راهبرد توسعه صنعتی و تولید کشور باید تهیه شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس امروز (سه‌شنبه 23 اردیبهشت 99) در گزارشی درباره جهش تولید، چهارچوب مفهومی، نظریه الگوی راهبردی و حمایت از تولید در ایران در صحن علنی مجلس اظهار داشت:‌ دائما در طول این دو دهه اخیر شعارهای حمایت از تولید می‌دادیم و بالاخره باید روشن می‌شد نتیجه این مجموعه از هدفگذاری‌هایی که در بودجه‌های سالانه و در برنامه‌های پنج‌ساله و... وجود داشته، برای حمایت از تولید ملی به کجا رسیده است.

وی افزود: هیچ‌کس منکر زحمات و دستاوردها در حوزه سخت‌افزاری به لحاظ تأمین آب، برق و زیرساخت‌ها و... نیست، در حقیقت چیزی که در این مجموعه فراهم شده، این بوده که حجم عظیمی از زیرساخت‌ها فراهم شده، اما به لحاظ اینکه خود ساختار و سازمان تولیدی و صنعتی کشور تحولی در آن روی داده باشد را شاهد نیستیم. 

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به وظایف دولت، مجلس و قوه قضائیه در حمایت از تولید گفت: فرض ما این است که چارچوب مبتنی بر دانش اقتصاد و سیاستگذاری ارائه کنیم که در آن از این حرکات پراکنده‌ای که صورت داده‌ایم گذر کنیم و به یک چارچوب مطلوب برای حمایت برسیم. 

قاسمی به تجربه کشورهایی همچون ژاپن، چین، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل در حمایت از تولید اشاره و تصریح کرد: در همه این کشورها در فرایند صنعتی شدن و علمی شدن تولید، دولت هم نقش داشته است. 

وی افزود: در همه این کشورها حمایت‌های مالی، اعتباری، تعرفه‌ای و... و نظام پایش آنها برای دستیابی به اهداف وجود داشته و راهبرد توسعه صنعتی در این کشورها وجود داشته و به آن عمل می‌شده است. 

وی می‌گوید در مطالباتی که انجام شده، در کشورهایی که سبب رونق تولیددر آنها شده، فرهنگ تولید و سرمایه‌گذاری وجود داشته و تقویت می‌شده است و برای فعالیت‌های رانت‌جویی و برای به دست آوردن درآمدها از مسیرهای راحت، محدودیت‌های فراوانی وجود داشته است و سازوکار تأمین تولید، تأمین و تسهیل شده و دولت در چارچوب راهبرد توسعه صنعتی رانت مولد هدفمند مقید به زمان توزیع کرده است. 

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اگر خود را آسیب‌شناسی کنیم، در حمایت‌های ما چنین معیارهایی رعایت نشده و نتیجه آن این بوده که میلیاردها دلار در ایران صرف حمایت از تولید کرده است، اما ساختار و سازمان صنعتی و تولیدی کشور، کهنه و درمانده در روش‌های قدیمی تولید و تأمین مالی و... است و نتیجه آن پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی و حجم عمده ای ارزش افزوده‌ای که در حال تولید است، به رانت ارزان قیمت نفت و گازی که به این صنایع تزریق می‌شود وابسته است و صدور مجوزهایی که نتیجه‌ای جز صدور رانت نداشته‌اند. 

قاسمی با تأکید بر اینکه در ذهن سیاستگذار ایرانی آموزه‌های نادرستی برای حمایت از تولید شکل گرفته است، گفت: اول از همه باید از این آموزه‌ها و باورهای غلط عبور کنیم. به عنوان مثال؛‌خیال می‌کند تولید یعنی پول‌پاشی و یا اینکه باید باز هم زیرساخت ساخت و یا قانون و مقررات تصویب کند. 

وی افزود: سیاستگذاران ایرانی فکر می‌کنند اگر با فساد مبارزه کنند سرمایه‌ها فرار می‌کنند و خیال می‌کنند ما باید حدی برای اشباع بازار فرض بگیریم و بگوییم دیگر ورود به این بازارها ممنوع است، به عبارتی عقل خود را جایگزین عقل سرمایه‌گذار بگذارند، بنابراین باید از این باورهای غلط عبور کنیم. 

وی بیان داشت: اگر در حوزه تولید می‌خواهیم به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم باید دو کار مهم صورت دهیم.

به اعتقاد وی، تهیه راهبرد توسعه صنعتی و تولید کشور و بهبود محیط کسب و کار از جمله این دو اقدام مهم است که به گفته وی هر عاملی که منجر به انحراف از این دو حرکت شود، یعنی حرکت به سمت توزیع رانت، پول‌پاشی و تنفس مصنوعی دادن به تولیدی که اساساً نباید انجام شود.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس 8 اقدام مهمی را تهیه کرده که اگر به آنها توجه شود می‌تواند شعار سال «جهش تولید» را در میان‌مدت محقق کند، گفت: تولید کشور باید بر مبنای این 8 رکن انجام شود تا جهش تولیدبه هدف خود برسد. 

وی راهبرد توسعه صنعتی و انتخاب پیشران‌ها، شفافیت، رقابت و تسهیل ورود ب کسب و کارها، کاهش هزینه فرصت تولید از طریق هزینه‌زا کردن رقبای تولید، ارتقای نظام تأمین تولید، ثبات و پیش‌بینی بقیه بازارها، فناوری و رسمی شدن کسب و کارها و کاهش بخش غیررسمی کسب و کار از جمله ارکانی دانست که می‌تواند در میان‌مدت جهش تولید در کشور را محقق کند. 




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19468
کلیدواژه: راهبرد تهیه سرپرست
اخبار مرتبط

نظرات شما