۳۷ درصد مردم همچنان از ماسک استفاده نمی‌کنند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: علیرغم تمام توصیه‌های بهداشتی متاسفانه ۳۷ درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد دستورالعملهای بهداشتی را در چهار محور طراحی کرده‌ایم که محور اول ممنوعیت تردد پلاک های بومی و غیر بومی در در شهرهای قرمز و نارنجی است  که همچنان نقض این محدودیت وجود دارد و جریمه های بسیار زیادی در طی یک هفته اخیر انجام شده است.

رئیسی بیان کرد: علیرغم تمام توصیه های بهداشتی متاسفانه ۳۷ درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

او افزود: همچنین در هفته گذشته به دلیل گزارش تخلف ها نزدیک به ۳۰۰ هزار بازدید از اماکن مختلف انجام شده است. امکان ورزشی از جمله امکانی هستند که در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی بسیار ضعیف عمل کرده اند این در حالی است که در شهرهای قرمز نارنجی نباید اماکن ورزشی باز باشند اما بطور غیرقانونی در حال فعالیت هستند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد:هدف ما از رعایت شیوه نامه های بهداشتی جلوگیری از همه گیری وشیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح کشور خواهد بود بنابراین رعایت شیوه نامه های بهداشتی باید بالای ۹۰ درصد باشد تا در کنترل اپیدمی ویروس کرونا موثر خواهد واقع شود.

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اینکه آیا با واکسینه شدن از ابتلا به کرونا در امان هستیم گفت:ایمنی به دو دسته فردی و جمعی تقسیم می‌شود زمانی که در دنیا همه گیری جهانی ویروس کرونا اعلام می‌شود به این منظور است که این ویروس یک زنجیره به هم پیوسته در دنیا است که حتی یک کشور به طور کامل  واکسینه شود اگر همچنان این پاندمی در دنیا وجود داشته باشد آن کشور از لحاظ ابتلاء به کرونا نیز همچنان در امان نخواهد بود.

او گفت:علت اصلی این که افراد حتی با واکسینه شدن همچنان در معرض ابتلا به ویروس کروناخواهند بود این است که با دریافت دوز اول واکسن اول بعد از سه هفته سطح ایمنی بدن تا حدی افزایش پیدا می‌کند و زمانی که دوز دوم واکسن مجدد تزریق میشود اثربخشی اصلی واکسن مشخص خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هیچ واکسنی در دنیا ۱۰۰ درصد اثر بخش نخواهد داشت و در بهترین حالت ممکن واکسن‌ها نیز ۹۰ درصد اثربخش هستند و از هر ۱۰۰ نفری که واکسن دریافت می‌کنند ده نفر از آن‌ها مجدداً به کرونا هرچند خفیف‌تر مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است ناقل باشند بنابراین حتی بعد از تزریق واکسن کرونا نیز به طور کامل ایمنی حاصل نخواهد شد.

او گفت: در خصوص اینکه آیا واکسن‌های تزریق شده در برابر ویروس‌های جهش یافته موثر خواهد بود یا خیر پاسخ قطعی نیز نیست وجود ندارد و اگر فرض را بر این بگذاریم که تمام کشور واکسن شود مجددا باید تا پایان سال افراد از ماسک استفاده کرده و تا زمان واکسیناسیون همه افراد همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیسی افزود: یکی از نگرانی‌های ما در خصوص کرونا انگلیسی صعودی بودن پیک چهارم این ویروس بود که حتی نسبت به پیک سوم جهش دو برابری نیز مواجه بودیم بنابراین باید به رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی پرداخت.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: ورودی و خروجی بیمارستان‌ها تقریبا برابر شده است و زمانی که ما با افزایش ترخیص بیماران کرونای از بیمارستان‌ها مواجه هستیم و به همان میزان ورودی ما کاهش یافته است اتفاق بسیار خوبی است و خوشبختانه ما با سیر نزولی ابتلا و بستری در ۱۵ استان کشور مواجه هستیم که ۱۰ تا از استان دیگر نیز در حال رسیدن به این سیر نزولی هستند، اما این درحالی است که ۵ استان از جمله تهران همچنان نیازمند مراقب و رعایت بهتر شیوه نامه‌ها خواهند بود.

او درخصوص علت جهش ویروس‌ها تصریح کرد: جهش ویروس‌ها بعداز یک سال امری کاملا طبیعی خواهد بود درواقع زمانی که دارو‌های ضد ویروس مصرف می‌شود ویروس خود را در مقابل این دارو‌ها مقاوم کرده و درنهایت با جهش و تغییر ژنیتیکی را در ویروس خواهیم داشت. همچنین با انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر ویا نژادی به نژاد دیگر با توجه به این که سیستم ایمنی هر فردی با دیگری متفاوت خواهد بود بنابراین ویروس‌ها در مقابل هر واکنش سیستم ایمنی هر بدن مقاوم‌تر نسبت به قبل خواهد شد.

رئیسی گفت: ویروس کرونا آفریقایی متاسفانه در برابر واکسن‌ها بسیار مقاوم خواهد بود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/25629
اخبار مرتبط

نظرات شما