از تهیه گزارش FATF تا حادثه پلاسکو/ 1200 مسجد؛ 1200 حقوقدان

تولید بیش از صدها گزارش تحلیلی، پژوهشی و کارشناسی پیرامون موضوعات مهم حقوقی کشور به همراه ارائه راهکارهای آن با نظارت علمی نخبگان حقوقی در سازمان «بسیج حقوق‌دانان» انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چهلمین سالگرد تشکیل سازمان بسیج است و این نهاد انقلابی در 40 سال گذشته در انجام رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و پاسخ گویی به ضرورت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت بزرگ و انقلابی ایران کارنامه بسیار درخشان و عملکرد گسترده و متنوعی را داشته است.

سازمان بسیج در طول 8 سال دفاع مقدس 92 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و با حضور ده‌هاهزار جانباز و آزاده و با حدود میلیون‌ها نفر رزمنده در میدان نبرد، توانسته تهدیدها و چالشهای بزرگ بر سر راه نظام جمهوری اسلامی را به یک فرصت تاریخی و سازنده تبدیل کند و به تعبیر مقام معظم رهبری یک گنجینه تمام نشدنی است.

حالا در این میان سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه‌ای پویا و فراگیر متشکل از حقوق دانان معتقد به انقلاب اسلامی و پایبند به ارزش‌های دینی و داوطلب حضور در عرصه‌های موردنیاز است. این سازمان زمینه حضور و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف حقوقی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را برای تحقق اهداف و ارزش های والای انقلاب اسلامی فراهم می‌کند.

این سازمان  که در سال 88 تأسیس شده، دارای 32  رده استانی، 8 مرکز ملی (قوه قضائیه، قوه مقننه، وزارت دادگستری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، خبرگان رهبری ،معاونت حقوقی ریاست جمهوری ،کانون وکلاء دادگستری) و بالغ بر 220 کانون در سطوح استانی و ملی بوده و در حال حاضر دارای تعداد 45 هزار نفر عضو است.

 

جامعه هدف این سازمان شامل قضات، وکلا، سردفتران و دفتر یاران ، کارمندان حقوقی و قضائی، کارمندان تخصصی و تجربی دستگاههای حقوقی و قضایی ،کارشناسان رسمی دادگستری، نمایندگان حقوقی ادارات و وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس، اساتید حقوق، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حقوق  و فقه و حقوق است و اهدافی مانند حفظ، تداوم، بسط و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی در دستگاه های تقنینی، حقوقی و قضایی، کمک به احیاء حقوق عامه در راستای عدالت گستری و مقابله با فساد، تبیین و نشر اندیشه های حقوقی اسلام ناب محمدی(ص) و حمایت و دفاع از حقوق ملت ایران و مستضعفین جهان در عرصه های بین المللی را دنبال می کند.

شبکه‌سازی و تربیت نخبگان حقوقی و قضائی

سازمان بسیج حقوقدان شبکه سازی نخبگان حقوقی، قضائی و تقنینی کشور را در راستای نقش آفرینی در عرصه های مورد نیاز انقلاب انجام می دهد و در امر تربیت  حقوق دان مومن، انقلابی پای کار(حقوق دان تراز انقلاب اسلامی)؛ احصاء نظام مسائل حقوقی،قضائی و تقنینی کلان کشور ،(آسیب شناسی و ارائه راهکارهای لازم)، مطالبه گری حقوق عامه با ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم و مسئولین، کمک به تحول سیستم حقوقی، قضائی و قانونی کشور در راستای ارتقاء و کارآمدی نظام، کمک به پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی (با ترویج فرهنگ قانون مداری، آموزش همگانی و مشاوره های حقوقی و ...) و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خدمت جهادی و کمک به اسلامی تر شدن نهادهای حقوقی و قضایی کشور ماموریت دارد.

دفاع از آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی

این نهاد انقلابی علاوه بر صیانت از ارزش‌ها و مبانی نظری اسلام و جلوگیری از نفوذ اندیشه‌های انحرافی با تبیین مبانی حقوقی قضایی اسلام در چارچوب فقه جواهری به دنبال دفاع از آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی است.

مهمترین برنامه های اجرا شده و در دست اجرا

سازمان بسیج حقوقدانان به منظور حفظ انسجام ، ارتقا سطح علمی، معرفتی و بصیرتی اعضاء و نقش آفرینی موثر، اقدام به شبکه سازی حقوق دانان متخصص انقلابی در قالب انجمن های تخصصی برای شکوفایی استعدادهای فردی و تشکیلاتی در راستای تحقق اهداف و برنامه های سازمانی در سراسر کشور نموده است.

جذب 8 تا 10 میلیون جوان فارغ‌التحصیل دارای تخصص

تربیت و توانمندسازی حقوقدان تراز انقلاب نیز دنبال می شود چراکه تحقق تمدن نوین اسلامی به‌عنوان غایت شکل گیری انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری درگرو تشکیل نظام و دولت اسلامی است و بر کسی پوشیده نیست که خاستگاه نظریه‌پردازی در حوزه مبانی تشکیل نظام و دولت اسلامی، دانش حقوق است که بی‌شک در این زمینه نخبگان حوزوی و دانشگاهی معتقد به مبانی انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؛ علی‌رغم اهمیت دانش حقوق و جایگاه نخبگان این عرصه، متأسفانه ماحصل نظام آموزشی فعلی کشور، همچنین فضای حاکم بر فارغ التحصیلان و شاغلین حقوقی و قضایی آن‌چنان‌که باید و شاید در خدمت تحقق این غایت والای انقلاب اسلامی نیست.

لذا در راستای شناسایی، جذب، آموزش و تربیت و کادرسازی 8تا10میلیون جوان انقلابی و جهادی از بین قضات، وکلا، اساتید و نخبگان دانشگاهی و.... دوره ای در دو سطح مقدماتی و تکمیلی(کشوری) به اجرا در می آید.

در نهایت افراد منتخب ضمن دریافت گواهی پایان دوره با توجه به تخصص و توانمندهای خود نحوه نقش آفرینی و خدمت رسانی این افراد در غالب انجمن های تخصصی سازماندهی می شوند.

از طرفی علم حقوق شاخه ای از دانش اجتماعی و علوم انسانی است که غایت آن تنظیم روابط اجتماعی، تمشیت امور و برقراری عدالت در جامعه است و این اهداف زمانی در جامعه اسلامی- ایرانی محقق می شود که حقوق مبتنی بر فقه و شریعت در نظام اسلامی طراحی گردد. یکی از تکالیف مهمی که بر عهده حقوقدانان در کشور ما مدنظر بوده این است که ضمن توجه به مسائل حقوقی در اسلام به طور عام و التفات به گرایش های مختلف حقوق به نظریه پردازی و آزاد اندیشی در ابعاد مختلف نظام حقوقی در اسلام و ایران پرداخته و بتوانند تخصص خود را متعهدانه در عرصه های موردنیاز چه در امور داخلی و چه در امور بین المللی در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران قرار دهند.

ضرورت نظریه پردازی در دانش حقوق مبتنی بر فقه و پژوهش در زمینه نظام سازی به سیر پیشرفت جوامع مربوط می شود که در آن ساختارهای حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به صورت سازگار با هم فعالیت می کنند؛ از سویی نظام سازی به عنوان فرآیندی در راستای تثبیت و نهادینه سازی ارزش ها و غایات اجتماعی اسلام به عنوان ضامنی جهت پیاده سازی و اجرای ارزش هایی که انقلاب به منظور تحقق آنها شکل گرفته است به عنوان امری ضروری مدنظر است.

 

تربیت حقوقدان تراز انقلابی

نباید فراموش کرد که دانش حقوق سابقه‌ای دیرین در نظام آموزش عالی کشور دارد و اقبال دانشجویان به این رشته تحصیلی بیش از سایر رشته‌ها در شاخه علوم انسانی است اما مدرک‌گرایی موجب کاهش شدید تعمیق در حیطه‌های مختلف دانش حقوق شده است.

از سویی دیگر؛ بیشتر منابع علمی در رشته حقوق تحت تأثیر حقوق غرب قرار داشته و عموماً نویسندگان حقوقی متأثر از نظام‌های رومی ژرمنی، قلم‌زده‌اند و با فقه اسلامی به‌ویژه فقه امامیه که حالتی پویا و رو به تکامل دارد آشنایی عمیق ندارند و باید گفت حرکت به سمت فضاسازی مطلوب در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی نیازمند حقوق‌دان متعهد، متخصص و انقلابی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی مندرج در مقدمه و اصول قانون اساسی است.

از این رو دوره حقوقدان تراز انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ماموریت های سازمان بسیج حقوق‌دانان برای شناسایی، آموزش، تربیت و کادرسازی حقوق‌دان انقلابی در حال اجراست. امروزه نظام حقوقی کشور چه درباره آموزش، تربیت و کادرسازی و چه درباره نحوه نقش آفرینی حقوق دانان و انتظارات مردم از سیستم حقوقی و قضایی کشور مبتنی بر عدالت و مبارزه با فساد و اشرافی گری و همچنین نظام اجرایی و قانون گذاری در کشور نیاز به تدوین یک سند انتظار مبتنی بر تحلیل وضعیت موجود، بایدها و نبایدها و ارائه راهکارهای تحولی(مفید و سازنده) است.

بنابراین کمک به شناسایی، جذب و سازماندهی، تربیت و آموزش جوانان و نخبگان حقوقی، انقلابی و متعهد و شبکه سازی این افراد برای عرصه های موردنظر می تواند به تحول و ارتقاء نظام جمهوری اسلامی ایران در این مقطع حساس کمک شایانی نماید.

بومی‌سازی حقوق با الگوی اسلامی و ایرانی

شناسایی، جذب، آموزش ، تربیت و سازماندهی افراد در انجمن های تخصصی حقوق جهت بهره گیری در عرصه های مورد نیاز انقلاب(کادرسازی)، تقویت نگاه انقلابی و روحیه جهادی در حل مسائل حقوقی و قضایی کشور، آشنایی با نظام مسائل و احصاء اولویت‌های حقوقی قضایی کشور و آموزش مهارت های لازم به افراد منتخب در جهت رفع این مسائل، آشنایی و توانمندسازی مخاطبین با اصول و مبانی نظری اسلام در راستای دستیابی به تحلیل منطقی از لزوم و بایسته‌های نظام‌سازی و تمدن اسلامی و آشنایی با ظرفیت مبانی فقهی و بومی‌سازی حقوق با الگوی اسلامی و ایرانی متناسب با نیاز‌های روز.

آموزش همگانی حقوق
امروزه نقش و اهمیت آموزش همگانی برای ایجاد امنیت فردی و عمومی در سطح جامعه به‌خوبی درک شده است. هرچقدر هم که مفاهیم و مهارت­های مربوط به حقوق پیچیده، فنی و غامض باشند، این نظام و پدیدار قرار است حیات جمعی انسانی، یا همان جامعه را سامان دهد. ازاین‌رو، عمده مطلب در این ساماندهی به رفتار تابعان نظام حقوقی وابسته است.

وجود نظام حقوقی و کارکرد تقریباً مطلوب آن صرفاً وابسته به وجود شمار کافی از حقوق­دانان و مدیران حقوقی و نیز نهادها و نظم کلی حقوقی نیست، بلکه شاید مهم­تر از اقتضای یادشده، وجود جمعیت تابعان حقوقی است که قانون و نهادهای حقوقی را به‌اندازه کافی می‌­شناسند و دارای مهارت­های لازم برای به‌کارگیری این نظام هستند. بدون شناخت و مهارت­های یادشده اساسا
نمی‌­توان یک نظام کارآمد و البته یک جمعیت منظم و خشنود داشت.

شاید به جرات بتوان گفت درواقع شمار بسیاری از مراجعات و دعاوی­ای که در محاکم شکل می­گیرند و مانع از استفاده بهینه از منابع قوه قضائیه می‌شوند همانا برآمده از جهل حقوقی عموم مردم هستند. آشنایی عموم مردم با حق‌ها و تکالیف خود به‌عنوان شهروندان جامعه یکی از مهم­ترین اهداف آموزش همگانی تلقی می­‌شود. شهروندان آگاه به‌حق و تکلیف خود به نحو مؤثر و معنادارتری در زندگی اجتماعی مشارکت کرده وزندگی فردی خود را بهتر می‌توانند مدیریت کنند.

از سوی دیگر برای پیشگیری و مقابله با آسیب­های اجتماعی توانمند­سازی اقشار مختلف جامعه از طریق آموزش و اجرای برنامه­ های مختلف متناسب با آسیب­های اجتماعی امری ضروری است. بر همین اساس در راستای منویات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه در تاریخ 12 تیرماه 96 مبنی بر آموزش عمومی حقوق و احیای حقوق عامه، سازمان بسیج حقوقدانان طرح آموزش همگانی حقوق را به‌عنوان سرلوحه وظایف خود قرارداد.

 

طرح هر مسجد یک حقوقدان
مسجد به عنوان مرکز مهم وقایع اسلامی و ایرانی همواره محلی برای حل مشکلات عمده جامعه بوده و گسترش فرهنگ آموزش و مشاوره در مساجد بازگشت به فرهنگ غنی اسلامی در امر مهم مسجد محوری خواهد بود. سازمان بسیج حقوقدانان با هدفگذاری 1200 مسجد در 31 استان کشور به منظور آموزش و مشاوره هدفمند در موضوعات اولویت دار  در حال اجرای طرح «هرمسجد یک حقوق دان» است.

در این طرح اهدافی مانند
*نقش آفرینی نخبگان حقوقی و قضائی  در راستای کاهش آسیب های اجتماعی که جنبه حقوقی و قضائی نیز دارند
*تحکیم بنیان خانواده و کمک به کاهش طلاق در جامعه
*تقویت حوزه کسب و کار و کاهش معضلات اقتصادی و مالی عموم مردم با کمک به افزایش سواد حقوقی خانواده ها و ایجاد بستر مناسب جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است دنبال می شود.

متولی شبکه‌سازی فعالیت‌های پژوهشی حقوقی در کشور

این سازمان سعی دارد با تمرکز بر موضوعات حقوقی در عین کاربردی کردن حقوق اسلامی به ترویج و تبلیغ فعالیت‌های علمی پژوهشی در عرصه حقوق اسلامی در کشور بپردازد. بر همین اساس متولی مأموریت‌هایی همچون شبکه‌سازی فعالیت‌های پژوهشی حقوقی و کاربردی کردن تحقیق و پژوهش با موضوعات حقوقی در کشور است.

تهیه گزارش‌های ویژه توسط نخبگان حقوقی

در این بخش تاکنون تولید بیش از صد گزارش پژوهشی و گزارش کارشناسی پیرامون موضوعات مهم حقوقی کشور و ارائه راهکارها با نظارت علمی نخبگان حقوقی که به مراجع مربوطه ارائه و راهکارهای کارشناسی شده انجام‌شده است که این موضوعات به‌عنوان نمونه در مواردی چون برنامه ششم توسعه، تعهدات ایران در برابر گروه ویژه مالی FATF، گزارش تحلیلی حادثه پلاسکو، برجام تا انجام، بررسی حقوقی توافقنامه وین، بررسی و تحلیل حقوقی و قانونی مصوبه هیئت وزیران در خصوص شرایط عمومی، ساختمان و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز، گزارش تحلیلی و حقوقی سند ۲۰۳۰، گزارش تحلیلی و حقوقی معاهده پاریس، نقد و بررسی قرارداد توتال، حقوق نامتعارف و نجومی، پروتکل الحاقی کنوانسیون حقوق کودک در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعات مسلحانه و... بوده است.

 

اقدامات و بیانیه‌های مطالبه‌گرانه بسیج حقوقدان
سازمان بسیج حقوقدان همچنین در مطالبه گری 400 نفر از حقوق دانان از قوای سه گانه و مطالبه گری پیرامون مسائل جامعه، مطالبه گری در رابطه با استانی شدن انتخابات، نامه به نمایندگان مجلس در رابطه با استانی شدن انتخابات ، انحصار وکالت و...نیز حضور قوی و موثر داشته است.

 

این نهاد انقلابی همچنین بیانیه‌هایی در حمایت از قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی، بیانیه بسیج حقوقدانان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، بیانیه سازمان بسیج حقوق دانان در محکومیت طرح دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی و بیانیه در حمایت از قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی صادر کرده است.

براساس گزارشات رسیده سازمان بسیج حقوقدانان نشست تخصصی بررسی وضعیت حقوقی سیاسی جنبش ضد سرمایه داری فرانسه، ارائه طرح های کاربردی در راستای کارآمد سازی قوه قضائیه و جلب اعتماد عمومی به نظام اسلامی را برگزار کرده است.

 

ایجاد موسسات داوری و میانجی‌گری

در این راستا اصلاح و تقویت نقش شورا های حل اختلاف تحت عنوان طرح شوراهای صلح و سازش از بستر مساجد تا دفاتر شورا های حل اختلاف، اصلاح فرآیند های صدور مجوز و بکارگیری افراد در دفاتر خدمات قضائی « موسسات داوری و میانجی گری»، همچنین ترویج فرهنگ قانون مداری از عموم مردم «دانش آموزان، دانشجویان ، قانونگذاران تا کارگزاران نظام» و کمک به تربیت حقوق دان تراز انقلاب را دنبال می‌کند.

از مجمع خیرین «حقوقدان مهرورز» چه می‌دانید؟

مجمع خیرین حقوقدان مهرورز سازمان مردم نهادی است که با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه تهران و شهید بهشتی، مدیران ارشد حقوقی کشور، سردفتران و وکلا و قضات محاکم دادگستری تشکیل شده و بنا دارد با شبکه سازی در میان حقوقدانان کشور به اهداف بشردوستانه خود نائل آید.

 

در سطح عمومی مجمع خیرین پیگیری اهداف از قبیل تامین مالی به جهت رسیدگی به گروه های آسیب پذیر جامعه (که از حوادث طبیعی و غیر مترقبه آسیب دیده اند و چه آنها که از شرایط حاضر در جامعه آسیب دیده اند) تامین امکانات حداقلی و رفاهی اقتصادی و آموزشی برای مناطق محروم، شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی جدید، سرمایه گذاری جهت فعالیت های اشتغال زایی نظارت عمومی برای گروه‌های هدف و مورد حمایت جهت تکمیل فرایند های احیا و بازیابی اجتماعی و غیره و در سطح تخصصی بنای مجمع خیرین حقوقدانان مهرورز پیگیری اهداف از قبیل حمایت و مشاوره حقوقی و قضایی رایگان به اقشار آسیب‌پذیر، تاسیس کلینیک مواظبت های حقوقی در مناطق محروم انجام پژوهشهای حقوقی جهت شناسایی و حل و فصل های چالش های عمومی و مطالبه‌گری عمومی نسبت به مسئولیت دولت و نهادهای عمومی در قبال وضعیت گروه‌های هدف است.

این سازمان همچنین دارای هیات اندیشه ورزی است که از صاحب‌نظران و خبرگان راهبرد اندیش بهره گرفته و بر مبنای تدابیر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و در راستای تحقق اهداف بسیج قشر، اندیشه ورزی می‌کند و دارای کارکردهایی مثل تولید فکر و ایده، خط‌نگاری و راهبرد نگاری و هدایت عمومی است و از 8 کمیته قوه مقننه، قوه مجریه، قوه مجریه، بین‌­الملل، فضای مجازی و رسانه، حقوق بشر اسلامی، کودک، زن و خانواده، حقوق و معارف اسلامی تشکیل شده است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13695
اخبار مرتبط

نظرات شما