یادداشت؛

شگفتی‌های ماه رمضان

روزه‌گرفتن سبب آرامش قلبی، تقویت اراده در انسان، صبر و تحمل و آمادگی انسان برای سایر عبادت‌ها را فراهم می‌کند. روزه‌گرفتن خواص و فواید جسمی و معنوی بسیاری دارد که از نظر علمی نیز ثابت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  رمضان در لغت از رمضاء به معنای آن سوزانیدن گرفته شده. در این ماه پر فضیلت بسیاری از گناهان بخشیده می‌شود و برکات زیادی در آن وجود دارد. رسول خدا (ص) درباره ماه رمضان می‌فرمایند: ماه رمضان به این نام خوانده شده است، چون در آن گناهان است که سوزانده می‌شود.
 تنها ماه قمری که نام آن در قرآن آورده شده است ماه رمضان است و یکی از چهار ماه سال قمری است که جنگ‌کردن در آن توسط خداوند متعال حرام شده است. مگر مواقعی که جنبه دفاعی داشته باشد مجاز است کتاب‌های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور در این ماه پر برکت نازل شده‌اند.
 ماه پر برکت رمضان در اسلام به‌عنوان ماه مهمانی خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم (ص) شناخته می‌شود و پذیرایی باکرامت و مهربانی توسط خدای متعال در انتظار بندگان او خواهد بود. رسول خدا (ص) در این باره می‌فرماید: ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کسی در این ماه روزه داشته باشد بر او واجب می‌شود که گناهانش بخشیده شود و خداوند بقیه عمرش را تضمین کند و او از تشنگی و عطش در روز قیامت در امان خواهد ماند.

 ماه میهمانی خدا یکی از ماه‌های قابل‌احترام و بااهمیت در بین مسلمانان جهان به‌ویژه ایرانیان و ماه سلوک روحی آنان است و معمولاً به مقدمه سازی در این ماه و به پیشواز رفتن و فراهم‌کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال آماده ورود به این ماه و بهره‌مندشدن از فضایل ماه رمضان می‌شوند، با ورود به این ماه شور و اشتیاق برای دادن افطاری و کمک به نیازمندان افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از مردم به شب‌زنده‌داری و عبادت تا سحر می‌پردازند. بسته‌های معیشتی بسیاری هم در این ماه به نیازمندان و فقرا هدیه داده می‌شود.
 ماه رمضان به‌عنوان برترین ماه سال قمری محسوب می‌شود و باتوجه‌به نازل‌شدن قران در آن ماه، در سوره بقره، آیه ۱۸۵ قرآن کریم می‌فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان‌ها در آن نازل شده است.».
 نازل‌شدن بسیاری از کتاب‌های آسمانی بزرگ در این ماه، نشانگر فضایل ماه رمضان است بسیاری از کتاب‌های بزرگ مانند قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است.
 حضرت امام صادق (ع) در روایتی بیان کرده‌اند: کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت‌المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم (ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.

 خواص و فواید روزه‌گرفتن از نظر روحی و روانی برای انسان بسیار مفید است، قطعاً روح انسان همانند جسم انسان که با خوردن غذا تقویت می‌شود نیاز به معنویت دارد. برای رسیدن به این معنویت روحی، باید دستورات خداوند متعال را انجام داد روزه‌گرفتن یکی از این اعمال واجب است. یکی از فواید روزه‌گرفتن تقویت اراده در انسان و غلبه بر نفس خود است و همچنین افکار منفی و وسوسه‌های شیطان را دور می‌کند.
 روزه‌گرفتن سبب آرامش قلبی، تقویت اراده در انسان، صبر و تحمل و آمادگی انسان برای سایر عبادت‌ها را فراهم می‌کند. روزه‌گرفتن خواص و فواید جسمی و معنوی بسیاری دارد که از نظر علمی نیز ثابت شده است.
 یکی دیگر از خواص و فواید روزه‌گرفتن بهبود سیستم قلب است. روزه‌داری باعث کاهش سکته‌های قلبی می‌شود. با انجام این کار، میزان هموسیستئین کاهش می‌یابد و بدین صورت یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سکته قلبی از بین می‌رود.
 همچنین روزه‌داری باعث بهبود نارسایی‌های قلبی نیز خواهد شد، روزه‌داری با کاهش فشارخون و بهبود تپش قلب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 این ماه فرصت مناسبی است که چربی‌های جمع شده با مصرف مواد غذایی در بدن را دفع کرد. مخصوصاً برای غذاهایی که دارای مواد افزودنی هستند و برای سلامتی مضر هستند و به‌مرورزمان تبدیل به سم خواهند شد. وقتی فرد روزه‌دار است بدن او برای هضم غذا انرژی صرف نمی‌کند، به‌جای آن انرژی خود را برای سوزاندن آن اضافات صرف می‌کند و سلول‌های جدیدی برای بازسازی بدن تولید می‌شود.
 دانشمندان به این نتیجه رسیده که یکی از خواص و فواید روزه‌گرفتن در ماه رمضان پاک‌سازی بدن و دستگاه گوارش است. سلول‌های این قسمت از بدن دارای ریزش بیشتری نسبت به سایر نقاط هستند، با روزه‌گرفتن به مدت یک ماه فعالیت این قسمت کاهش می‌یابد و فرصت مناسب برای تجدید قبا و بازسازی آن وجود خواهد داشت، هم چنین میزان متابولیسم و سوخت‌وساز بدن افزایش‌یافته و در نتیجه میزان فعالیت‌های متابولیسمی به حد نرمال می‌رسد. پس از یک ماه روزه‌داری این قسمت از بدن فعالیت خود را بهتر ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/48300
اخبار مرتبط

نظرات شما