مدیر انجمن ضایعه نخاعی استان قم:

شهر قم مناسب تردد معلولان نیست

مدیر انجمن ضایعه نخاعی استان قم گفت: شهر قم برای تردد معلولان مناسب‌سازی نشده است و این باعث شده بسیاری از معلولان در گوشه خانه بمانند و وارد اجتماع نشوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» در جامعه افراد و اقشار مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند در این میان افراد معلول جسمی زیادی نیز در این جامعه حضور دارند که مانند بقیه افراد نیازهای مختلفی دارند که برای برآورده‌کردن آنها نیاز به حضور و تردد در جامعه دارند.

اما مشاهده می‌کنیم که وضعیت شهری آن‌طور که باید برای رفت‌وآمد معلولان مناسب نیستی، در این میان افراد معلول جسمی نیز هستند که با همه سختی‌ها و کمبود توانستند پله‌های موفقیت را به‌خوبی طی کنند و برای خود و جامعه مفید باشند.

در این زمینه با مجید شکوری مدیر انجمن ضایعه نخاعی استان قم در میزگرد بررسی مشکلات و کمبودهای جامعه معلولان به گفتگو نشستیم.

کمی از خودتان بگویید؟

شکوری: متأهل و دارای سه فرزند هستیم فعال ورزشی در سطح استانی و ملی هستم و چندین قهرمانی را هم کسب کردم و سال‌هاست درحال‌خدمت به جامعه معلولان نخاعی هستم.

نگاه شما به معلولیت چگونه است؟

شکوری: من معتقدم نباید بگوییم معلولان مظلوم واقع شدند؛ زیرا اصلاً نباید هیچ قشری مظلوم واقع شدند باید همه اقشار  حق‌وحقوق خود را بگیرند، معلولان نباید احساس کنند مظلوم و ناتوان هستند و اگر دیگران به ما کمک نکنند نمی‌توانیم کار خود را انجام دهیم این تفکر اشتباه است.

مشکل اصلی جامعه معلولان چیست؟

شکوری: مشکل عدیده جامعه معلولان عدم حضور در جامعه است و علت اصلی آن عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری برای تردد معلولان است، اگر معلول بتواند در فضای بیرون از خانه به‌راحتی حضور پیدا کند هیچ‌گاه منزوی نخواهد شد.

برای مناسب‌سازی کارهایی انجام شده است که در آینده شهری بدون مانع داشته باشیم، اما هنوز رفت‌وآمد برای معلولان سخت است، مناسب‌سازی شهر برای تردد معلولان مسئله مهمی است که باید تبدیل به فرهنگ شود وقتی معلول به بیرون از خانه بیایید نیازی به بسته‌های کمکی نخواهد داشت؛ زیرا خودش نیازهای خود و خانواده را تأمین می‌کند.

بعد از تردد در جامعه چه مسائلی برای قشر معلولان وجود دارد؟

شکوری: بحث‌های مختلفی وجود دارد از جمله اینکه یک معادل باید شغل داشته باشد و باید خودکفا شود، معلولان توانا هستند و باید به معلولان به چشم یک فرد توانمند نگاه کرد.

نقش خود معلولان در این نگاه چیست؟

شکوری: معلولان با همه دردهایی که دارند باید نگاه توانمندی به خود داشته باشند و با همه مشکلات وارد جامعه شوند، اولین شخصی که باید توانایی یک معلول را درک کند خود شخص معلول است، سختی‌ها زیاد است؛ اما با توکل به خداوند حل می‌شود.

اکنون جامعه معلولان به چه خدماتی نیاز دارند؟

شکوری: تهیه لوازم بهداشتی جز ضرورت‌ها است که بسیار مهم است و بسیاری از معلولان به دلیل نبود لوازم بهداشتی به دچار عفونت می‌شوند و بعضاً از همین عفونت‌ها از دنیا می‌روند.

چه تعداد معلول ضایع نخاعی زیر نظر انجمن شما هستند.
۴۹۰ معلول ضایعه نخاعی در قم حضور دارند که عضو انجمن هستند که ۱۳۰ نفر از آنها بانو و بقیه آقا هستند.

نقش مردم جامعه برای شکوفاشدن توانمندی معلولان چیست؟

شکوری: نگاه مردم نسبت به فردی که دچار معلولیت است کاملاً انسانی باشد و باید به آنها حق حضور در اجتماع دهند و به آنها به دید سربار نگاه نکنند یک‌لحظه خود را جای این فرد معلول بگذارند تا کمی از مشکلات یک فرد معلول را درک کنند.

معلولان به دنبال ترحم نیستند بلکه می‌خواهند حق‌وحقوق انسانی و قانونی آنها رعایت شود بعضاً در همین قم معلولانی بودند که ۱۵ سال بود نتوانسته بودند به حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مشرف شوند و ما در انجمن توانستیم شرایط زیارت را برای آن‌ها فراهم کنیم.

روند مناسب‌سازی فضای شهر قم برای تردد معلولان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شکوری: ۱۵ سال است ستاد مناسب‌سازی فضای شهری در قم تشکیل شده است؛ اما خروجی آن راضی‌کننده نیست و نیاز دارد بیشتر از این پیشرفت کند.

مسئولان یک روز خود را جای معلولان بگذارند و در شهر تردد کنند تا متوجه شوند چه مشکلاتی وجود دارد معلولان از وضعیت مناسب‌سازی قم راضی نیستند.

پیشنهاد شما برای مناسب‌سازی معابر و فضای شهری برای معلولان چیست؟

برای تمام مسائل مهر استاندارد وجود دارد باید برای همه ساختمان‌ها مهر مناسب‌سازی هم زده شود تا یک معلول بتواند از این مجموعه‌ها استفاده کنند، متولی اصلی هم شهرداری است و اگر ساختمانی مناسب تردد معلولان نبود مهر تأیید و پایان کار تعلق نگیرد.

در خصوص معلولان قوانینی وجود دارد؟

شکوری: کتاب جامع حمایت از معلولان تصویب شده و قوانین بسیار خوبی دارد که اگر اجرا شود مشکلات زیادی از جامعه معلولان مرتفع خواهد شد.

طبق قوانین صداوسیما باید در هفته ۴ ساعت برنامه را در اختیار معلولان قرار دهند؛ اما عملاً این مسئله رخ نمی‌دهد.
 
نقش فرهنگ در خودباوری به معلولان کجای ماجرا قرار دارد؟
شکوری: کار اصلی در خصوص معلولان همان فرهنگ است، معلولان باید به خودشان اعتماد کنند که می‌توانند کار کنند باید این فرهنگ برای معلولان جا بیفتند سازمان بهزیستی باید با مددکاری‌های مختلف معلولان را به خودباوری برساند تا معلول عمیقاً بپذیرد که می‌تواند در جامعه مفید باشند.

بسیاری از معلولان به این خودباوری رسیدند و موفقیت‌های زیادی در عرصه‌های اجتماعی فرهنگی و ورزشی کسب کردند، مسئولان محدودیت را برای معلولان به وجود می‌آورند.

نقش رسانه در فرهنگ‌سازی توانمندی و رفع مشکلات جامعه معلولان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شکوری: نقش رسانه در تبیین مشکلات معلولان پر رنگ است در مورد هر چیزی فرهنگ‌سازی شود مشکلات حل می‌شود نقش رسانه در فرهنگ‌سازی مهم است.

رسانه باید معلولان موفق را به‌عنوان الگو معرفی کنند؛ اما نگاه‌ رسانه به معلولان گاهی ترحم‌آمیز است، رسانه نباید شخصیت معلولان رو مورد هدف قرار دهد.

باید جنبه‌های مثبت جامعه معلولان نشان داده شود این‌گونه به‌خودی‌خود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

صحبت پایانی خود را بفرمایید.

شکوری: معلولان توانایی بالایی دارند از این توانایی اینها استفاده کنند؛ زیرا فاصله معلولیت وبا سالم‌بودن چند ثانیه است.

خیرین به این امور ورود کنند با انجمن‌های حمایت از معلولان در ارتباط باشند بسیاری از معلولان با حجب‌وحیا هستند و  با مشکلات زیادی زندگی می‌کنند و از کسی درخواست کمک نمی‌کنند.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

شکوری: من هم از توجه شما به مشکلات جامعه معلولان سپاسگزارم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48175
اخبار مرتبط

نظرات شما