ناباروری به تاریخ پیوست

با توجه به روش های درمان قطعی در ناباروری، دیگر نازایی معنا ندارد و مشهد به عنوان قطب درمان ناباروری هرساله پذیرای زوج های نابارور از سراسر دنیا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسرت شنیدن صدای نوزادش، آرام و قرارش را ربوده بود، دارویی نمانده بود که نخورده باشد و راهی نمانده بود که نرفته باشد امیدش قطع شد تصمیم گرفت تمام زندگیش را بفروشد و برای درمان به کشور‌های خارجی سفر کند.


 میر سیدی یکی از هزاران زوج نابارور ایرانی است که در گذشته‌ای نه چندان دور، به گمان اینکه در ایران درمان ناباروری وجود ندارد پس از صرف مخارج بسیار در طب‌های سنتی و نرسیدن به هدف خود، تصمیم گرفت به کانادا مهاجرت کند.

او در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: نمی‌دانستم که در ایران هم درمان ناباروری وجود دارد و فکر می‌کردم که این موضوع اینقدر پیچیده است که باید راه حل آن را فقط در فراسوی مرز‌ها جست و جو کرد.

 

او در ادامه اضافه می‌کند: به صورت خیلی اتفاقی تصمیم گرفتم قبل از سفرم به کانادا، مدارک پزشکی ام را به دکتر زنان در مشهد نشان دهم، به یکی از متخصصین در زمینه درمان ناباروری در مشهد  مراجعه کردم که با امیدواری به من گفت در بازه زمانی سه ماهه می‌توانم باردار شوم و با توجه به دستگاه‌های مدرن منطبق با علم روز درمان قطعی ناباروری در مشهد هم وجود دارد و دیگر نیازی به کشورهای خارجی نیست  در نهایت پس از دو دوره درمان در یکی از مراکز درمان ناباروری در مشهد   در کمال ناباوری باردار شدم. هم اکنون ۵ سال از آن زمان می‌گذرد و من مادر یک دختر بچه ۵ ساله هستم.

 نزهت موسوی فر متخصص زنان و فلوشیپ نازایی در گفتگو با خبرنگار می‌گوید: در واقع زمان آن رسیده است که به یقین بگوییم ناباروری به تاریخ پیوست، چون در ایران هم به مثابه دیگر کشور‌های توسعه یافته درمان قطعی ناباروری وجود دارد و آنچه در طی مسیر درمان بسیار مهم است صبر و شکیبایی زوجین است.


درمان قطعی ناباروری
وی با اشاره به قدمت بیش ازپنجاه ساله و همچنین ظرفیت بالای مشهد در درمان ها‌ی ناباروری اضافه می‌کند: درمان‌های ناباروری در مشهد علاوه بر مراکز درمانی دولتی و بیمارستان‌ها، چندین مرکز به صورت خصوصی عهده دار این مساله هستند.

 موسوی فر بیان می‌کند: همه امکانات و تجهیزات درمانی نوین، همگام با علم روز دنیا در مشهد هم وجود دارد لذا این شهر به عنوان قطب درمان ناباروری در شمال شرق کشور مطرح است، نتایج آماری موفقیت آمیز در درمان ناباروری بسیار بالاست به طوریکه حتی در مقیاس جهانی اگر از کشور‌های توسعه یافته دیگر بیشتر نباشیم قطعا کمتر نیستیم.


این متخصص زنان در ادامه با اشاره به یکسان بودن شیوه‌های درمان در داخل و خارج از کشور ادامه می‌دهد: درمان ها‌ی ناباروری در افراد مختلف، متفاوت است درصد موفقیت در روش درمانی آی. وی. اف ۳۵ درصد است و برای شانس بیشتر باید چندین مرحله تکرار شود تا درصد موفقیت آمیز بودن درمان بالا رود.

موسوی فر با بیان اینکه برای تمام علل ناباروری راه حل وجود دارد تصریح می‌کند: تعداد بسیاری از بیماران دچار نازایی مطلق هستند که ممکن است به دلیل از بین رفتن برگشت ناپذیر سلول‌های جنسی دارای عملکرد هر یک از زوجین و یا فقدان یکی از ساختمان‌های تولید مثلی در آن‌ها باشد. این افراد باید در زمینه گزینه‌های فرزند خواندگی، استفاده از سلول‌های جنسی اهدایی و یا رحم جایگزین مشاوره شوند.


نوزاد
وی با اشاره به اینکه سبک زندگی‌های مدرن بر ناباروری تاثیر مستقیم می‌گذارد بیان می‌کند: مواردی نظیر مواد غذایی با اصلاح ژنتیکی و مواد شیمیایی خانگی می‌تواند بر ناباروری تاثیراتی داشته باشد.

متخصص زنان ادامه می‌دهد: هم اکنون علاوه بر کشور‌های حاشیه خلیج فارس از کشور‌های اروپایی هم جهت درمان به مراکز ناباروری در مشهد مراجعه می‌کنند. درصد موفقیت روش‌های درمان در مراکز ناباروری باعث جذب توریسم‌های سلامت به مشهد شده است.

گردشگری درمانی و بهداشتی امروزه از رو به رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری جهان به شمار می‌رود که باعث شده سازمان‌های دست‌اندرکار در کشور‌های علاقه‌مند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت توریسم جلب و برای آن برنامه‌ریزی نماید. یکی از انواع گردشگری سلامت، توریسم با هدف درمان ناباروری می‌باشد که افراد با هدف درمان یا تکمیل درمان ناباروری خود به یک کشوری غیر از کشور خود  سفرمی‌کنند.


زوج های نابارور
پایین بودن هزینه‌های درمان ناباروری یکی از دلایل اقبال گردشگران سلامت به مشهد است

هزینه یک دوره درمان ناباروری در ایران، در حد ۷۰۰ - ۵۰۰ دلار است، اما در کشور‌هایی مثل عراق یا قبرس، بین ۵ تا ۶ هزار دلار، در اروپا حدود ۸ تا ۹ هزار یورو و در آمریکا بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار است. بنابراین، قیمت بسیار پایین خدمات درمان ناباروری، در کنار تخصص و تبحر پزشکان ما، باعث شده است که مراجعان بسیاری از کشور‌های منطقه، به‌ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشته باشیم.

مشهد با توجه به آمار درمان های موفقیت آمیز در زمینه ناباروری مورد توجه گردشگران سلامت بسیاری واقع شده است البته نباید جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی مشهد را از نظر دور بدانیم مراکز درمانی می‌توانند با همکاری شرکت‌های گردشگری برای مراجعان خود تور‌های مختلف طراحی و پیشنهاد کنند تا گردشگر در طول مدت اقامت خود، بتواند از جاذبه‌های گردشگری مختلف ایران نیز دیدن کند.

برای نمونه، مراکز درمانی می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که یک گردشگر شیعه عراقی ضمن دریافت خدمات درمان ناباروری در ایران، از اماکن زیارتی مانند حرم مطهر امام رضا (ع) نیز دیدن کند و یا یک گردشگر قطری بتواند در مدت اقامت خود از جاذبه‌های تاریخی شهر‌های مختلف ایران بازدید کند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27361
اخبار مرتبط

نظرات شما