رئیس دانشگاه قم:

دانشجویان در تکاپوی انتخابات هستند

رئیس دانشگاه قم گفت: اکنون دانشجویان در دانشگاه‌ها نقش کنشگری فعال در انتخابات دارند برگزاری همایش‌ها، میتینگ‌ها و مناظر در حال انجام است و این قشر دغدغه انتخابات را دارند و فضا را به‌خوبی می‌شناسند که این حرکت تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی دانشجویی قابل‌تحسین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شریفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»
اظهار داشت: انتخابات در ایران اسلامی ازجمله آزادترین انواع انتخابات سیاسی در دنیای معاصر است در ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته بیش از ۴۰ انتخابات در کشور برگزار شده که برخی از آنها از حیث میزان مشارکت مردمی در دنیا رکورددار بود‌.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: از جمله انتخاب مدل حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی در سال ۵۸ که بالاترین مشارکت را داشت، علی‌رغم اینکه در برخی از کشورهای به‌ظاهر پیشرفته در دنیای غرب و اروپا شرکت در انتخابات یک امر اجباری است؛ یعنی اگر کسی در انتخابات شرکت نکند جریمه مالی شده و از حقوق اجتماعی محروم می‌شود؛ اما جمهوری اسلامی این‌گونه نیست و آزادی تمام حکم‌فرما است.

وی تصریح کرد: عدم شرکت در انتخابات در جمهوری اسلامی ایران جریمه دنیایی ندارد؛ اما مطمئن باشید جریمه اخروی دارد؛ زیرا شرکت در انتخابات علاوه بر این‌که یک حق است یک تکلیف هم است، افتخار فرهنگ شیعی این است که انتخابات را تکلیف شرعی هم می‌داند اگر کسی به هر بهانه‌ای در انتخابات و در تعیین سرنوشت خودش و جامعه شرکت نکند فردای قیامت باید پاسخ‌گوی رفتار خودش باشد، اگر عدم شرکت در انتخابات موجب تضعیف حکومت اسلامی شود از بزرگ‌ترین گناهان است.

شریفی خاطرنشان کرد: از اقشار مختلف جامعه از اساتید دانشگاه، عالمان دین، فرهنگیان، پزشکان و مشاغل آزاد در انتخابات خود را کاندیدا کردند و به‌ازای هر کرسی مجلس بیش از ۵۰ نفر تأیید صلاحیت شدند؛ یعنی یک رقابت بسیار آزاد با سلایق مختلف در جریان است.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: مردم ما نماینده مجلسی می‌خواهند که در تراز انقلاب اسلامی و نیازهای گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کند و برای جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی در حوزه‌های سیاست، فرهنگ، اقتصاد مسائل تعلیم‌وتربیت و دیگر ابعاد مختلف اجتماعی برنامه داشته باشد و همچنین اوج نگاه او شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی، زنان را بر صدر نشاند و به آن‌ها عزت و عظمت داد بانوان جامعه اسلامی هم همه‌گونه پای دفاع از آرمان‌های انقلاب آمدند و این یک دِین دوطرفه است هم انقلاب مدیون بانوان است هم بانوان مدیون انقلاب و حکومت اسلامی هستند عزتی که بانوان جامعه ما در سایه جمهوری اسلامی پیدا کردند در تاریخ ایران بی‌نظیر است حضور بانوان در سطوح بالای علمی و آموزشی عدد بسیار زیادی است که نشان‌دهنده این است که تبعیض جنسیتی در تحصیلات در حکومت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

شریفی گفت: در مشارکت سیاسی هم هیچ محدودیتی برای مشارکت بانوان و کاندیدا شدن آن‌ها وجود ندارد در تاریخ انقلاب هم همین‌گونه بود و در ادوار مختلف مجلس بانوان اندیشه‌ها و برنامه‌های خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند و مردم هم به آن‌ها اعتماد کرده‌اند و بعضاً هم خوش درخشیدند و بسیار موفق هم بودند و این فرصت برابر برای مردان و زنان وجود دارد و مردم به اندیشه‌ها رأی می‌دهند.

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: مشارکت در انتخابات یک حق اجتماعی است که در سایه انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی و نظام ولایی در اختیار تک‌تک افراد قرار گرفته است و حق مهمی نیز است اگر فرد نالایقی به علت عدم حساسیت ما برای شرکت در انتخابات انتخاب شود و قانونی وضع کند این قانون می‌تواند آسیب مخربی بر همه جامعه چه آنها که رأی دادند و چه آنها که رأی نداند داشته باشد، بنابراین همه باید دغدغه انتخابات داشته باشند و افراد ناآگاه به این موضوع را آگاه کنند.

وی تأکید کرد: دانشجویان طبیعتاً بیش از سایر اقشار باید دغدغه‌مند انتخابات باشد؛ زیرا به مسائل آگاه‌تر هستند و قشر فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند در هر جامعه‌ای دانشجویان جزو فرهیخته‌ترین اقشار جامعه هستند که باید در جهاد تبیین نقش انتخابات در تأمین امنیت و دیگر مسائل را به مردم بیان کنند.

شریفی افزود: این‌که مردم به چه کسی هم‌رأی قطعاً بسیار متفاوت است این‌که گفته می‌شود مهم نیست چه کسی انتخاب می‌شود پس چرا رأی دهیم اشتباه است اگر افرادی انتخاب شوند که درد مردم را ندانند نمی‌توانند قانون‌گذاری خوبی داشته باشند ممکن است کسی انتخاب شود که دلداده غرب و شرق باشد این طبیعتاً نمی‌تواند منافع مردم را تأمین کند پس باتوجه‌به مصالح جامعه افراد علاوه بر شرکت در انتخابات باید افراد اصلح را انتخاب کنند.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: اکنون دانشجویان در دانشگاه‌ها نقش کنشگری فعال در انتخابات دارند برگزاری همایش‌ها، میتینگ‌ها و مناظر در حال انجام است و این قشر دغدغه انتخابات را دارد و فضا را به‌خوبی می‌شناسند که این حرکت تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی دانشجویی قابل‌تحسین است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47716
اخبار مرتبط

نظرات شما