دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور:

قم صاحب کتابخانه سیار می‌شود

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه قم فاقد کتابخانه سیار است، گفت: کتابخانه سیار یکی از راه‌های جبران کمبود کتابخانه در برخی از مناطق قم از جمله محله آذر و نیروگاه است، یکی از اولویت‌های دولت تأمین کتابخانه سیار برای قم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مهدی رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که عصر امروز در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد اظهار داشت: در حوزه کتابخانه‌های عمومی با شبکه کتابخانه‌ای و خدمات کتابخانه عمومی مواجه هستیم، در شبکه کتابخانه‌ای جز کشورهای اول در منطقه هستیم و سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که یک‌چهارم این کتابخانه‌ها مشارکتی است و دو هزار و ۸۰۰ کتابخانه مستقیم زیر نهاد کتابخانه‌ها است.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در توسعه خدمات در کشور کمتر ارگانی وجود دارد که به تعریف جدید از خدمات اقدام کرده باشد؛ اما در نهاد کتابخانه‌ها ۶۰ خدمت در نسل جدید کتابخانه‌ها انجام شده تا جایی که نگاه و کارکرد به کتابخانه‌ها تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز مشاوره، خدمت به گروه‌های خاص، خدمت به کودک و نوجوان، کمک به خدمات هنری، اکران فیلم، بخش‌های دیداری و شنیداری، اتاق علم و کارگاه‌های خدماتی از جمله خدمات جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

رمضانی بیان داشت: چند اولویت در دولت در خصوص توسعه کتابخانه‌های مرکزی وجود دارد همچنین توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار نیز در دستور کار قرار دارد در ابتدای دولت ۳۰ کتابخانه سیار در کشور وجود داشت؛ اما اکنون ۵۳ کتابخانه سیار در کشور وجود دارد و علاوه بر راه‌های دیگر برای افزایش کتابخانه‌های سیار، در تلاش هستیم ۲۰۰ دستگاه خودرو از شبکه خودروسازی به کتابخانه‌ها سیار اضافه شود.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: توجه به حوزه کودک و نوجوان با محوریت مدارس جز برنامه‌های ما است و جلسات متعددی نیز برگزار شده است، اهتمام دولت توجه به حوزه کتابخانه‌های عمومی جدی است.

رمضانی گفت: استان قم  پر از ظرفیت است و بعد از تهران دومین استان از نظر میزان ناشران در کشور است، ۲۵ کتابخانه عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها، ۱۶ کتابخانه مشارکتی، یک سالن مطالعه خصوصی و چندین کتابخانه تخصصی وجود در قم وجود دارد.

وی افزود: برنامه‌ریزی انجام شده تا بخش‌ها و روستای فاقد کتابخانه در قم شناسایی شده تا این روستا نیز از نعمت کتابخانه بهره‌مند شوند همچنین در شهرک پردیسان به کتابخانه عمومی نیاز است.

رمضانی با اشاره به اینکه بازطراحی فضاهای موجود کتابخانه‌ای جز برنامه‌های اصلی است گفت: از جمله این بازطراحی‌ها در استان قم کتابخانه امام خامنه‌ای است.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: حدود ۱۱ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که کمتر از ۳ میلیون نفر از ابتدای سال فعالیت داشتند که ثبت شده است، البته همه مردم ایران با کد ملی می‌توانند در کتابخانه‌های عمومی عضو شوند عضویت‌ها سراسری است و اگر شخصی در قم عضو کتابخانه عمومی باشد می‌تواند از کتابخانه‌های شهرهای دیگر مثل مشهد هم استفاده کنند که در سامانه جامع این ظرفیت‌ها کنار هم آمده است.

وی اضافه کرد: ۴۰ هزار روستا در کشور وجود دارد که روستاهای داری جمعیت بالای دو هزار و ۸۰۰ نفر کتابخانه عمومی دارند، ۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور وجود دارد که ۷۰۰ کتابخانه عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی است و ۹۰ کتابخانه مشارکتی است و برای روستاهای زیر دو هزار و ۸۰۰ نفر نیز برنامه داریم کتابخانه سیار تأمین کنیم.

رمضانی در پاسخ به سؤال خبرنگار قم فردا در خصوص کمبود کتابخانه در محله‌های نیروگاه و آذر و به‌روز نبودن منابع کنکوری کتابخانه‌ها؟ گفت: ما در حوزه ساختمان کتابخانه‌ها بهره‌بردار هستیم، ساخت فضای کتابخانه‌ها باید توسط دستگاه‌های دیگر تأمین شود در زمینه خیرین باید فعال شوند.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان داشت: مشکل کمبود کتابخانه توسط کتابخانه سیار برطرف می‌شود که استان قم فاقد کتابخانه سیار است البته اولویت اختصاص کتابخانه سیار به قم جز برنامه‌های دولت است.

وی در خصوص به‌روز نبودن منابع کتاب‌های کمک‌آموزشی کنکور در کتابخانه‌های عمومی، اظهار داشت: این کتاب‌ها منابع مصرفی هستند حتی در پایگاه هم ثبت نمی‌شود از طرفی بعد از یک الی دو سال کتاب در اثر استفاده زیاد غیرقابل‌استفاده می‌شوند این موضوع را برای مناطق یاد شده در دستور کار قرار می‌دهیم تا با مشارکت ناشران و خیرین تأمین شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47344
اخبار مرتبط

نظرات شما