امام جمعه کهک:

حل مشکلات روستای کرمجگان نیازمند عزم استانی است

امام جمعه کهک گفت: مشکلات آب، الحاق زمین های مسکونی، مکان ورزشی و ملی اعلام شدن برخی زمین های کشاورزی از مهمترین مشکلات روستا کرمجگان است که حل آنها نیازمند عزم استانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  حجت الاسلام و المسلمین محسن صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه اول نماز جمعه این هفته و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی با استناد به روایات معصومین (ع) به بیان موارد جواز غیبت پرداخت.
وی بیان گناه اشخاص متجاهر به فسق را اولین مورد استثناء حرمت غیبت دانست؛ امام صادق (ع) در این رابطه می فرمایند:« إذا جاهَرَ الفاسِقُ بِفِسقِهِ فَلا حُرمَةَ لَهُ وَ لا غَیبَةَ»؛ هنگامى که فرد فاسق، فسق و گناه خود را آشکار و علنى کند او حرمتى ندارد و غیبت او جایز است.

صبوری افزود: دومین مورد از موارد جواز غیبت عبارت است از بیان عیب کسی که درباره او از ما مشورت خواسته شده که اصطلاحا به این مورد "نصح مستشیر" گفته می شود. پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت خیرخواهی برای مشورت گیرنده میفرمایند:«مَنِ استَشارَهُ أخُوهُ المؤمنُ فلَم یَمحَضْهُ النَّصیحَةَ سَلَبَهُ اللّه ُ لُبَّه»؛هرکه برادر مؤمنش با وى مشورت کند و او صادقانه راهنماییش نکند ، خداوند عقلش را از او بگیرد. لذا اگر خیر مشورت گیرنده متوقف بر اطلاع از عیب دیگری باشد، بیان آن عیب جایز خواهد بود.
وی ادامه داد: سومین مورد در جایی است که نهی از منکر و بازداشتن شخصی از منکر، متوقف بر بیان عیب او به دیگری باشد؛ مانند: باز داشتن فرزند از گناه که ممکن است متوقف بر مطلع کردن پدر از آن گناه باشد.
صبوری بیان داشت: اما آخرین مورد استثناء حرمت غیبت، بیان انحراف های اهل بدعت و افراد شبهه افکن و معرفی آنها به مردم است؛ خواه آن انحراف عقیدتی باشد یا سیاسی یا عملی. پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند:«إِذَا رَأَیْتُمْ أَهْلَ اَلرَّیْبِ وَ اَلْبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا اَلْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ...»؛ هر گاه اهل شبهه یا بدعت را پس ازمن دیدید، آشکارا از آنها بیزاری بجویید.
امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه به بیان برخی از مشکلات موجود در روستای کرمجگان پرداخت؛ وی مشکلات آب، الحاق زمین های مسکونی، مکان ورزشی و ملی اعلام شدن برخی زمینهای کشاورزی را از مهمترین مشکلات این روستا دانست که حل آنها نیازمند عزم استانی است.
وی در ادامه خطبه ها، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی همگانی جهت افزایش مشارکت عمومی در انتخابات، ملاکهای ارائه شده از سوی امام خامنه ای (حفظه الله) برای شناخت اصلح را بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: ساده زیست بودن، امانت دار بودن، صمیمیت با مردم، استفاده از شیوه های صحیح تبلیغاتی، اهل اجرای عدالت بودن، دوری از منفعت های شخصی و حزبی، با برنامه بودن و حضور در بین مردم برخی از این ملاک ها است.

صبوری فیروزآبادی در پایان خطبه های نماز جمعه ضمن بیان روایتی در فضیلت شب نیمه شعبان، به تبیین وظیفه منتظران از زبان آن حضرت پرداخت؛ ایشان در توقیعی می فرمایند:«وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ»؛ اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/48253
اخبار مرتبط

نظرات شما