رئیس کمیته امداد پردیسان قم:

افزایش 80 درصدی مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد پردیسان در ایام کرونا / مسکن مشکل اصلی مددجویان کمیته امداد

رئیس کمیته امداد پردیسان قم گفت: میزان مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد پردیسان در ایام کرونا 80 درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  بیماری کرونا و شیوع آن آسیب‌های فراوانی را به بسیاری از مردم زده است به‌طوری‌که بسیاری از مردم با از دست دادن شغل خودشان و به‌منظور دریافت خدمات به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند.

علی‌نقی حبیبی رئیس کمیته امداد پردیسان قم در گفتگوی تفضیلی با خبرنگار قم فردا به این موضوع و همچنین مشکلات مددجویان اشاره‌کرده است که در ادامه می‌آید.


قم فردا: آیا بیماری کرونا مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد را افزایش داده است؟

بحث کرونا متأسفانه یک بیماری هست که عالم‌گیر شده و همه دستگاه‌ها و دستگاه ما با مشکلات روبرو شدیم، در همین زمینه عده‌ای شغل خودشان را ازدست‌داده‌اند و یا این‌که به مشاغل آن‌ها لطمه واردشده است به همین علت است که مراجعات مابعد از این بیماری ۸۰% افزایش‌یافته به‌طوری‌که مراجعه‌کنندگان خواستار دریافت خدمات از قبیل وام اشتغال و ایجاد اشتغال و ... هستند.

قم فردا: نحوهٔ حضور کارمندان اداره و پاسخگویی کارمندان به چه صورت است؟

 کمیته امداد به دلیل آنکه سازمان حمایتی است زمانی که ابلاغ‌شده بود که دورکاری انجام شود ما نتوانستیم که این کار را انجام دهیم زیرا باید پاسخگو مراجعین باشیم با نبود یکی از معاونت‌ها کار یکی دیگر از معاونت‌ها به مشکل برمی‌خورد.
در این اداره ۲۵ کارمند حضور دارند که ۱۹ نفر آن ثابت در اداره هستند و ۶ نفر هم در بیرون از اداره مشغول هستند که مسئولیت جمع‌آوری کمک‌های مردمی و جذب خیرین برای معیشت مردم را بر عهده‌دارند.
از بین کارمندان مددکار، به دلیل این‌که اداره کمیته امداد در ۱۸ روستای بخش کهک هم زیر نظر همین اداره می‌باشد، مددکار در آن روستا مستقر هستند.
ساعت کاری هم به‌صورت ثابت از ۷: ۳۰ صبح الی ۱۴: ۳۰ بعدازظهر می‌باشد که ما حتی در خارج از وقت اداری هم حضور داریم.

قم فردا: چه تعداد خانوار تحت پوشش اداره پردیسان می‌باشند؟ افزایش به چه صورت بوده؟

مجموع خانوارهای تحت پوشش پردیسان و بخش کهک " 2766 خانوار " که شامل " 5406 نفر " می‌باشند. (900 خانوار آن در بخش کهک تحت پوشش هستند.)
در سال ۹۷ تعداد خانوارهای تحت پوشش به این میزان زیاد نبود اما چون مشکلات اقتصادی به وجود آمد که از آن زمان حدود ۷۵۰ خانوار تونستیم تحت پوشش دربیاوریم که از اسفند ۹۸ مراجعات دو برابر شده است.
علاوه بر این در دو سال گذشته خارج شدن خانوارها از تحت پوشش نداشتیم تنها در برخی از موارد مستمری‌بگیران فوت کرده‌اند که خودبه‌خود از لیست خارج می‌شوند.

قم فردا: نوع حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) به چه صورتی است؟

کمیته امداد دو نوع خدمت ثابت و خدمت فوق‌العاده دارد، خدمت ثابت کمیته امداد که همچنان ادامه دارد شامل؛ پرداخت مستمری، جهیزیه عروس، جهیزیه داماد، ودیعه مسکن، پرداخت وام موردی، طرح محسنین کرامت و... می‌باشد.
خدمت فوق‌العاده به‌عنوان‌مثال عینی تهیه و توزیع اقلام بهداشتی در رابطه مسئله کرونا که بیشتر آن در بین خانواده‌های که بیمار دارند به‌صورت مقطعی تقسیم شد.
این کمک‌ها شامل بن خرید و سبد کالا و ماسک دستکش و... بود که همه خانوارهای تحت پوشش به نحوی به شکل‌های مختلف بهره‌مند شدن، سعی شد خانواده‌های که بیمار داشتند از خدمت تلفیقی بهره‌مند شوند.

قم فردا: دلایل نیازمند شدن افراد در پردیسان چیست؟

اصلی‌ترین علت نیازمند شدن افراد در پردیسان به این ترتیبی است که خدمتتان عرض می‌کنم؛
مسئله طلاق عمدهٔ مراجعهٔ اداره پردیسان را به خودش اختصاص داده، ازآنجایی‌که مسکن در پردیسان از سایر نقاط شهر ارزان‌تر می‌باشد به اینجا نقل‌مکان می‌کنند و سکونت دارند.
موضوع بعدی فوت سرپرست خانواده است که مراجعه می‌کنند و بعدازآن ازکارافتادگی سرپرست خانواده است که این از کار افتادی بالای ۶۰ سال دارند و یا آن‌هایی که زیر ۶۰ سال هستند بیماری دارند.
موضوع بعد مراجعهٔ کارگران فصلی، کارگرهای رستوران تالارها و... که عمدهٔ آن‌ها خانم‌ها هستند.
قم فردا: معضلات خانواده‌های تحت پوشش چیست و راهکارهای مقابله و حل آن‌ها به چه صورت است؟
مسکن معضل اصلی خانواده‌های تحت پوشش است، 520 خانوار از خانوارهای تحت پوشش مستأجر هستند. در این دورهٔ زمانی که مشکلات اقتصادی ایجادشده و اجاره‌های مسکن به‌شدت افزایش‌یافته است.
برخی هم که مسکن دارند اما به دلیل بدهکاری به بانک‌ها به ایشان از سمت بانک فشار و تهدید به آن‌ها وارد می‌شود که یا خانه را بفروشند یا بانک، خانهٔ آن‌ها را مصادره خواهد کرد.
افراد تحت پوشش واقعاً امنیت مسکن ندارند. در مقابله با این آسیب پرداخت وام‌های صورت گرفته و با مالکین صحبت‌های شده اما کمک‌های خیرین نسبت به این موضوع کم می‌باشد.
معضل بعدی که درگیر آن هستیم از جهت آنکه فضای پردیسان آپارتمان‌نشینی هست متأسفانه در معرض آسیب و رسوخ فرهنگ غربی هستند.
 در مقابله بافرهنگ غرب، قبل از بیماری کرونا آموزش‌های فرهنگی و مذهبی به‌صورت گروهی و حتی در منازل کسانی که بانی می‌شدند برگزار می‌شد و عقاید مذهبی و قرآنی و مسائل روز دین مبین اسلام را آموزش می‌دادند. در برنامهٔ آموزش‌ها، آموزش‌های اختصاصی برای یک‌خانه هم وجود دارد. در حال حاضر پرونده‌های 120 خانواده به مربی‌های نخبه فرهنگی که برای یکی از مؤسسات قرآنی مطرح در سطح قم هستند واگذارشده است که در هرماه 2 جلسهٔ 2 ساعته در خانه‌های آنان حضور پیدا می‌کنند.
قم فردا: درزمینهٔ کارآفرینی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
آموزش‌های دیگری هم برای تمامی خانوارها برنامه‌ریزی‌شده و در حال اجرا می‌باشد مانند مهارت‌های کارآفرینی و شغلی به‌عنوان‌مثال برای آشنایی خانواده‌ها با بازار کار و محیط اشتغال در محله با بازارچه‌هایی که از بین ۲۰ غرفه آن، ۱۴ خانواده در این بازارچه بودند که هزینهٔ جانبی بازارچه (هزینه چادر، ورودی، برق، آب) را ما پرداخت کردیم. همچنین وام‌های برای اشتغال در منزل و کارآفرینی پرداخت‌شده است. برای ما اهمیت اشتغال مهم است که در همین راستا کاریابی در کارخانه و مشاغل دیگر داریم.

قم فردا: آیا موانع و مشکلاتی در راستای انجام فعالیت‌های اداره دارید؟ چه نهادهای با شما همکاری دارند؟
خوشبختانه موانع نداریم و نهادهای دیگِ با ما همکاری دارند اما مشکلات زیادی داریم از قبیل کسری بودجه که اگر ۶۰ درصد آن بودجهٔ کشوری که از سمت دولت محقق شود کار ما بسیار آسان‌تر می‌شود که ما این کسری بودجه رو از کمک‌های مردمی تأمین می‌کنیم.
خداوند به مردم برکت بدهد واقعاً هر زمان که نیاز داشتیم مردم کمک کردند، فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با رزمایش مواسات که در مرحلهٔ سوم آن هستیم کمک‌های زیادی جمع‌آوری‌شده است که ما در آخر هفتهٔ پیش رو برای 1500 خانوار تحت پوشش اداره پردیسان اقلامی تهیه‌کرده‌ایم که توزیع می‌شود.
نهادهای که بیشترین همکاری را با ما دارند عبارت‌اند از؛ سپاه، بسیج، بنیاد مسکن، گروه‌های جهادی که زیر نظر بسیج هستند

از سوی دیگر مراکز نیکوکاری می‌توانند خدمت آسان‌تر به نیازمندان به نسبت کمیتهٔ امداد داشته باشند و مراحل قانونی کمتری دارند و افرادی که مشغول در آن‌ها هستند افراد شاخص و گزینش‌شده هستند.
17 مرکز نیکوکاری در پردیسان وجود دارد که 5 تا از آن‌ها در حال تأسیس هستند.

قم فردا: راه دسترسی به ساختمان کمیته امداد امام خمینی ره-پردیسان چه زمانی آسفالت و مناسب‌سازی می‌شود؟

متأسفانه این موضوع را چندین بار به نهادهای مربوطه ازجمله شهرداری گفته‌ایم و حتی از شهردار تقاضا کردیم که آسفالت‌های تراشیده شدهٔ استفاده‌شده را بریزند اینجا که حداقل از این حالت خاکی دربیاید ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم.
 مردم وقتی‌که به اینجا مراجعه می‌کنند با مشکل همین جاده خاکی برخورد می‌کنند و اگر هوا بارانی باشد رفت‌وآمد سخت می‌شود.

قم فردا: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟

دغدغهٔ اصلی ما آسیب مسکن است امیدوار هستیم که خیرین کمک کنند، از صاحب‌خانه‌ها تقاضا داریم با مستاجرین مدارا کنند و همگی دست‌به‌دست همدیگر بدهند تا مشکلات حل شود.
شماره‌حساب 0110811556007 نزد بانک ملی نیز برای واریز کمک‌های مردمی در نظر گرفته‌شده است که خیرین می‌توانند از این طریق کمک‌های خودشان را انجام دهند.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21777
اخبار مرتبط

نظرات شما