یوسفی: سیلاب‌های اخیر منجر به افزایش آب‌های زیرزمینی نخواهد شد

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: سیلاب‌های اخیر منجر به افزایش آب‌های زیرزمینی نخواهد شد ضمن اینکه عدم تخلیه مخازن سدها و طمع ذخیره سازی آب پشت سدها زمینه‌ساز سیلاب های اخیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در صحن علنی گفت: علت اصلی سیل در کشور مورد غفلت قرار گرفته و بررسی علت آن در زمان بعد از سیل یکی از نکات ضروری کشور باشد.

وی افزود: وقوع سیل در شمال، جنوب و غرب کشور نشان دهنده تغییر اقلیم است ضمن اینکه این تغییر اقلیم به واسطه تغییر کاربری اراضی، تغییر پوشش گیاهی و عدم لایروبی سدها بوده و زمینه‌ساز خسارت بیشتر شده است.

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: طبق نقشه‌های جهانی مشخص شده که بسیاری از وقایع مانند سیل و خشکسالی به دلیل تغییر اقلیم بوده و این امر بیشتر در شمال آفریقا و غرب آسیا و در کشورهایی که در کشورهای عرض جغرافیایی قرار دارند، اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: ایران به واسطه حضور در عرض‌های میانی جغرافیایی بیشترین تاثیر را در تغییر اقلیم پذیرفته است ضمن اینکه تغییر اقلیم از جنوب غرب و غرب ایران در حال ورود به کشور است و به همین دلیل شاهد خشکسالی و سیلاب آن هم به صورت مستمر در کشور هستیم.

یوسفی گفت: سیاست زدگی در امورات کشور، مردم ما را درگیر کرده و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است و یکی از مصادیق دخالت سیاسی، بروز مشکلات حوزه محیط زیست است ضمن اینکه سیاسیون به دلیل عدم اشراف بر مسائل باعث شده‌اند که مسائل در حوزه‌های مختلف از جمله آب درست تصمیم گیری نشود.

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی که در ایران رخ داده است منجر به مرطوب شدن کشور نخواهد شد و حداقل تا سال ۲۰۵۰ شاهد گسترش خشکسالی در ایران خواهیم بود و باید برای آینده در این خصوص برنامه ریزی کنیم لذا نباید سیلاب های اخیر در برنامه ریزی و آینده ما را دچار اشتباه کند.

یوسفی گفت: باید بدانیم که استانهایی که درگیر سیل آب هستند سال آینده در همین موقع دچار خشکسالی هستند. 

سفید افزود: سیلابهای اخیر منجر به افزایش آب‌های زیرزمینی نخواهد شد ضمن اینکه عدم تخلیه مخازن سدها و طمع ذخیره سازی آب پشت سدها زمینه‌ساز سیلاب های اخیر شده است.

وی گفت: پرهیز از بزرگنمایی و سیاسی کاری در حوادث سیل و حوادث طبیعی هم باید مورد توجه باشد. 

وی تأکید کرد: دستور تخلیه شهرها باید با دقت خاصی صادر شود همچنین مسئول نباید بدون توجه به شواهد دستور به تخلیه شهرها دهد.

یوسفی خاطرنشان کرد: خروجی آب پشت سدها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته کارشناسی نبوده است.

تصریح کرد: بیشتر نقاط خوزستان و شهرستان های، شوشتر، شوش، اهواز، حمیدیه و هویزه درگیر مشکلات هستند و باید دولت در خصوص این مناطق اقدام ویژه‌ای اجرایی کند.

وی افزود: استقرار کمپ‌ها و ارسال تجهیزات از سوی دولت بسیار حیاتی است همچنین اطلاع رسانی مستمر و آرام بخش به مردم و دستگاه‌های ذیربط بسیار مهم است. ضمن اینکه حضور منظم و مستمر نظامی انتظامی و امنیتی هم در این موضوع مهم است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/6080
اخبار مرتبط

نظرات شما