معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم:

مهمترین چالش نهضت سواد آموزی قم عدم شناسایی اسمی افراد بی سواد است/40 برنامه در هفته سواد آموزی اجرا می شود

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه 40 برنامه در هفته سواد آموزی اجرا می شود، گفت:مهمترین چالش نهضت سواد آموزی قم عدم شناسایی اسمی افراد بی سواد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی‌نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی اظهار داشت: یکی از عوامل توفیق نهضت سواد آموزی در قم حضور فعال رسانه ها است.

از 178 شهید نهضت سواد آموزی سه شهید سهم استان قم است
وی ادامه داد: از 178 شهید نهضت سواد آموزی کل کشور  سه شهید به نام های احمدعلی خانی، فاطمه حاجی آبادی و شهید ملک محمدی  از قم هستند .
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه امروز چهل سال از عمر تشکیل نهضت سواد آموزی می گذرد؛ گفت:در کشور اگر بخواهیم توسعه داشته باشیم باید به آموزش اهمیت بیشتری داده شود.
وی افزود: درامر پیشرفت و توسعه کشور باید همان نگاهی که به مقوله بهداشت و مسکن داریم به آموزش نیز داشته باشیم.

40 برنامه در هفته سواد آموزی اجرا می شود
حجت الاسلام قاسمی نیا با اشاره به پیش بینی ۴۰ برنامه در هفته سواد آموزی درقم گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی سوادآموزان، مسابقه انشانویسی، بازدید از کتابخانه های عمومی شهر، حضور در گلزار شهدا، دیدار با مراجع تقلید، حضور مسئولان در کلاس های نهضت سوادآموزی، برگزاری مسابقه المپیاد ورزشی، تشکیل میز پژوهش با حضور اساتید حوزه و دانشگاه با محوریت پیام حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و شرکت در نمازجمعه بخشی از این برنامه ها به شمار می‌آید.

مهمترین چالش نهضت سواد آموزی قم عدم شناسایی اسمی افراد بی سواد است
وی همچنین برخی از چالش‌ها و موانع سوادآموزی استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: نبودن شرایط لازم برای شناسایی اسمی افراد بی‌سواد مهمترین چالش نهضت سواد آموزی قم است.
معاون آموزش و پرورش قم با اشاره به نخستین روز هفته سواد آموزی به عنوان رسانه و سوادآموزی، نقش رسانه‌ها در شناسایی افراد کم سواد و بی‌سواد و همچنین جذب آنها به کلاس‌های نهضت سوادآموزی را مهم خواند و گفت: رسانه‌ها می‌توانند حلقه وصل قشر نیازمند به سوادآموزی جامعه با مسئولان و دست اندرکاران سوادآموزی باشند.
وی نقش فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در گرایش بیش از پیش بی‌سوادان به سوادآموزی را نیز مورد توجه دانست و گفت: تقویت انگیزه در بی‌سوادان از عوامل موثر درسوادآموزی آنهاست، که در این خصوص یک عزم ملی و استانی و اراده و باور جدی مسئولان را نیاز داریم.

توجه ویژه به بحث سواد آموزی در طرح های استان
حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: باید در طرح‌های عمرانی که برای شهر در نظر گرفته می‌شود، به موضوع سطح سواد مردم نیز توجه شود.
مهمترین تاثیر سواد در مشارکت های اجتماعی و سیاسی است
وی با تاکید بر نقش مهم سواد، آگاهی و دانش افراد جامعه در افزایش تاب آوری و تحمل دربرابر مشکلات و همچنین مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی رسانه‌ها باید از نمایندگان سئوال کنند شما در این چهار سالی که نماینده بودید، در خصوص رفع معضل بیسوادی در جامعه چه اقداماتی را انجام دادید.؟
قاسمی نیا با ارائه گزارشی از عملکرد سوادآموزی در قم طی ۴۰ سال گذشته افرود: در حالی که در نخستین سال پیروزی انقلاب تنها ۴۷.۵ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال قم از نعمت سواد بهره مند بودند، این نرخ هم اکنون به ۹۷.۵ درصد رسیده‌است.
وی نرخ افراد باسواد ۶ سال به بالای قم را ۹۶ درصد ذکر کرد و افرود: در این خصوص در مقایسه با ابتدای انقلاب ۴۴ درصد رشد پیدا کردیم.

ارتقا سواد زنان و مردان نسبت به قبل از انقلاب
وی با بیان اینکه نرخ باسوادی زنان در قم در چهار دهه گذشته از ۳۴ درصد به ۸۷ درصد رسیده است، گفت: نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد ارتقا یافته‌است.
قاسمی نیا اضافه کرد: نرخ جمعیت باسواد شهری قم در سال ۵۸ تنها ۵۳ درصد بوده ولی هم اکنون به ۹۰ درصد رشد پیدا کرده و نرخ جمعیت باسواد روستایی قم نیز از ۳۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.
وی همچنین یادآور شد: قم در برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور در ارزیابی عملکرد سوادآموزی در گروه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال به نرخی بیش از ۹۷ درصد دست پیدا کرده و همچنان نیز این آمار حفظ شده‌است.
وی اذعان داشت: برغم رشد قابل توجه قم در مقوله باسوادی طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
معاون آموزش و پرورش قم گفت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۳ هزار تن از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال این استان بی‌سواد هستند.

انتهای پیام/
گالری عکس
http://qomefarda.ir/14413
اخبار مرتبط

نظرات شما