که سال گذشته در اردیبهشت‌ماه به علت این‌که بارندگی‌ها در سرشاخه‌های دز افزایش پیدا کرد توانستیم آب بهتری راه برای مردم قم تأمین کنیم؛ اما امسال بارندگی نداشتیم.

وی عنوان داشت: به همین علت‌ برداشت بهتری از سد داشتیم و کیفیت آب در این مدت بسیار عالی بود، برنامه برداشت از سد کوچری و کل سدهای کشور برای سال آبی برنامه‌ریزی می‌شود، ابتدای سال آبی از اوایل مهرماه هر سال تا پایان شهریور سال بعد تعریف می‌شود، برنامه‌ای که ابلاغ می‌شود در ابتدا به‌صورت بدبینانه بسته می‌شود و بر اساس این‌که احتمال بارندگی کم باشد بسته می‌شود در ادامه بعد از این‌که وضعیت بارندگی بهتر می‌شود این برنامه اصلاح شده و برنامه جدید ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بارندگی‌ها بهتر شده باشد سهمیه استان‌ها از جمله قم از سدها افزایش پیدا می‌کند و اگر بارندگی‌ها کاهش پیدا کند سهمیه نیز کاهش پیدا می‌کند یا همان عددی که از قبل تعیین‌شده ثابت می‌ماند.

احمدی جبلی تصریح کرد: اکنون چون هنوز وضعیت بارندگی در سرشاخه‌های دز که تأمین‌کننده بخشی از آب قم است پیش‌بینی خوبی ندارد و هنوز بارندگی خوبی رخ نداده است فعلاً برنامه به همان شکل قبلی است که ابلاغ‌شده است و بر اساس همان هم آب را تحویل شهر قم می‌دهیم.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای قم خاطرنشان کرد: تفاوت کیفیت آب در مناطق مختلف شهر قم به علت این است که رینگ توزیع آب در داخل شهر قم یکنواخت نیست، باید اعتبار خوبی به شرکت آب و فاضلاب استان قم اختصاص داده شود که هم بتواند مخازن ذخیره  خود را در سطح شهر قم افزایش دهد هم رینگ توزیع آب را بتواند اصلاح کند تا آب یکنواخت به همه مناطق قم برسد.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان قم تصریح کرد: تا زمانی که این مشکل فنی در توزیع آب در قم وجود دارد و آب مانند امسال که با کاهش حجم سدها روبرو است باقی بماند این تفاوت کیفیت آب در مناطق مختلف قم وجود خواهد داشت.

 وی تأکید کرد: اگر اکنون آب بیشتری از سد کوچری به قم تحویل دهیم در تابستان اگر بارندگی در سرشاخه‌ها اتفاق نیفتد در تابستان جیره‌بندی آب را خواهیم داشت پس بهتر است که اکنون آب باکیفیت با طعم متفاوت، مستمر و پایدار را در شهر داشته باشیم به‌جای این‌که در ایام تابستان آب وارد مرحله جیره‌بندی شده و باکیفیت بسیار بدتر  در اختیار مردم قرار داده شود، این یعنی در تابستان آب‌شور را جیره‌بندی کنیم.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا این آب شوری که امروز در اختیار برخی از مناطق قم قرار می‌گیرد دارای کیفیت مناسب و سالم می‌باشد؟ عنوان داشت: این آب فقط مزه شوری دارد و هیچ ضرری ندارد و کاملاً سالم است و کیفیت آب کاملاً تضمین شده است و آزمایش‌های لازم نیز انجام‌شده است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47224
اخبار مرتبط

نظرات شما